My Travel Diary #61: overzicht van 1 maand Brazilië

Home » Brazilië » My Travel Diary #61: overzicht van 1 maand Brazilië

Na onze ietwat moeizame start in Brazilië reizen we van Rio door naar Ilha Grande. Als we de weersvoorspellingen mogen geloven, lijkt het slechte weer van de afgelopen 10 dagen eindelijk achter de rug en kan onze winterjas weer worden opgeborgen. We durven alleen nog niet al te hard te juichen. Natuurlijk weten we dat juni een wintermaand is in Brazilië, maar zo’n extreem weer als de afgelopen dagen, dat bleek toch maar weinig voor te komen. Mocht je de vorige reis update hebben gemist en denken “waar gaat dit over”, lees hem dan vooral nog even.

Eerdere reis updates gemist? Klik hier om ze allemaal te checken

ilha grande

Onze verwachtingen van Ilha Grande lagen behoorlijk hoog. Het zou een prachtig groen eiland zijn waar je heerlijk kunt wandelen en waar je prachtige stranden vindt. Wat ons betreft de perfecte combinatie. We hadden daarom vooraf al besloten om hier minstens 1 week te blijven.

Onze verwachtingen werden uiteindelijk meer dan overtroffen. Ilha Grande is absoluut één van de allermooiste eilanden die we ooit hebben bezocht. Het eiland bleek een stuk groter en ongerepter dan verwacht. Iedere dag gingen wij er op uit, maakten we de mooiste wandelingen en werden we getrakteerd op prachtige, ongerepte stranden en een geweldige natuur.

Na een week dachten we wel het allermooiste van Ilha Grande gezien te hebben, maar toen we op de laatste dag van ons verblijf nog een boottrip rondom het eiland maakten, bleek dat toch niet zo te zijn. Vol verbazing hopten we van de ene oogverblindende plek naar de andere. Ik dacht zelf altijd dat Zuid-Amerika niet kon tippen aan de mooie eilanden en stranden in Azië, maar Brazilië bewijst absoluut het tegendeel.

ilha grande

Na dik een week op Ilha Grande reizen we door naar Paraty. Het is een logische stop onderweg naar Sao Paulo. Helaas hebben we niet zo heel veel tijd, want 3 dagen later staat er een vlucht naar Lencois op het programma. Normaal boeken wij liever niet alles op voorhand, maar omdat Brazilië geen budget bestemming is en last minute vluchten onwijs duur zijn, hadden we helaas niet zo heel veel keus. Het grootste deel van de reis stond daarom vooraf al vast. Niet heel erg relaxed, maar voor deze keer prima. We zien deze reis dan ook echt als een voorproefje op een groter avontuur binnen een paar jaar. Nu weten we tenminste zeker dat we Brazilië écht heel erg leuk vinden.

Paraty

In Paraty hebben wij ons prima vermaakt. Het is een heel sfeervol stadje, met veel gezellige winkeltjes en restaurantjes. We hebben dan ook niet heel veel meer gedaan dan een beetje rondstruinen en genieten van de zon op het terras en langs het zwembad. Ondertussen bereiden we ons voor op een nieuw avontuur, een bezoek aan één van de mooiste nationale parken van Brazilië, Chapada Diamantina.

paraty

Van Paraty reizen we via Sao Paulo en Belo Horizonte naar Lencois, de toegangspoort tot Chapada Diamantina National Park. Het plan was om hier een aantal toffe (meerdaagse) wandelingen te maken, maar doordat mijn vriend door z’n rug was gegaan waren we genoodzaakt om even rustig aan te doen. Niet heel erg, want zowel Lencois als het nabijgelegen Vale do Capao zijn leuke en gezellige dorpjes, die beide prachtig zijn gelegen.

Lencois

Vanuit Vale do Capao maken we uiteindelijk nog wel een hele mooie wandeling naar de op één na hoogste waterval van Brazilië, de Fumaca waterval. Deze waterval heeft een hoogte van maar liefst 340m en vanaf de top hebben we een schitterend uitzicht over de omgeving.

