My Travel Diary #63: Rondreis Andalusië, Spanje

spanje
Home » Europa » My Travel Diary #63: Rondreis Andalusië, Spanje

Nadat we een kleine maand door het altijd mooie Italië hebben gereisd, vliegen we van Napels naar Sevilla. De rest van de reis zullen we een voor ons nieuwe regio gaan verkennen, namelijk Andalusië in Zuid-Spanje. Mocht je de Italië update hebben gemist, dan kun je hem hier nalezen.

Bij aankomst in Sevilla blijkt ons appartement midden in het hart van het historisch centrum te liggen. De locatie kan eigenlijk niet beter, want het steegje waarin het appartement ligt is ook nog eens niet toegankelijk voor gemotoriseerd vervoer, waardoor het er heerlijk rustig is. Op het eerste gezicht lijken accommodaties in Spanje een betere prijs/kwaliteitverhouding te hebben dan in Campania, Italië. Je krijgt meer luxe en comfort voor minder geld. En ja, wie houdt daar nu niet van.

sevilla
Plaza España, Sevilla

Waar we niet van houden is drukte en lawaai en op onze eerste volle dag in Sevilla komen wij erachter dat we hier dan niet goed zitten. Zo rustig het is in ons appartement, zo druk is het in de stad. Overal zijn (grote) groepen toeristen en overal is herrie. Niet zo’n beetje ook. Ik merk dat ik het slecht trek en dat alle energie uit me wordt getrokken. Hier heb ik wel vaker last van, maar hier is het wel heel erg extreem. Op het mooiste plein van Sevilla (en misschien wel van heel Spanje), Plaza España, krijg ik zelfs een soort paniekaanval. Ondanks dat Sevilla één van de mooiste steden is waar ik ooit ben geweest, is het zeker niet mijn stad.

Sevilla

Na 4 nachten Sevilla reizen we door naar Vejer de la Frontera, een prachtig, wit dorp dat op een heuvel en op 1 uur rijden van de stad Cadiz ligt. Vergeleken met Sevilla is Vejer echt een verademing. Het is er heerlijk rustig en ontzettend sfeervol met veel hippe winkeltjes en leuke restaurantjes.

Vejer de la Frontera

Ook in Vejer blijken we een ontzettend fijn én betaalbaar appartement te hebben geboekt. Het blijft toch altijd weer afwachten wat je precies krijgt, zeker wanneer je een nieuwe accommodatie boekt die nog niet al te veel online beoordelingen heeft. Dit pakte voor ons in Spanje gelukkig telkens goed uit.

In Vejer maken we mooie wandelingen in en rondom het dorp, bezoeken we de stad Cadiz en brengen we op zondag een bezoek aan de gezellige markt. Reis je door Andalusië, sla Vejer dan zeker niet over, want het is echt een heerlijke plek.

cadiz
Cadiz

Van Vejer reizen we door naar één van de meest toeristische stadjes in Andalusië, Ronda. Omdat we met het openbaar vervoer door Andalusië reizen en er geen rechtstreekse bus tussen Vejer de la Frontera en Ronda rijdt, nemen we eerst de bus naar Algeciras en stappen hier over op de trein richting Ronda. In totaal zijn we een dikke 4 uur onderweg.

Vejer de la Frontera

Ronda voelt meteen goed. Het is uiteraard wel een stuk drukker dan Vejer, zeker vanaf 10.30u wanneer dagjesmensen langzaam binnendruppelen, maar we blijken hier heel makkelijk de drukte te kunnen ontlopen. De meeste toeristen komen uiteindelijk toch maar voor één ding: Puente Nuevo oftewel de nieuwe brug. Dit is de prachtige, iconische brug in het centrum van Ronda die op iedere foto op internet te zien is wanneer je Ronda opzoekt.

ronda
Ronda

Wat ons opvalt is dat Ronda ontzettend betaalbaar is. Iets wat wij niet direct hadden verwacht van zo’n mega toeristisch stadje. Dat was aan de Amalfikust en zeker op Capri wel anders. Daar gingen de prijzen zomaar 2-3x over de kop ten opzichte van andere minder toeristische plekken, maar gelukkig is dat in Ronda dus niet het geval.

