De mooiste plekken voor een (korte) wandelvakantie binnen Europa

wandelreis Europa
Home » Europa » De mooiste plekken voor een (korte) wandelvakantie binnen Europa

Ben jij net als mij gek op hiken en ben je op zoek naar een te gekke bestemming voor een (korte) wandelvakantie in Europa? Vandaag deel ik mijn favorieten.

1. Wandelen op Sao Miguel, de Azoren (Portugal)

Sao Miguel is absoluut één mijn favoriete wandelbestemmingen binnen Europa. In de eerste instantie had ik nog nooit van dit eiland gehoord, maar toen het eenmaal voorbij kwam en ik op internet op zoek ging naar foto’s, was ik helemaal verkocht. Dit eiland dat behoort tot Portugal moest ik met eigen ogen zien. Uiteindelijk heeft Sao Miguel mijn verwachtingen keihard overtroffen. Het was in het echt nog veel mooier en groener dan ik ooit had durven dromen.

Sao Miguel is echt een paradijs voor wie houdt van een mooie natuur en van wandelen. Er zijn vele routes verdeelt over het eiland en deze routes zijn allen zo ontzettend verschillend. Het ene moment wandelden wij bij één van de mooiste vulkanische meren die ik ooit had gezien en het andere moment door bossen die leken op de jungle van Costa Rica. Ook zagen we te gekke watervallen en een kustlijn die echt oogverblindend was. Sao Miguel heeft zo ontzettend veel moois te bieden en is naast dé perfecte bestemming voor een wandelvakantie, ook een bestemming om een super mooie roadtrip te maken.

Sao Miguel wordt steeds populairder als vakantiebestemming, daarom is wat mij betreft de beste tijd om het eiland te bezoeken van april t/m juni en in september en oktober. In juli en augustus kan het er erg druk zijn. Wil je in die periode op reis gaan en wil je een auto huren, dan raad ik aan om dit op tijd te doen, want er is veel vraag en weinig aanbod. De prijzen zullen daarom snel oplopen. Klik hier voor actuele prijzen en meer informatie.

Wandelvakantie europa

Een selectie van de leukste wandelvakanties naar Sao Miguel:

wandelvakanties europa

2. Wandelen in de Hoge Tatra, Slowakije

Slowakije is een relatief onbekende bestemming en daarom is het dé perfecte bestemming voor wie op zoek is naar een mooie plek om te gaan wandelen, die niet al te druk is. Nog een pluspunt is dat Slowakije echt heel erg betaalbaar is en daarom een dikke aanrader voor de budgetreiziger. Slowakije heeft vele mooie plekken om te gaan wandelen tijdens een reis, maar wat mij betreft springt het Tatra Gebergte er absoluut uit.

De Hoge Tatra bevindt zich in het noorden van het land, op de grens met Polen. Je kunt dit gebergte dus zowel vanuit Polen als vanuit Slowakije bezoeken. Wij verbleven de eerste paar nachten in het knusse dorp Tatranska Lomnica en daarna in Strbske Pleso. Vanuit beide plekken kun je prachtige wandelingen maken, waarvan sommige echt behoorlijk pittig zijn. Mijn favoriete wandeling was de wandeling van Strbske Pleso naar Popradske Pleso. Deze wandeling was niet zo heel erg zwaar en de uitzichten op de bergen en meren waren echt zo ontzettend mooi. Wat mij ook ontzettend gaaf lijkt is een berghuttentocht van een paar dagen. Je wandelt van hut naar hut en trotseert de mooiste landschappen.

Houdt er rekening mee dat niet alle hiking trails in de Hoge Tatra het hele jaar open zijn, daarom is eind juni t/m eind oktober de beste tijd om de Hoge Tatra te bezoeken.

Ook wandelen in Slowakije en de Hoge Tatra? Check dan deze gave 8-daagse individuele rondreis met SNP natuurreizen.

