My Travel Diary #52: we gaan (eindelijk) weer op reis

Home » Nederland » My Travel Diary #52: we gaan (eindelijk) weer op reis

Het is inmiddels dik een half jaar geleden dat wij terugkwamen van onze eerste reis naar zuid-Amerika. 5 Maanden lang reisden wij door het mooie Ecuador en kleurrijke Colombia. Na deze reis heb ik helemaal geen updates meer geplaatst op My Travel Secret. Tijd om jullie weer eens bij te praten. Wat heeft ons de laatste maanden allemaal bezig gehouden en wat zijn de plannen voor de rest van het jaar? Je leest het hier.

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Latijns-Amerika

Nadat wij eind maart uit Colombia terugkwamen hadden we niet heel veel tijd om te acclimatiseren, want al snel vertrokken we voor een weekje naar Alicante met Eliza Was Here. Super leuk, want deze regio in Spanje hadden we nog niet eerder bezocht. Nou moet ik zeggen dat we zelf niet zo snel een trip naar de Costa Blanca zouden boeken. Een plek als Benidorm trok ons voorheen gewoon niet zo. Maar wow, wat heeft deze regio ons verrast. Het was er veel mooier, veel groener en vooral veel relaxter dan verwacht. De Costa Blanca is zeker een dikke aanrader en natuurlijk veel meer dan Benidorm alleen.

Lees ook: Tips voor een weekendje Alicante, Spanje

weekendje alicante
Jávea Alivante

Na onze trip naar Alicante hebben we een maand doorgebracht in het altijd gezellige Eindhoven. Hier hebben we op poes Nikki gepast en op het huis van een oom van mij. Tijdens deze maand is mijn vriend weer (tijdelijk) op zijn oude werkplek aan de slag gegaan en heb ik achter de schermen gewerkt aan My Travel Secret.

Begin juni zijn we samen met mijn schoonfamilie op vakantie geweest naar Puglia, Italië. Deze trip was ter ere van het 50 jarig huwelijk van mijn schoonouders en stond eigenlijk gepland voor mei 2020. Helaas gooide Corona destijds roet in het eten, maar gelukkig konden we het dit jaar inhalen.

Monopoli, Puglia

Puglia was voor ons een plek die we dolgraag wilden bezoeken. We zijn gek op Italië en konden niet wachten om deze voor ons nieuwe regio te gaan ontdekken. Natuurlijk is een vakantie met familie wel heel iets anders dan wanneer we met z’n tweeën rondreizen, maar toch kregen we een heel goed beeld van Puglia. Het is er prachtig en ontzettend sfeervol en het is zeker een plek waar we naartoe terug willen. Sterker nog…de vlucht is al geboekt! Daarover later meer.

ostuni
Ostuni Puglia

Net als voorgaande jaren hebben we de zomermaanden doorgebracht in Nederland. Even pas op de plaats en o.a tijd doorbrengen met vrienden en familie. Ondertussen heb ik tijd gehad om (online) aan mijn bedrijf te werken en is mijn vriend weer aan te slag gegaan bij zijn vorige werkgever. Uiteraard weer tijdelijk, want ondertussen maakten we natuurlijk wel weer nieuwe reisplannen voor het einde van het jaar.

Eind juli hadden we een kleine break toen we 2 weken op het huis en 2 schatten van katten van een nicht van mij konden passen. Zij woont in een van de mooiste wijken van het pittoreske Alkmaar. Hier logeren voelde echt even als vakantie, want naast dat Alkmaar gewoon een onwijs toffe stad is, ligt het natuurlijk op maar een steenworp afstand van zee. We hebben dan ook lekker veel tijd op het strand doorgebracht.

alkmaar
Alkmaar

Een paar maanden doorbrengen in Nederland is best fijn, maar nu het inmiddels al meer dan een half jaar geleden is dat we écht op reis waren, ben ik het ook wel weer helemaal zat. Ik merk dat ik in Nederland vooral erg onrustig wordt van al het nieuws waarmee je de hele dag door bestookt wordt. De oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de inflatie, de enorme puinhoop die ons kabinet er van maakt en ga zo maar even door.

