De hoogtepunten van onze reis door Costa Rica

hoogtepunten costa rica
Home » Costa Rica » De hoogtepunten van onze reis door Costa Rica

Een maand lang reisden wij door het prachtige Costa Rica. We bezochten verschillende nationale parken en gingen op zoek naar de mooiste stranden van het land. Onze verwachtingen waren hoog gespannen, want Costa Rica stond al jaren bovenaan onze bucketlist. Gelukkig liet het land ons niet in de steek, want iedere dag werden we weer verrast door de schoonheid van het land. Vandaag deel ik al onze hoogtepunten Costa Rica.

Corcovado National Park

Het was best moeilijk kiezen toen wij onze reis door Costa Rica uit gingen stippelen. Het land heeft zo ontzettend veel mooie plekken, waar begin je en waar eindig je je reis? Er was één plek waar ik absoluut geen twijfel over had en dat was Corcovado National Park. Over dit park had ik zo ontzettend veel gave dingen gelezen, het mocht daarom zeker niet ontbreken tijdens onze Costa Rica rondreis. We besloten om Corcovado National Park meteen in de eerste week van onze reis te bezoeken. Via Manuel Antonio National Park en Uvita reisden we samen met een koppel uit Costa Rica richting Drake Bay, het startpunt van ons Corcovado avontuur.

We brachten 1 nacht door in het rangerstation midden in het park en liepen de volgende dag 23 kilometer door de jungle en over de prachtige stranden van Corcovado National Park naar het volgende rangerstation. Nooit eerder zagen we zo ontzettend veel wildlife, o.a 4 verschillende soorten apen, een tapir, miereneters, wilde zwijnen en heel veel mooie soorten vogels. Ook waren we ontzettend dicht bij een poema, maar lukte het net niet om een glimp van hem op te vangen. Helaas! Corcovado National Park is absoluut een van de beste plekken om wilde dieren in Costa Rica te zien en absoluut een van de hoogtepunten van onze reis.

Lees ook: Tips voor een bezoek aan Corcovado National Park

hoogtepunten Costa Rica
Hoogtepunten Costa Rica

Drake Bay

Na onze trip naar Corcovado National Park zijn we terug gereisd naar Drake Bay om hier nog een paar dagen door te brengen. Drake Bay is een prachtige baai, aan de rand van het nationale park. De natuur rondom Drake Bay is echt minstens zo mooi als de natuur in het park zelf en hier zul je één van de mooiste zonsondergangen van Costa Rica zien.

Vanuit Drake Bay kun je naast een tour naar Corcovado National Park, nog veel meer leuke uitstapjes maken zoals snorkelen en duiken bij Cano Island, paardrijden en boot tours om dolfijnen en walvissen te spotten. Het leukste om te doen vond ik de wandeling langs de kustlijn, richting het nationale park, op zoek naar de mooiste, afgelegen stranden. Je kunt de wandeling zo lang maken als je wilt en verdwalen is (bijna) onmogelijk. Onderweg zagen we verschillende soorten apen, hagedissen, toekans en ara’s.

hoogtepunten Costa Rica
Drake Bay

Puerto Viejo en omgeving

De sfeer aan de oostkust van Costa Rica vond ik iets gezelliger dan aan de westkust. Vooral het backpackers dorp Puerto Viejo vond ik een dikke aanrader, met name omdat Puerto Viejo een prima uitgangsbasis is om het zuidoosten van Costa Rica te ontdekken. Wij verkenden de omgeving voornamelijk op de fiets. We gingen o.a op zoek naar de mooiste stranden, bezochten het Jaguar Rescue Centre en fietsen naar het zuidelijk gelegen Manzanillo. De omgeving was hier echt prachtig en onderweg zagen we veel luiaards en apen. Het dorp Puerto Viejo heeft veel leuke en betaalbare restaurants, cafe’s en ho(s)tels en je kunt hier prima shoppen.

Lees ook: Tips voor een bezoek aan Puerto Viejo

Raften op de Pacuare Rivier

We hadden vooraf helemaal niet gepland om te gaan raften in Costa Rica, maar toen wij er achter kwamen dat je heel makkelijk een shuttle van Puerto Viejo naar La Fortuna kunt combineren met een trip naar de Pacuare rivier, hebben we geen moment getwijfeld. Deze rivier is absoluut dé plek om te gaan raften in Costa Rica. In het begin vond ik het wel best spannend. Ik heb in het verleden wel eens geraft, maar nooit op een rivier met stroomversnellingen in de 5e (dus zwaarste) categorie.

