My Travel Diary #8: Een reis langs de hoogtepunten van Guatemala

Semuc Champey
Home » Latijns-Amerika » My Travel Diary #8: Een reis langs de hoogtepunten van Guatemala

Helaas zit ons bezoek aan Belize er na 3 weken weer op, maar kunnen we aan de andere kant ook niet wachten om weer terug te gaan naar Guatemala. De omgeving van de Rio Dulce heeft ons een paar weken eerder ontzettend verrast, dus we zijn benieuwd naar meer. We hebben in totaal nog een dikke 2 weken de tijd en dit wordt een reis langs de hoogtepunten van Guatemala.

Onze eerste stop is het dorp El Remate, niet heel ver van de grens met Belize. El Remate ligt aan een prachtig meer en is een perfecte uitvalsbasis voor een bezoek aan de Maya stad Tikal. Via ons hotel boeken we een tour voor de volgende dag. Tikal blijkt nog veel indrukwekkender te zijn, dan verwacht. De jungle waarin de stad ligt is werkelijk fantastisch en reikt zo ver het oog kan zien. Ook zien we veel wildlife zoals tientallen toekans, slingerapen, neusberen, brulapen en ontelbare kleine papegaaien, zo gaaf!

Hoogtepunten Guatemala
Wildlife bij Tikal, Guatemala

Helaas valt door een dikke wolkenpartij de zonsopkomst in duigen, maar erg rouwig zijn we daar niet om, want het uitzicht vanaf een andere tempel is net na deze zonsopkomst, volgens ons, minstens zo mooi. We dwalen urenlang rond en komen maar heel weinig andere toeristen tegen, iets wat ik me van te voren echt niet voor kon stellen. Rond de middag is de temperatuur inmiddels opgelopen tot tegen de 40 graden en vinden we het welletjes. Het bezoek aan Tikal is één van de hoogtepunten van onze reis door midden-Amerika.

Vanuit El Remate reizen we door naar Semuc Champey. Vooraf twijfelen we heel erg of we deze plek wel moeten bezoeken, omdat het park erg lastig te bereiken is. Sommige reizigers vinden het het hoogtepunt van hun reis door Guatemala. Anderen vinden het de moeite niet waard, omdat het park relatief klein is en je voor 1 dag in het park wel urenlang in een niet al te comfortabele bus moet zitten. We besluiten het er toch op de wagen, omdat de natuur bij Semuc Champey toch wel erg mooi zou moeten zijn.

Uiteindelijk zijn we blij dat we de keuze hebben gemaakt om het park toch te bezoeken. Ja, de rit tussen El Remate en Semuc Champey duurde in totaal bijna 11 uur, waarvan de laatste 20 kilometer niet echt een pretje waren. Dit alles was al snel vergeten toen we de volgende ochtend vanaf een prachtig viewpoint over de azuurblauwe meren van Semuc Champey keken. De met jungle begroeide kalkstenen rotswanden maakten het plaatje helemaal compleet. Na de stevige klim tot het viewpoint, was het super fijn om een duik te nemen in een van de vele meren. Semuc Champey is ,wat mij betreft, de fijnste zwemplek van heel Guatemala.

Klik hier voor tips voor een bezoek aan Semuc Champey, Guatemala

Van Semuc Champey willen we via Antigua naar Lake Atitlan reizen. We hebben alleen nog wat extra dagen over en zoeken naar een mooie plek om deze dagen in te vullen. We kiezen uiteindelijk voor het nevelwoud van Biotopo de Quetzal. Dit park is hét leefgebied van de nationale vogel van Guatemala, de quetzal. We zagen deze bijzondere vogel al eerder deze reis in Monteverde (Costa Rica) en hopen ook hier een glimp van hem op te vangen. De dag van aankomst regent het helaas alleen maar, dus doen we niet al te veel moeite.

