Een weekje op vakantie naar Alicante met Eliza Was Here

Home » Spanje » Een weekje op vakantie naar Alicante met Eliza Was Here

Vorige maand gingen wij een weekje op vakantie naar Alicante met Eliza Was Here. Gewoon een weekje even helemaal niks moeten en optimaal genieten. We verbleven tijdens deze week in een prachtige, authentieke herberg aan de voet van de bergen en gingen op pad met een huurauto om de mooiste plekken aan de Costa Blanca te ontdekken. Wederom wist Spanje ons enorm te verrassen. Benieuwd naar onze ervaring? Je leest het hier.

Wat Eliza Was Here voor ons zo leuk maakt is dat het een kleinschalige reisorganisatie is die (individuele) reizen binnen Europa aanbiedt, ver weg van de massa. Je verblijft bij hun in unieke accommodaties op een rustige locatie. Deze accommodaties zijn stuk voor stuk zorgvuldig uitgezocht. Ze zijn kleinschalig, sfeervol en van alle gemakken voorzien, precies waar wij van houden.

Naast de vlucht en de accommodatie zit een huurauto bij Eliza Was Here altijd standaard in de pakketprijs inbegrepen. Dit omdat de accommodaties veelal afgelegen liggen en er dus vaak geen openbaar vervoer in de buurt is. En dat vind ik zo ontzettend leuk, want met een huurauto kom je vaak op de meest verrassende plekken.

vakantie eliza was here

Het fijne is dat we voor deze vakantie naar Alicante vanaf Eindhoven Airport kunnen vliegen. Schiphol is helemaal top voor vluchten buiten Europa, maar voor vluchten binnen Europa is het voor ons gewoon het fijnst vanaf Eindhoven, lekker dichtbij huis. We hebben geluk dat we op dag 1 al vroeg vliegen en op dag 8 laat weer terug. Zo hebben we 8 volle dagen aan de Costa Blanca te besteden. Ideaal!

costa blanca

Bij aankomst op Alicante Airport staat onze huurauto al op ons te wachten, een super schattige Fiat 500. Eliza Was Here werkt samen met Sunny Cars en zoals jullie misschien wel weten ben ik groot fan ben van hen. Bij Sunny Cars huur je namelijk altijd een auto met volledige dekking en betaal je nooit eigen risico. Je hebt dus nooit gezeik achteraf en dat geeft zo ontzettend veel rust. Ook dit keer verliep alles weer hartstikke soepel.

Lees ook: tips voor het huren van een auto in Alicante

huurauto eliza was here
Onze fijne huurauto voor de hele week

Vanaf de airport rijden we richting onze accommodatie van de komende week, Posada La Venteta. Deze accommodatie ligt op ongeveer 24 kilometer buiten Alicante aan de voet van de bergen in het piepkleine dorp Aigües. Hier verblijven we in een prachtige, authentieke herberg net buiten het dorp. Posada la Venteta is één van de vele duurzame accommodaties van Eliza was Here. De eigenaars van deze accommodaties maken iedere dag de wereld een beetje mooier door duurzaamheid hun prioriteit te maken.

vakantie costa blanca
Posada la Venteta

De dag van aankomst doen we even lekker helemaal niks. Het is hartstikke goed weer en in korte broek/rok en met een boek ploffen we neer bij het mooie zwembad. We genieten op en top van de rust en de prachtige omgeving. Dit is hoe vakantie hoort te zijn.

vakantie alicante

Waar we vlak voor vertrek achter komen is dat we in Alicante arriveren in het Paasweekend en dat er tijdens dit weekend (en de week ervoor) van alles te doen is in de stad. We hebben geluk dat we dit op de valreep nog even mee kunnen pikken. Hoewel ikzelf niet gelovig ben, maakt de ceremonie op Paaszondag toch wel indruk. Het is onwijs druk in de stad en iedereen is in feeststemming. Wat ik niet besefte is dat Pasen in Spanje echt wel een dingetje is. Mocht je zelf ooit de kans krijgen om dit in Alicante mee te maken, dan kan ik het van harte aanbevelen.

vakantie eliza was here
Paaszondag in Alicante

Dag 3 van onze vakantie in Alicante is een heerlijk, zonnige dag. We gaan we op zoek naar een mooie plek om te gaan hiken en besluiten richting Jávea te rijden, dat op ongeveer 82 kilometer van Posada La Venteta ligt. Jávea heeft een prachtige, ruige kustlijn met diverse uitkijkpunten en sfeervolle baaien/strandjes. Een beetje zoals wij eerder in Albanië zagen.

Onderweg naar Jávea rijden we door Calpe en zien we totaal onverwacht een meer vol flamingo’s. Hier moeten we uiteraard even een stop maken, want wij zijn gek op wilde dieren en dit zie je niet iedere dag. De kustlijn tussen Calpe en Jávea is prachtig. Helaas is het bij gebrek aan parkeerplaatsen langs de weg een beetje lastig om een korte stop te maken en daarom rijden we in één ruk door naar Cala Granadella, volgens velen één van de mooiste baaien aan de Costa Blanca.

flamingo's spanje
Flamingo’s in Calpe, Spanje

Cala Granadella blijkt inderdaad een plaatje en na onze heerlijke lunch met zeezicht, gaan we aan de wandel. De paden zijn duidelijk aangegeven en de uitzichten zijn prachtig. Ik had verwacht dat het een pittige wandeling zou zijn, maar dit blijkt heel erg mee te vallen. Cala Granadella is een heerlijke plek aan de Costa Blanca om te hiken. Hele dikke aanrader.

vakantie costa blanca
Cala Granadella

Op dag 4 bezoeken we 2 hele leuke plekken aan de Costa Blanca, Altea en Villajoyosa. Beide zijn best wel toeristisch, maar wij hebben er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Altea ligt vlakbij Benidorm, maar het contrast tussen beide plekken is enorm. Benidorm is een grote typisch Spaanse kustplaats met veel hoogbouw terwijl Altea een super schattig, pittoresk dorp is, dat te vergelijken is met de sfeervolle, witte dorpjes van Puglia, Italië. Ontzettend leuk.