In eerste instantie is het de bedoeling 4 nachten in Ronda te blijven, maar dit is voor ons gevoel lang niet genoeg. We vinden het in Ronda zo ontzettend fijn, dat we besluiten om langer te blijven of eigenlijk moet ik zeggen om later weer terug te komen. We hebben na Ronda namelijk 4 nachten Zahara de la Sierra gepland, maar omdat we uiteindelijk toch weer via Ronda naar onze volgende bestemming moeten reizen, plannen we na Zahara lekker nog een extra weekje Ronda in. Gewoon omdat het kan.

Ook Zahara de la Sierra blijkt een heerlijke plek te zijn. Dit is net als Vejer de la Frontera een van de vele pueblos blancos van Andalusië oftewel witte bergdorpjes. Zahara is prachtig gelegen in een van de mooiste natuurgebieden van Andalusië, de Sierra Grazalema. Je kunt hier prachtig wandelen en dit is ook de reden waarom wij hier heel graag naartoe wilden. Het enige wat wij over het hoofd zagen is dat je voor de meest populaire wandelingen een permit nodig hebt die je vooraf aan moet vragen. Voor het weekend waren deze permits al helemaal volgeboekt, maar gelukkig verbleven wij een aantal dagen in Zahara en konden we schuiven met de datum.

Zahara de la Sierra

De mooiste wandeling die wij vanuit Zahara de la Sierra maken is de Gargante Verde hike. Deze wandeling bracht ons naar een prachtige kloof met aan het einde een super mooie grot. In deze kloof leeft een van de grootste kolonies vale gieren van Spanje. We zagen dan ook veel van deze gigantische vogels. De wandeling was behoorlijk pittig, mede doordat wij 8 kilometer extra moesten lopen, omdat we geen auto tot onze beschikking hadden, maar het was iedere stap waard. Een hele dikke aanrader wanneer je Andalusië bezoekt.

Zahara

Na 4 nachten Zahara keren we dus weer terug naar Ronda. Terug naar ons mega fijne appartement met heerlijk (zonnig) dakterras. Deze plek was veruit onze favoriete accommodatie van  heel deze reis. Hier hadden we wel een paar maanden kunnen/willen blijven.

Ronda

Eigenlijk was het de bedoeling om tijdens deze reis nog een van de meest populaire wandelingen van Andalusië te gaan maken, de El Caminito del Rey. Waarschijnlijk heb je van deze wandeltocht wel eens foto’s op internet gezien. Toch begonnen we te twijfelen of we dit wel moesten doen vanwege de grote populariteit (en drukte) van deze wandeling. Normaal gesproken moet je weken en zelfs maanden van tevoren al je tickets reserveren. Iets waar wij niet zo van houden, omdat onze reisplannen 9 van de 10 keer veranderen. We besloten deze wandeling daarom links te laten liggen.

zahara
Zahara de la Sierra

In plaats van de Caminito del Rey kiezen we voor een ander mooi wandelgebied, El Torcal de Antequera. Dit natuurpark bleek een logische tussenstop tussen Ronda en onze volgende bestemming, de stad Granada. Het enige “probleem” was dat dit gebied niet bereikbaar is met het OV en daarom kozen we ervoor om een paar dagen een auto te huren.

El Torcal was echt fantastisch. Het park deed ons een beetje denken aan Hampi in India, waar je net als hier allerlei bizarre rotsformaties hebt. De wandeling die wij maakten was prachtig, maar eerlijk gezegd was El Torcal een stuk drukker dan verwacht. Staat dit natuurgebied op je lijstje tijdens een reis door Andalusië, probeer dan zeker de weekenden te vermijden.

El Torcal
El Torcal de Antequera

Naast El Torcal bezochten we met onze huurauto nog wat “pueblos blancos” die met het OV minder goed bereikbaar waren, waaronder Setenil de las Bodegas en Olvera. Setenil wilden we graag bezoeken, omdat het bekend staat om haar rotswoningen, maar dit dorp bleek zo ontzettend toeristisch en dus druk te zijn, dat wij het al snel weer hadden gezien. Olvera vonden we een stuk leuker. Dit dorp is net als Zahara de la Sierra prachtig op een heuvel gelegen en vanaf het kasteel dat boven het dorp uittorent heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Wij konden Zahara zelfs in de verte zien liggen.