Wandelvakantie

3. Wandelen in de Julische Alpen, Slovenië

Slovenië is momenteel hot! Iedereen lijkt het land dit jaar te bezoeken of op z’n minst hoog op zijn of haar bucketlist te hebben staan. Helemaal terecht, want Slovenië is echt prachtig en een topbestemming voor een wandelvakantie in Europa. Mijn favoriete plek om te gaan wandelen in Slovenië is in de buurt van het meer van Bohinj. Dit meer wordt minder vaak bezocht als het populaire meer van Bled, maar is volgens mij echt minstens zo mooi.

Het meer van Bohinj wordt omgeven door de Julische Alpen en grenst aan het Triglav National Park. De omgeving is echt fenomenaal. Je vind hier vele wandelpaden variërend in lengte en zwaarte. Tijdens ons verblijf was het weer helaas niet al te best en daarom hebben we vooral veel gefietst in plaats van te gaan wandelen, maar de korte wandelen die we maakten waren echt te gek.

De beste tijd om Slovenië te bezoeken is van mei t/m oktober.

Ook wandelen in Slovenië? Check dan het aanbod wandelvakanties naar Slovenië met SNP Natuurreizen. Klik hier voor meer info.

Europa wandelen

4. Wandelen op Mallorca, Spanje

Nooit eerder had ik de behoefte om Mallorca te bezoeken, want ik had op z’n minst gezegd wat vooroordelen over dit Spaanse eiland. Ik had bij Mallorca ook helemaal niet het beeld van een mooi eiland, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er van te voren nooit echt aandacht aan had besteed. Een ding is zeker….ik heb Mallorca echt onderschat! Dit eiland heeft veel meer te bieden dan alleen maar zon, zee, strand en hoop dronken mensen ;-)

Bij aankomst zien we vanuit het vliegtuig de ruige noordwestkust en het Tramuntana gebergte al liggen en dit is dan ook dé plek om te gaan wandelen op het prachtige eiland Mallorca. De totale oppervlakte van het gebergte is ongeveer 1100 km² en het strekt zich uit langs de gehele kustlijn. Aan wandelpaden is hier absoluut geen gebrek en voor de fanatieke wandelaar is er de GR221 trail die dwars door het gebergte loopt en in totaal zo’n 164 kilometer lang is. Absoluut een bucketlist dingetje voor mij, want de wandeling die wij maakten tijdens ons verblijf in Valldemossa was echt één van mijn favoriete wandelingen die ik ooit binnen Europa maakte.

Mallorca is het hele jaar door goed te bereizen, alleen zou ik adviseren de maanden juli en augustus vanwege de drukte te vermijden. Wij bezochten Mallorca in januari voor een korte wandelvakantie en dit bleek echt een prima tijd te zijn om te gaan hiken.

Ook op wandelvakantie naar Mallorca? Check dan zeker even deze 8 daagse wandelreis met SNP Natuurreizen.

Wandelreis Europa
Wandelen op Mallorca

5. Wandelen in de Belgische Ardennen

Je hoeft niet altijd ver weg te gaan om toch een te gekke wandelreis te maken. Ook België en Duitsland hebben prachtige bestemmingen die uitermate geschikt zijn om te gaan hiken. Eén van mijn favoriete regio’s voor een korte wandelvakantie dichtbij huis zijn de Belgische Ardennen. Ik heb het geluk in het zuiden van het land te wonen (bij Eindhoven) en binnen 1.5 uur rijden van mijn huis ben ik er al.

Er zijn in de Ardennen zo veel leuke en mooie plekken om naar toe te gaan. Dinant, Namen en Durbuy zijn allen aan te bevelen, maar mijn favoriete omgeving is de omgeving van de stad Bouillon. Hier vind je fantastische groene valleien, prachtige rivieren en de stad zelf is ook een dikke aanrader. Je kunt hier overal in de omgeving heerlijk wandelen, fietsen en kajakken. Mijn favoriete plek voor een lang weekend weg.

Wandelreis Europa
Wandelen in de Belgische Ardennen (Bouillon).