Chapada diamantina
Chapada Diamantina National Park

Maar niet alleen op de top van de waterval zien we mooie uitzichten, ook tijdens de wandeling er naartoe worden we continu getrakteerd op prachtige vergezichten. Chapada Diamantina is echt fantastisch en een plek die je niet mag missen.

Van Chapada Diamantina reizen we door naar Salvador, de hoofdstad van de deelstaat Bahia. Salvador is niet te vergelijken met Rio, het is veel kleurrijker, gezelliger en vooral veel authentieker. Nou hebben we van beide steden uiteraard maar een heel klein gedeelte gezien, maar Salvador voelt voor mij gewoon een stuk fijner.

Salvador

Maar we blijven niet lang in de stad, want Salvador is eigenlijk alleen maar een tussenstop voor de rit van Chapada Diamantina naar het eiland Boipeba. De laatste 2 weken van onze reis zijn namelijk aangebroken en wij willen graag nog even genieten van zon, zee en strand en daar is Boipeba de ultieme plek voor.

Boipeba

Boipeba blijkt alles wat ik me er vooraf bij voorstelde, tropisch en vooral heel erg ongerept. Waar Ilha Grande veel meer gericht is op toerisme, is dat hier amper. Best gek, want het naastgelegen Morro de Sao Paulo wordt wel helemaal plat gelopen door vooral lokale toeristen. Ik denk dat het gebrek aan uitbundige beachclubs daar iets mee te maken heeft, want dat is iets waar Brazilianen gek op zijn.

boipeba

Wij vermaken ons prima op Boipeba. Wandelen van het ene oogverblindende strand naar het andere, genieten van de mooiste zonsondergangen en worden de beste vriendjes met alle honden op het eiland. Na een kleine week zijn we toch ook wel benieuwd naar Morro de Sao Paulo en besluiten we daar ook nog een paar dagen heen te gaan.

Boipeba

Het contrast tussen Boipeba en Morro is behoorlijk groot, maar ook Morro vinden we een hele fijne. Ja, het is er ontzettend toeristisch en dat begint al bij het feit dat je bij aankomst “tourist tax” moet betalen. Maar toeristisch betekent ook heel veel leuke restaurantjes en comfortabele hotels voor een fijn prijsje wanneer je buiten het hoogseizoen reist.

morro
Morro de Sao Paulo

Daarbij zijn ook de stranden op Morro ontzettend mooi en heel eerlijk, je kunt hier fijner in zee zwemmen dan dan op Boipeba. En hoe verder je van het dorp en dus de menigte af loopt, hoe rustiger het wordt. Hoe dat in het hoogseizoen is, durf ik natuurlijk niet te zeggen, maar voor ons was Morro een hele fijne extra stop tussen Boipeba en Salvador in.

Morro
Morro de Sao Paulo, Bahia

De laatste 2 nachten van onze reis brachten we weer door in Salvador. Vanuit hier vlogen we rechtstreeks naar Lissabon, waar we uiteindelijk nog 3 nachten doorbrachten in één van onze favoriete plekken van Portugal, het sprookjesachtige Sintra. De stopover was gratis, maar we hadden geen rekening gehouden met het feit dat juli natuurlijk de top van het hoogseizoen is in Europa en dat Lissabon en omgeving onwijs populair is. Achteraf gezien hadden we beter direct naar huis kunnen vliegen, maar door een fijne en rustige B&B met zwembad te boeken konden we wel heel relaxt onze jetlag verwerken.

Sintra

Na 2,5 maand zat onze reis er weer op. Wat een onwijs mooi en afwisselend avontuur was het weer. Zowel Bolivia als Brazilië hebben ons verrast. Zo verschillend, maar beide zo mooi. We zagen landschappen die we nog nooit eerder zagen en Brazilië heeft mij bewezen dat ook Zuid-Amerika de prachtige, ongerepte stranden en eilanden heeft waar ik zo gek op ben. Dit smaakt zeker naar meer.

Inmiddels zijn we (tijdelijk) weer terug in Nederland. Tijd voor familie en vrienden en om alles weer bij te werken. En ondertussen plannen we ons volgende avontuur. Daarover meer in de volgende update.