De omgeving van de Pacuare rivier deed me echt denken aan de jungle van Sumatra (heimwee!), zo ontzettend mooi. Achteraf heb ik spijt dat we hier niet langer zijn verbleven, want we zagen echt verschillende te gekke accommodaties aan de rand van de rivier. Het raften zelf was hartstikke leuk om te doen, al was het af en toe best hard werken. Wil je echt iets actiefs en ontzettend gaafs doen in Costa Rica, ga dan zeker raften op de Pacuare rivier! Check TripAdvisor voor meer info over deze trip.

Klik hier voor meer handige tips om geld te besparen in Costa Rica

Santa Elena Reserve (Monteverde)

Het Santa Elena Reserve was voor ons de eerste bestemming in Costa Rica waar wij kennis maakten met het bekende nevelwoud. Door de hoogte van meer dan 1500 meter liepen we letterlijk met ons hoofd in de wolken. Nevelwoud heeft iets ontzettend mysterieus en ondanks dat het hier veel moeilijker is om wildlife te spotten, is het mijn favoriete type bos, zo ontzettend mooi. Het Santa Elena Reserve heeft in totaal 12 kilometer aan wandelpaden. Deze paden zijn goed onderhouden. Er is een uitzichtpunt waar je op een heldere dag de Arenal vulkaan kunt zien. Helaas zijn heldere dagen zeldzaam, dus heb je het geluk, ga dan zeker kijken.

Voorafgaand aan ons bezoek aan het Santa Elena Reserve bezochten wij de hanging bridges van het Selvatura Park. Ontzettend toeristisch, maar zeker wel de moeite waard. Ik raad aan om eerst de hanging bridges te bezoeken (zo vroeg mogelijk!) en daarna een bezoek te brengen aan het Santa Elena Reserve. Deze 2 plekken liggen op loopafstand van elkaar. Klik hier voor meer informatie over ziplinen en de hangende bruggen van Monteverde.

Hoogtepunten Costa Rica

Cahuita National Park

Cahuita National Park is één van de kleinste nationale parken van Costa Rica en ligt aan de oostkust van het het land. Wij bezochten dit park tijdens een verblijf in Cahuita, maar je kunt het ook heel makkelijk vanuit Puerto Viejo bezoeken. Het fijne aan veel nationale parken in Costa Rica is dat je de meeste heel makkelijk op eigen houtje kunt bezoeken, zo ook Cahuita National Park. De wandelpaden zijn goed onderhouden en duidelijk aangegeven.

De ligging van het park is werkelijk fantastisch. Het eerste stuk liepen wij langs de kustlijn door het park. Onderweg konden we stoppen bij super mooie stranden waar verder niemand te bekennen was. Het tweede stuk liepen we over een houten brug door de jungle. Op dit stuk zagen we echt heel veel wilde dieren, zoals apen en vogels. Aan het einde van het wandelpad liepen we naar de doorgaande weg en namen we de bus terug richting Cahuita.

Cahuita National Park

Op zoek naar meer tips en inspiratie voor jouw reis naar Costa Rica? Check dan ook:

Klik hier voor alle artikelen over Costa Rica

costa rica travel guide

5 comments

Linda | travellersoftheworld 11 mei 2018 - 19:35

Dit klinken allemaal als heerlijke, prachtige en fijne plekken :) De natuur in Costa Rica lijkt me echt prachtig mooi! Je foto’s zijn ook wederom weer prachtig, Costa Rica stijg weer iets op mijn bucketlist

Sigrid 13 mei 2018 - 07:48

Thanks Linda! Costa Rica is echt zo mooi <3

Chris W. 16 mei 2018 - 13:30

Super mooi !!! Zoals je weet ga ik er in October heen. Dat park staat op m’n lijstje en de stenen ballen van de precolumbiaanse Diquíscultuur. Weet nog niet of ik in het ranger station ga slapen of het bij een dag trip hou. Ik heb maar een zeer korte periode van 6-7 dagen.

Sigrid 16 mei 2018 - 15:56

Heel gaaf dat je ook naar Costa Rica gaat! Vond het zo’n fijn land. 6-7 dagen is kort ja, dus je zult keuzes moeten maken. Benieuwd naar jouw reis ;-)

Marcella 10 juni 2018 - 11:28

Wauww, wat een geweldig mooie natuur! Ik ben dol op de natuur en wil zelf heel graag nog eens rondreizen door Costa Rica. Te gek!