6. Wandelen langs de Amalfikust, Italië

De Amalfikust is één van de meest populaire bestemmingen van Italië, maar staat niet direct bekend als wandelbestemming. Toch is het wat mij betreft één van de allermooiste plekken in Italië om naar toe te gaan om te gaan hiken, want dit gebied heeft alles te bieden voor dé perfecte wandelvakantie.

De Amalfikust bevindt zich op het Sorento schiereiland in de regio Campania in zuid-Italie. Je bereikt deze plek na ongeveer een uur rijden vanuit Napels. De Amalfikust is in totaal ongeveer 40km lang en strekt zich uit tussen de dorpen Positano en Vietri sul Mare. Voor mij is de Amalfikust de perfecte bestemming voor een wandelvakantie binnen Europa, want deze regio heeft alles: mooie wandelroutes, te gekke uitzichten, lekker weer, sfeervolle dorpjes , leuke authentieke accommodaties en heel veel lekker eten.

In totaal hebben wij ongeveer een maand doorgebracht in de omgeving van de Amalfikust en deze regio heeft echt mijn hart gestolen. Iedere week maakten wij de meest fantastische wandelingen, zoals het beroemde Pad der Goden, de wandeling naar naar de top van Monte Falerio en de Sentiero dei Limoni. Al deze wandelingen waren relatief korte en niet al te zware wandelingen, maar ook wanneer je op zoek bent naar meer uitdagende wandelingen zijn er in het prachtige Lattari gebergte talloze mogelijkheden. Geweldige uitzichten gegarandeerd!

Ook wandelen aan de Amalfikust? Check dan deze super gave 8-daagse wandelvakantie langs de Amalfikust.

korte wandelvakantie europa
Wandelen aan de amalfikust

7. Wandelen langs de Albanese Riviera

Van alle bestemmingen die ik noem in dit artikel is de Albanese Riviera misschien wel de meest uitdagende plek binnen Europa waar wij tot nu toe zijn gaan hiken. Toch mag deze plek niet in dit rijtje ontbreken, want de Albanese Riviera is één van de allermooiste kustlijnen die ik ooit met eigen ogen zag.

Wij bezochten Albanië aan het begin van de Corona crisis, waar we dik 3 maanden “vast” kwamen te zitten in de badplaats Sarandë. In die maanden maakten we verschillende te gekke wandelingen langs de Albanese Riviera en werden we keer op keer weggeblazen door de schoonheid van deze ontzettend mooie plek.

Het lastige van wandelen in Albanië is dat het netwerk wandelroutes hier niet altijd goed aangegeven staat. Het is daarom wel handig om een goed GPS systeem bij de hand te hebben wanneer je hier gaat hiken. Wij raakten namelijk regelmatig de weg kwijt en liepen vervolgens letterlijk dwars door de wildernis. Niet altijd handig en soms best wel spannend, maar achteraf had ik het niet willen missen, want alle wandelingen waren stuk voor stuk ontzettend gaaf. Albanië is absoluut een topbestemming voor de avontuurlijke wandelaar en heeft nog veel meer mooie plekken te bieden.

mooiste wandelbestemming europa
Wandelen in Albanië

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over bestemmingen binnen Europa

europa travel guide

4 comments

Linda | One Day Trip 1 januari 2019 - 13:49

Toptips! Ik houd ook echt van hiken maar heb het in Europa nog veel te weinig gedaan. Stom, want zoals jouw blogpost bevestigd zijn er in Europa zoveel mooie hikes om te lopen!

Sigrid 2 januari 2019 - 14:49

Thanks Linda! Ik heb precies hetzelfde. Ben pas sinds 1.5 jaar echt actief op zoek gegaan naar plekken binnen Europa. Er is echt zo ontzettend veel moois.

Annemieke | Hiken is tof 3 juni 2020 - 20:13

Top, zo leuk!! Bouillon, Mallorca en Slovenië vonden wij ook te gek! En de Azoren en Hoge Trata staan nog op het wandellijstje, haha.. Zelfde smaak denk ik 😉.