Hiken in Corcovado National Park: van La Sirena naar La Leona/Carate

hiken corcovado national park
Home » Costa Rica » Hiken in Corcovado National Park: van La Sirena naar La Leona/Carate

Tijdens onze rondreis door Costa Rica bezochten we o.a Corcovado National Park. Door de enorme variatie in biodiversiteit wordt Corcovado ook wel de Amazone van Costa Rica genoemd en is deze plek absoluut een must-visit voor iedere natuur-en wildlife liefhebber. Wij gingen hiken in Corcovado National Park en liepen van het ranger station La Sirena naar La Leona. Een overzicht van deze te gekke hike, inclusief veel foto’s, vind je hier.

Stranden costa rica

We starten ons bezoek aan Corcovado National Park in Uvita. Vanuit hier rijden we richting Sierpe en nemen we de boot naar Drake Bay. Na 1 nacht Drake Bay gaat onze trip naar Corcovado National Park EINDELIJK beginnen. Wat heb ik ontzettend lang naar dit moment uit gekeken! We vertrekken vroeg in de ochtend, een uurtje of 6. De boottrip van Drake Bay naar La Sirena duurt ongeveer een uur. Er is een kans dat we walvissen gaan zien, maar helaas hebben we geen geluk.

We bezoeken Corcovado National Park samen met een stel uit Costa Rica, Ligia en Rodrigo van de reisblog Explore Tikizia. Ik ben via Instagram met hun in contact gekomen en we delen dezelfde passie voor natuur en wildlife. Elbert, onze gids, is een vriend van Rodrigo. Hij is opgegroeid in Drake Bay en werkt al jaren als gids in Corcovado National Park.

Klik hier voor meer informatie over Nativos Corcovado, de reisorganisatie van Elbert

Corcovado national park hiken

Het is best wel druk wanneer we aankomen bij de ingang van Corcovado National Park. De meeste mensen zijn toeristen die de omgeving van La Sirena als dagtrip vanuit Drake Bay bezoeken. Elbert stelt voor om even te wachten en af te tasten welke richting deze grote groep mensen op gaat, om vervolgens ons de andere kant mee op te nemen.

la sirena naar la leona
Corcovado National Park

Dag 1 van ons bezoek aan Corcovado National Park staat vooral in het teken van het zoeken naar wildlife. Elbert blijkt echt een top gids te zijn, want hij spot de ene naar andere exotische vogel die verscholen zit tussen al het groen. Ook zien we alle apensoorten die in Corcovado National Park leven: slingerapen, brulapen, kapucijnapen en doodshoofdapen. Rodrigo ziet, wanneer hij omkijkt, in een fractie van een seconde een dier het pad oversteken. Hij denkt dat het een poema is, maar weet het niet zeker, omdat het zo snel ging. Even later slaan alle apen alarm en wordt zijn vermoeden bevestigd. De adrenaline stroomt door ons lijf wanneer we op zoek gaan naar het dier, maar helaas is hij ons te slim af. Een dag later komen wij een Duitse backpacker tegen en hij laat ons een prachtige foto van het dier zien. Ik zie echt groen van jaloezie ;-)

hiken corcovado national park
Helaas geen poema, maar wel een miereneter

De nacht brengen we door in het La Sirena ranger station. Hier slaap je in een grote gezamenlijke ruimte waar stapelbedden staan. Het is netjes onderhouden en er zijn genoeg sanitaire voorzieningen. Het is noodzakelijk om ruim van te voren een reservering te maken, want het aanbod is beperkt.

Dag 2 gaan we hiken in Corcovado National Park. Eigenlijk wilden wij heel graag de 3 daagse tour door Corcovado National Park maken, waarbij je op dag 1 van het Los Patos ranger station naar La Sirena loopt. Op dag 2 rondom La Sirena blijft en op dag 3 van La Sirena naar het La Leona ranger station loopt. Helaas was het niet mogelijk om 2 nachten in La Sirena te overnachten, vandaar dat wij dag 1 hebben moeten laten vallen.

Lees ook: Tips voor een bezoek aan Corcovado National Park

Hiken Corcovado national park
De prachtige stranden van Corcovado National park

Elbert geeft aan dat we vroeg moeten vertrekken, omdat we een aantal rivieren over moeten steken. Vertrekken we te laat, dan staat het water in deze rivieren te hoog en is oversteken niet meer mogelijk. Rond 5.30u gaan we van start. Tijd voor koffie is er helaas niet en het regent behoorlijk. Niet de ideale start van de dag, maar gelukkig klaart het na een uur op.

