My Travel Secret Diary #52: terugblik op een maand Italië

puglia
Home » Azië » My Travel Secret Diary #52: terugblik op een maand Italië

De laatste maand van het jaar is inmiddels aangebroken en zoals je in de laatste update hebt kunnen lezen, zijn we momenteel (eindelijk) weer op reis. Tijd voor een overzicht van de afgelopen weken…

polignano
Polignano a Mare

Halverwege oktober zijn we voor het eerst in 4 maanden (eindelijk) weer in het vliegtuig gestapt. De zomer doorbrengen in Nederland was fijn, maar zodra het wat kouder wordt willen wij maar één ding…weg uit Nederland en op naar de zon.

De eerste stop is Italië, ons favoriete land binnen Europa. Nu moet je in Italië wel een beetje geluk hebben met het weer in oktober/november, maar met een gemiddelde temperatuur van 24 graden overdag en volop zon in de eerste 2,5 week, hebben wij zeker niet te klagen.

puglia

In Italië bezoeken we de regio Puglia, in het uiterste zuiden. Hier zijn we in juni ook al een weekje geweest en dat beviel ons zo goed dat we heel graag terug wilden. Naast wat plekken waar we al eerder zijn geweest, bezoeken we dit keer vooral een aantal nieuwe plekken, waaronder Gallipoli, Trani en het Gargano schiereiland.

gargano
Peschici, Gargano

In tegenstelling tot onze trip in juni waar we gedurende de hele trip een huurauto tot onze beschikking hadden, verkennen we dit keer Puglia voornamelijk met het openbaar vervoer. Dit blijkt in het naseizoen soms best een uitdaging, want (toeristische) bussen rijden in deze periode helaas een stuk minder. Gelukkig komt het met wat gepuzzel en geduld uiteindelijk toch allemaal goed, maar zijn we wel genoodzaakt om voor ons tripje naar Gargano een auto te huren. Gelukkig zijn de prijzen hier van in het naseizoen een stuk gunstiger. Waar we in juni dik €550 betalen voor een week, zijn we dit keer voor 5 dagen nog geen €125 kwijt.

Ook goedkoop een auto huren tijdens jouw volgende reis? Check hier dan het aanbod en actuele prijzen op Discover Cars.

auto huren puglia
Onze huurauto in Puglia

Van alle plekken die we dit keer in Puglia bezoeken, springen er voor ons 4 echt uit. Onze absolute favoriete plek is Trani, een vissersstadje ten noorden van de hoofdstad Bari. Trani is super mooi, ontzettend gezellig en heeft een heerlijk strand. Het is vooral populair bij lokale toeristen en wordt niet voor niets de Parel van Puglia genoemd. Wij blijven 2 nachten in Trani en achteraf gezien waren we hier liever iets langer gebleven.

trani
Trani, de parel van Puglia

Een andere favoriet is Ceglie Messapica. Dit stadje bezoeken we vanuit onze super toffe accommodatie in Locorotondo. Ceglie Messapica wordt vaak overschaduwd door populaire plekken als Ostuni en Alberobello, maar dit is wat ons betreft onterecht. Ceglie Messapica is prachtig en ontzettend sfeervol. Het is een plek waar je makkelijk een halve dag rond kunt kijken zonder je te vervelen. Ga je naar Puglia maak hier dan zeker een stop.

ceglie messapica
Ceglie Messapica

Nummer 3 van favoriete plekken tijdens onze reis door Puglia is Matera, een stad die niet in de regio Puglia ligt, maar in het aangrenzende Basilicata. Matera is absoluut één van de mooiste steden van Italië en een plek die je absoluut niet mag missen tijdens een rondreis door Puglia. Het is er zo ontzettend mooi. Je komt ogen te kort.

matera
Matera

Last but not least, Monopoli. Dit vissersstadje hadden we ook al in juni bezocht, maar nu komen we er pas echt achter hoe leuk Monopoli werkelijk is. Dit komt mede doordat we hier maar liefst één volle week verblijven. We hebben dus genoeg tijd om het stadje en de omgeving te verkennen. We brengen o.a een bezoek aan het populaire Polignano a Mare en de hoofdstad van Puglia, Bari.

Ben je benieuwd naar onze reisroute door Puglia, check dan zeker even dit blogartikel voor een uitgebreid overzicht.

monopoli
Monopoli

Nadat we onze reis door Puglia hebben afgesloten brengen we een paar dagen door bij onze ouders thuis voordat we opnieuw in het vliegtuig stappen. Dit keer gaan we voor het eerst in 3 jaar tijd terug naar Thailand en hier kijken we al maanden naar uit. Azië blijft namelijk ons favoriete continent. Al heeft zuid-Amerika ons begin dit jaar enorm verrast.

Inmiddels zijn we al 3 weken onderweg en ik moet zeggen dat het ontzettend fijn is om terug te zijn. Momenteel hebben we alleen nog maar een paar plekken in het noorden van Thailand bezocht, maar hebben al zo veel moois gezien. We reizen in een rustig tempo en brengen liever langer op één plek door, dan dat we de ene naar de andere plek af kunnen vinken. Binnenkort volgt een uitgebreid verslag van onze eerste maand in Thailand.

noord thailand
Met de scooter op pad in noord-Thailand
ostuni
Ostuni Puglia
trani
Trani Puglia
matera
Matera
Ceglie Messapica
Ceglie Messapica Puglia

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?