Wanneer ik in Nederland ben vind ik het op één of andere manier erg lastig om mezelf voor dit soort nieuws af te sluiten. In het buitenland heb ik daar veel minder last van. Zet de tv maar eens aan of sla een krant open. Ook wanneer ik even Facebook of Nu.nl check word ik bestookt met negativiteit. Daar word je toch ontzettend treurig van? En natuurlijk zijn het actuele zaken die helaas invloed hebben op ieders leven, maar het laatste wat ik wil is ons leven laten leiden door angst. Het is daarom hoognodig tijd om weer op reis te gaan en volop te gaan genieten van mooie plekken en absolute vrijheid.

Aan het werk bij onze bungalow in Nederland

En nu is dus de vraag waar we de komende maanden naartoe gaan? Zoals ik eerder vertelde hebben we inmiddels een vlucht geboekt naar Puglia. Over precies 2 dagen vliegen we van Eindhoven naar Brindisi. Het plan is om hier 3,5 week rond te gaan reizen. We zullen een aantal plekken bezoeken die we in juni ook al hebben bezocht en we gaan een paar nieuwe plekken ontdekken zoals Gallipoli, Matera en het Gargano schiereiland. Om ook nog wat tijd te hebben om te werken hebben we begin november een heel fijn appartement in Monopoli gehuurd voor een week. Dit is één van onze favoriete bestemmingen in Puglia.

Alberobello Puglia

Wanneer we terugkomen uit Italië hebben we een paar dagen de tijd om spullen te wassen en onze backpacks opnieuw in te pakken. Op 16 november vertrekken we namelijk voor 3 maanden naar Thailand en Laos. En ik moet bekennen, ik heb onwijs veel zin om naar Italië te gaan, maar ik heb nog veel meer zin in deze reis naar Azië. Echt wat is het lang geleden, 3 jaar om precies te zijn. Destijds reisden we 4 maanden door Nepal en Sri Lanka en maakten we in november 2019 een (korte) stop in Thailand.

Koh Lanta
Koh Lanta november 2019

Thailand hebben we al vele malen bezocht, maar verveelt ons nooit. Dit land heeft zo ontzettend veel moois te bieden. Dit keer gaan we in ieder geval 1 maand doorbrengen in Noord-Thailand en 1 maand in het zuiden. Hoe we dit precies in gaan delen is nog niet helemaal duidelijk, maar de volgende plekken staan sowieso op ons wensenlijstje: Sukhothai, de Mae Hong Son loop, Chiang Rai, Koh Tao, Koh Lipe en Koh Mook. Dit zijn allemaal plekken die we nog niet eerder hebben bezocht. Daar komen nog een aantal plekken bij waar we eerder zijn geweest, maar waar we graag naar terug willen: Chiang Mai, Pai, Koh Phangan, Railay Beach en natuurlijk Bangkok. Die laatste is natuurlijk niet te missen.

mae yen pai
Pai Thailand

In de eerste instantie hadden we het plan om de volle 3 maanden in Thailand door te brengen, maar nu hebben we toch besloten om het te combineren met een andere favoriet van ons, Laos. Je kunt vanuit Noord-Thailand namelijk heel makkelijk de grens over naar Laos. Dit deden we eerder tijdens onze eerste lange backpack reis door Azië. Destijds reisden we veel te snel en daarom willen we nu lekker de tijd nemen om Noord-Laos te ontdekken. Dit is één van de mooiste en meest authentieke gebieden van zuidoost-Azië.

Laos
Laos 2015

In Laos staat o.a een bezoek aan Luang Namtha, Luang Prabang, Nong Khiaw en Muang Ngoi op de planning. Verder heb ik een onwijs gaaf natuurgebied gevonden waar we eventueel een hele toffe jungle tour kunnen boeken. Het enige nadeel hiervan is dat het hoog is gelegen en dat het hier in december/januari nogal koud kan zijn. Dat is wel even een dingetje, want als we allebei ergens niet van houden, dan is het wel kou. Aan de andere kant is het een regio waar we niet zo snel terug zullen komen, het is dus nu of nooit. We gaan het zien. Uiteraard ga ik jullie tijdens onze reizen weer op de hoogte houden via deze website, Facebook en Instagram.