De volgende dag staan we om 6 uur ‘s ochtends al klaar om rondom het hotel samen met een gids naar deze bijzondere vogel te zoeken. We komen er al snel achter dat ook dit geen succes gaat worden. De gids legt uit dat de quetzals momenteel midden in het broedseizoen zitten en dat het tijdens dit seizoen een stuk moeilijker is ze te spotten. Later in de ochtend bezoeken we Biotopo de Quetzal. Het park is ontzettend mooi en zeker een aanrader om te bezoeken, maar helaas zien we weer geen quetzal. De laatste ochtend doen we bij het hotel nog één poging en we hebben geluk, want al binnen 5 minuten hoort onze gids een quetzal. We lopen er naar toe en zien hoe een vrouwtje druk op zoek is naar voedsel.

Hoogtepunten Guatemala
Biotopo de Quetzal

Vervolgens reizen we door naar Antigua, de stad waar we ook de allerlaatste dag/nacht van de reis door zullen brengen. Nu maken we alleen een stop om onze reis naar Lake Atitlan te onderbreken. Lake Atitlan blijkt één van de mooiste meren van Guatemala te zijn. Dit meer is dé ultieme plek om even helemaal bij te komen van een fantastische, maar soms ook vermoeiende reis. We besluiten om alles net even iets rustiger aan te doen, zodat we niet helemaal oververmoeid terug naar Nederland gaan. De eerste 2 nachten brengen we door in San Pedro, hét backpackers dorp bij het meer. Achteraf gezien niet echt een leuke bestemming voor ons, want het dorp is een stuk minder gezellig dan verwacht.

Klik hier voor al mijn tips voor een bezoek aan Lake Atitlan

Van San Pedro verhuizen we naar Santa Cruz, een stuk kleiner, maar hier vermaken we ons prima. We hebben een prachtig, groot appartement met misschien wel het allermooiste uitzicht over Lake Atitlan en de San Pedro Vulkaan. En dat voor minder dan 40 euro per nacht. Dé perfecte plek om onze reis af te sluiten! Vanuit Santa Cruz maken we iedere dag leuke uitstapjes naar nabij gelegen dorpjes. San Marcos is onze favoriet! Dit hippie dorp heeft een super relaxte sfeer en talloze leuke eettentjes. Het uiteindelijke hoogtepunt van ons bezoek aan Lake Atitlan, is de hike naar de Indian Nose. Vanuit hier hebben we een fantastisch uitzicht over het meer en de nabijgelegen vulkanen.

De laatste dag ,voor ons vertrek naar Nederland, brengen we door in Antigua. Normaal zou het nooit onze keuze zijn om een lange reis te eindigen in een stad, maar Lake Atitlan ligt net te ver van de airport en Antigua is een hele fijne stad, met een prachtige omgeving. We doen hier nog wat laatste inkopen en beseffen dat onze reis er nu echt op zit. Back to life, back to reality!

Klik hier voor een overzicht van alle reisdagboeken

hoogtepunten Guatemala
Antigua

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Guatemala

guatemala travel guide

6 comments

Jos van Amelsfoort 26 april 2018 - 09:27

mooie foto’s
lekker genieten
Veel plezier nog

Sigrid 26 april 2018 - 09:46

Helaas zijn we weer terug Jos. Francois is zaterdag weer van de partij ;-) Gr Sigrid

Sabine 26 april 2018 - 22:30

Wat super mooi zeg, prachtig vastgelegd ook. Echt genoten!

Sigrid 28 april 2018 - 09:45

Zo leuk om te horen! Thanks Sabine xx

Eva 17 mei 2018 - 12:50

Wat mooi! Wij willen begin volgend jaar ook 3 maanden door Midden-Amerika reizen, dus ben lekker al je blogs aan het doorspitten :) 3 maanden vliegen voorbij zeker?

Sigrid 20 mei 2018 - 14:29

Oh wat heerlijk zeg!! Fijn vooruitzicht ;-) 3 maanden is idd zo voorbij hahaha. Geniet van de voorbereiding.