Altea, Spanje

Nadat we in Altea lekker rond hebben gestruind en genoten hebben van de mooie uitzichten en fijne terrasjes rijden we door naar Villajoyosa. Zodra we de stad binnen rijden vraag ik me af wat we hier in godsnaam gaan doen, want op het eerste oog ziet deze plek er helemaal niet gezellig uit. Maar zodra we de auto hebben geparkeerd en naar de boulevard lopen wordt het mij allemaal duidelijk. Villajoyosa blijkt een ontzettend gezellige, kleurrijke kustplaats met een fantastisch (groot) strand. Ben je op zoek naar een levendige strandbestemming aan de Costa Blanca dan is dit dé perfecte plek.

alicante vakantie
Villajoyosa, Spanje
Costa blanca vakantie

Na 4 super zonnige en warme dagen worden we op dag 5 wakker met regen. We besluiten daarom lekker lang in bed te blijven en het deze dag rustig aan te doen. Veel keus hebben we ook niet, want het regent echt heel hard en het lijkt serieus niet te stoppen. We brengen een kort bezoek aan de (overdekte) outlet centrum in Alicante en dit blijkt een prima plek om tijdens een regenachtige dag te vertoeven.

Posada la Venteta

De volgende dag is het gelukkig gestopt met regenen en na het ontbijt rijden we richting Guadalest, een piepklein dorp in de bergen. Toen ik onze volgers op Instagram om tips voor een vakantie naar Alicante vroeg, waren zij het er unaniem over eens dat we naast Altea, Guadalest zeker niet over mochten slaan en nu begrijp ik helemaal waarom. Guadalest is klein, maar sfeervol en het is prachtig gelegen. Vanaf hier heb je uitzicht over een geweldige vallei en een mooi (stuw)meer. Houd je van hiken, dan is deze plek ideaal voor mooie wandelingen. Wij hebben het uiteindelijk niet gedaan, omdat wij liever de middag aan het zwembad bij het hotel doorbrachten. Dat kun je ons toch niet kwalijk nemen?

Lees ook: Tips voor een weekendje Alicante, Spanje

alicante vakantie
Guadalest, Spanje

De dag voordat we (helaas) weer terug naar Nederland vliegen hebben we nog 1 ding op ons lijstje staan wat we graag willen doen: flamingo’s spotten bij de zoutmeren in Torrevieja. De maanden maart t/m mei zou de perfecte tijd zijn om de dieren te zien, omdat dit het broedseizoen is. Dat komt dus goed uit.

Waarschijnlijk hebben we ons niet goed voorbereid, maar ons bezoek aan deze zoutmeren viel behoorlijk tegen. Wij hadden een mooi, uitgestrekt natuurgebied verwacht, maar het was alles behalve dat. Deze zoutmeren liggen vlakbij Torrevieja, een behoorlijk grote (sfeerloze) badplaats. Wij vonden de omgeving hier erg druk en zeker niet rustgevend. Het was voor ons totaal niet duidelijk waar we precies de auto moesten parkeren en mooie wandelingen konden maken, maar waren zo geïrriteerd door de ongezellige omgeving, dat we maar één ding wilden: hier zo snel mogelijk weg!

vakantie alicante tips
Schilder bij de zoutmeren bij Torrevieja

We hebben uiteindelijk wel flamingo’s gespot, maar van een behoorlijk grote afstand. Wel zagen we uiteindelijk verschillende fietspaden die dwars door het gebied liepen, dus mocht je dit gebied willen verkennen, dan raad ik aan dit op de fiets te doen, want ik weet zeker dat de ervaring dan een stuk beter gaat zijn. Om de teleurstelling van de zoutmeren te compenseren zijn we s’avonds lekker tapas gaan eten in Alicante. Dit was gelukkig wel een groot succes.

tips alicante

Zoals ik eerder al vertelde hadden we het geluk dat we de laatste dag pas s’avonds terug naar Nederland zouden vliegen. We hebben heel deze dag nog lekker te spenderen in Spanje. ’s ochtends doen we lekker rustig aan, want hoeven pas om 11.00u uit te checken. Begin van de middag rijden we richting Elche, een stad vlakbij de airport, waar we nog even willen gaan winkelen. Elche blijkt een prima stad om nog een paar uur te spenderen en voordat we terugrijden naar de airport genieten nog even van het goede weer, lekker eten en de vele palmbomen in de stad. Dit laatste is iets waar Elche om bekend staat.

vakantie alicante tips
Elche, Spanje

Na een week zit onze vakantie naar Alicante er helaas weer op. Ik had nooit verwacht dat de Costa Blanca mij zo ontzettend zou verrassen. Gezellige dorpen en steden, een indrukwekkende kustlijn en een prachtige natuur. Deze regio is enorm veelzijdig en heeft ontzettend veel moois te bieden. Maar wat onze vakantie helemaal compleet maakte was onze geweldige accommodatie, Posada la Venteta. Deze plek was zo ontzettend fijn. Echt een verborgen pareltje.

Ook op vakantie naar Alicante met Eliza was Here? Klik hier voor het gehele aanbod

tips alicante
Altea, Costa Blanca

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Spanje

spanje travel guide

* Wij reisden naar Alicante op uitnodiging van Eliza Was Here.