Setenil
Setenil de las Bodegas
olvera
Olvera

Na een paar dagen in de omgeving van Antequera te hebben rondgereden, leverden we onze huurauto weer in en stapten we op de trein richting Granada. Even kregen we een hartverzakking toen in de trein de verkeerde eindbestemming werd omgeroepen en we even dachten dat we in de verkeerde trein (in de verkeerde richting) waren gestapt. Gelukkig bleek de omroeper nog niet helemaal wakker en gingen we wel de juiste richting op.

Antequera
Onze huurauto in Andalusië

Voor onze reis naar Spanje, had ik mijn volgers op Instagram gevraagd naar hun favoriete plek in Andalusië. Granada kwam daarbij met stip als winnaar uit de bus, dus de verwachtingen waren behoorlijk hoog gespannen. Nu achteraf snap ik waarom Granada zo populair is, want het is gewoon een onwijs mooie en sfeervolle stad. De architectuur is prachtig en het is vlakbij één van de mooiste natuurgebieden van Andalusië gelegen, de Sierra Nevada.

Granada

Eén van de plekken die we absoluut niet mochten missen tijdens ons bezoek aan Granada was het Alhambra. Dit is misschien wel de populairste hotspot van Andalusië en zelfs van heel Spanje. Het Alhambra bestaat uit 3 delen: Generalife, Alcazaba en de Nasrid Paleizen. Dagelijks mogen er maximaal 6.600 mensen binnen, waarvan maximaal 300 per half uur in de Nasrid Paleizen. Het is daarom belangrijk om op tijd een tijdslot te reserveren voor de Nasrid Paleizen, iets dat wij uiteraard weer niet hadden gedaan. Gelukkig konden we met veel mazzel last-minute nog een plekje reserveren voor de meest zonnige dag.

Alhambra Granada
Alhambra, Granada

Ons plan was om minimaal 1 week in Granada te blijven, maar doordat we iets langer in Ronda waren blijven hangen en het in Granada een stuk kouder was dan verwacht, besloten we na 4 nachten alweer door te reizen. We waren de kou een beetje zat en de kans is groot dat we in de toekomst nog wel een keer terugkomen. Granada is gewoon echt een hele toffe stad.

Granada

Eigenlijk wilden wij onze reis door Spanje eindigen in de stad Malaga, maar doordat de prijzen van appartementen hier schrikbarend duur waren, besloten we uit te wijken naar het nabijgelegen Nerja. Achteraf kwamen we erachter dat de Spanjaarden de dagen voor vertrek een lang weekend vrij hadden en de dag van vertrek de marathon van Malaga plaatsvond. Niet zo gek dat alles al was volgeboekt.

Nerja

Gelukkig bleek Nerja de perfecte afsluiter van onze reis. Het was er een stuk sfeervoller dan verwacht en we vonden hier een fijn boutique hotel om te verblijven. Heel veel deden we er verder niet. Alleen een beetje luieren, lekker eten en genieten van de laatste zonnestralen voordat we weer naar huis vlogen. Wel maakten we een uitstapje van een paar dagen naar het pittoreske Frigiliana. Dit dorp was weer net zo mooi als al die andere witte dorpen in Andalusië.

frigiliana
Frigiliana

Na 6 weken zat onze rondreis door Andalusië er weer op en vlogen we van Malaga naar Eindhoven. We kozen er bewust voor om dit jaar de feestdagen in Nederland door te brengen. En hoewel het zeker fijn was om vrienden en familie weer te zien, vonden we het weer in Nederland minder fijn. Ik denk dat we misschien 2 van de 28 dagen hebben mogen genieten van een zonnetje. Voor de rest alleen maar regen en slecht. Maar we mogen niet klagen, want inmiddels hebben we de Nederlandse winter ingeruild voor de winter in India en die bevalt ons een stuk beter. Daarover meer in de volgende reisupdate.

Klik hier voor een overzicht van alle reisupdates