Corcovado NP om 6.30u

De wandeling van La Sirena naar La Leona is ongeveer 17 kilometer. Het eerste stuk lopen we voornamelijk door de jungle, vlak langs het strand. Op dit stuk zien we de sporen van een tapir en na een tijdje zoeken vinden we hem slapend in de bosjes. Ook zien we een miereneter, neusbeer en verschillende apen. Echt heel gaaf!

la sirena naar la leona
Sporen van een tapir

Na een tijdje moeten we een rivier oversteken. Het water is wild en de stroming sterk. Ik vind het erg spannend en heb echt geen idee hoe ik mijn backpack veilig mee moet krijgen, maar gelukkig zorgt Elbert er voor dat hij droog aan de overkant komt. Rodrigo heeft een andere manier om de backpack van mijn vriend naar de overkant te krijgen…gewoon gooien! En dat gaat echt maar net goed ;-) Helaas overleeft de tripod van Elbert deze oversteek niet.

Na ongeveer 4 uur lopen arriveren we op een prachtig groot strand, met een geweldig mooie jungle op de achtergrond. Het is inmiddels een uur of 11 en de zon schijnt volop. Na een korte pauze vervolgen we onze wandeling. Vanaf dit punt lopen we voornamelijk over het strand en hebben we dus geen beschutting meer van bomen. Het is heet, heel erg heet! Een hoed of pet is echt geen overbodige luxe en veel water en goede zonnebrandcreme echt een must.

Hiken Costa Rica

Op het eerste stuk strand zien we veel verschillende soorten vogels, waaronder een grote groep ara’s en vele roofvogels. Meer dieren zien we niet. De stranden waarover we lopen zijn echt prachtig en heel erg gevarieerd en de jungle zo ontzettend mooi. Ik merk wel dat lopen in de hitte en over zand erg vermoeiend is, maar Elbert geeft aan dat we door moeten lopen, omdat we anders te laat in Carate arriveren.

Corcovado National Park wildlife
Vogels Corcovado National Park

Het laatste stuk voordat we bij La Leona aankomen kunnen we gelukkig nog wel een stuk in de schaduw, door de jungle lopen en zien we nog verschillende wilde dieren, o.a miereneters, vogels en apen. We merken dat we dichterbij La Leona komen, want we zien verschillende groepen mensen die Corcovado National Park bezoeken vanuit Carate/La Leona.

la leona corcovado national park

Na ongeveer 3,5 uur lopen arriveren we eindelijk bij het La Leona ranger station. We zijn echt helemaal uitgeput en ondanks dat de hike echt helemaal te gek was, ben ik echt ontzettend blij dat we er zijn, ik kan echt niet meer! Op dat moment heb ik nog niet in de gaten dat we er nog helemaal niet zijn, want van La Leona is het ook nog 3,5 kilometer lopen naar Carate, de plek waar een taxi op ons staat te wachten.

La Leona ranger station
La Leona Ranger Station

De laatste 3,5 kilometer zijn behoorlijk afzien, want weer lopen we over het strand, midden in de brandende zon. Mijn benen kunnen niet meer en ik heb ontzettende dorst. Na een half uur afzien is het einde van onze trip in zicht en nemen we een taxi terug van Carate naar Drake Bay. Het was een zware, maar ontzettend gave trip en absoluut het hoogtepunt van onze reis door Costa Rica.

La Leona naar Carate
Het laatste stuk van La Leona naar Carate

Ondanks dat de wandeling van La Sirena naar La Leona een behoorlijk pittige hike was, had ik hem zeker niet willen missen. Sterker nog…als ik heb nu over zou mogen doen, dan zou ik het gelijk weer doen, maar dan het liefst in combinatie met de hike van Los Patos naar La Sirena. Ik zou dan wel iets meer moeten trainen want die laatste hike blijkt zwaarder te zijn dan de hike van La Sirena naar La Leona. De totale trip van La Sirena naar Carate bleek voor ons niet 17, maar 23 kilometer te zijn.

Klik hier voor meer handige tips om geld te besparen in Costa Rica

De laatste (zware) loodjes

Ben jij op zoek naar een avontuurlijke ervaring tijdens jouw reis door Costa Rica? Sla Corcovado National Park dan zeker niet over! Het is één van de mooiste nationale parken die ik in mijn leven heb bezocht. en mocht je op zoek zijn naar een top gids, dan kan ik Elbert van Nativos Corcovado van harte aanbevelen. Je kunt contact met hem opnemen via de website of via TripAdvisor.