Menu
Azië / Indonesië / Sumatra

Pulau Tailana, Sumatra: overnachten op een prachtig, onbewoond eiland

Home » Sumatra » Pulau Tailana, Sumatra: overnachten op een prachtig, onbewoond eiland

Wie droomt er nou niet van om een keer te overnachten op een prachtig tropisch eiland ergens in de middle of nowhere? Een eiland met witte stranden, bezaaid met palmbomen en waar verder helemaal niemand is en je niks nodig hebt als iets te eten en een hutje om in te slapen? Dat eiland heb ik voor je gevonden en heet Pulau Tailana.

Pulau Tailana is een piepklein eiland in de Indische oceaan en ligt voor de kust van Sumatra op zo’n 60 kilometer van de stad Singkil. Het maakt deel uit van de Banyak archipel. Wij bezochten Pulau Tailana een maand geleden toen we voor de vijfde keer een bezoek brachten aan het oh zo mooie Sumatra. De Banyak Eilanden hadden we nog niet eerder bezocht en daar moest dit keer zeker verandering in gaan komen. Samen met The Local Package reisden we naar één van de allermooiste eilanden waar ik ooit ben geweest, Pulau Tailana. Een plek als deze mag je eigenlijk niet missen tijdens je route door Indonesië.

Onze reis naar Pulau Tailana begint in Berastagi. Hier beklimmen we o.a de Sibayak vulkaan en genieten we een paar dagen van de prachtig groene omgeving. In Berastagi nemen we een gedeelde taxi naar Singkil. Normaal gesproken rijden deze alleen ’s nachts, maar wij hebben geluk dat er op woensdag ook een taxi overdag rijdt, in verband met de ferry die op woensdagavond van Singkil naar de Nias eilanden vaart. De rit van Berastagi naar Singkil duurt ongeveer 7 uur. Het is een vrij rustige rit en de omgeving waardoor we rijden is echt prachtig.

Lees ook: Is een bezoek aan Berastagi de moeite waard?

Bij aankomst in Singkil laten we ons afzetten bij een hotel dat ons op voorhand geadviseerd werd. Achteraf bleek dit niet zo’n hele goede keuze, want de kakkerlakken lopen door de badkamer en het plafond is zo ontzettend rot van de schimmel, dat het een wonder is dat dit nog niet naar beneden gekomen is. Je snapt dat we blij waren dat we de volgende ochtend vroeg weer konden vertrekken.

banyak eilanden
De haven van Singkil

Vanuit Singkil vertrekt er 2 keer per week een publieke ferry richting de Banyak eilanden, op dinsdag en vrijdag. Helaas is het donderdag als wij willen vertrekken en omdat we echt geen dag langer in Singkil willen blijven, besluiten we met een lokale vissersboot mee te varen, want dat blijkt ook mogelijk te zijn. Het is ons alleen onduidelijk hoe laat deze boot precies vertrekt, daarom zorgen we er voor dat we voor 8.00u al bij de haven van Singkil zijn.

Bij aankomst zien we 2 boten liggen, die ze beide druk aan het inladen zijn. Eén van deze boten blijkt de onze te zijn en geduldig wachten we af op een sein van de kapitein. Om 8.45u is het zo ver en gaan we aan boord. De laatste dingen worden ingeladen en een kwartier later vertrekken we richting de Banyak Eilanden. Tenminste, dat denken we ….

Net voordat we de open zee op varen stopt de boot ineens. Niemand kan ons uitleggen wat er precies aan de hand is, maar we denken dat het er mee te maken heeft dat het eb is en het water nog te laag staat. Langzaam vaart de boot richting een pier en meert hier aan. Er staat een vrachtwagen te wachten en dan komen we langzaam tot het besef dat er nog meer spullen moeten worden ingeladen, nog veel meer.

Pulau Tailana
Boot van Singkil naar Pulau Balai

De vrachtwagen blijkt vol te zitten met honderden ijsblokken van zeg 80 bij 50 centimeter en die moeten allemaal mee de boot in. Het meest vervelende is dat de pier een meter hoger ligt dan de boot zelf en dat er niet echt een logisch systeem is om de ijsblokken in de boot te krijgen. Eerst proberen ze het met een soort glijbaan, maar die ging na 3 ijsblokken al kapot. Vervolgens gingen ze te werk met een soort hangmatje waar de ijsblokken in werden gelegd, maar ook dat ging binnen no time kapot. Het was dus zoeken naar een efficiënte oplossing, maar die kwam er uiteindelijk niet en zo werden alle ijsblokken één voor één de boot in getild. Ondertussen konden wij niks anders doen dan geduldig afwachten.

Uiteindelijk vertrekken we rond 12.30u dan eindelijk richting Pulau Balai, het hoofdeiland van de Banyak eilanden. Zelden is mijn geduld zo op de proef gesteld en ben ik zo ontzettend gefrustreerd geweest. Het scheelde niet veel of ik was uitgestapt en had de eerste bus naar een willekeurige plek genomen. De opluchting is dan ook groot wanneer we eindelijk op weg zijn richting de Banyak eilanden. Rond 16.00u arriveren we hier en worden we opgewacht op ons bootman die ons van Pulau Balai naar Pulau Tailana zou brengen. Deze rit duurde ook nog eens een kleine 2 uur.

Lees ook: alles wat je moet weten voor een bezoek aan de Banyak Eilanden

Banyak eilanden
Eerste indruk Banyak eilanden

De boottocht van Pulau Balai naar Pulau Tailana is echt schitterend. We varen langs tientallen eilanden, allen vol met palmbomen en prachtige, witte stranden. Het zeewater is op heel veel plekken zo helder dat je meters diep naar beneden kan kijken. Onze bootman vangt ondertussen zijn avondmaal en net voordat wij op Pulau Tailana arriveren, genieten wij van een geweldige zonsondergang. Op Pulau Tailana worden we opgewacht door Herman, onze host. Hij laat ons onze bungalow zien en zorgt voor eten, iets dat we na een dag op zee doorgebracht te hebben, heel goed kunnen gebruiken.

Pulau Tailana

Onze bungalow blijkt ontzettend eenvoudig te zijn. Dit had ergens ook wel verwacht, maar ik had misschien op z’n minst een lamp in de kamer verwacht. Die is er niet, evenals een spiegel of een plankje waar je iets op kan leggen. Onze kamer is letterlijk een houten bungalow, met een matras op de vloer en een muggennet. Verder is er een terras met een zitje en een koord om je was op te hangen. Een wc/douche is er wel, maar die ligt op een stukje lopen van de bungalow. De douche is niet meer dan een bak water waar je met een schep water uit kan halen om dat vervolgens over je heen te gooien. Het is een typisch Indonesische douche, een mandi genaamd.

Het klinkt misschien vreselijk, maar het is alles behalve dat. Pulau Tailana blijkt echt een geweldige plek te zijn! En ja, ik moet er na een rotdag even aan wennen, want ik ben na ons boot avontuur echt helemaal gesloopt, maar we zitten op één van de allermooiste eilanden waar ik ooit was geweest. Er is niemand, behalve Herman en wij. Deze plek is zo puur en zo onaangetast, ik kan mijn geluk echt niet op.

accommodatie pulau tailana
Onze bungalow op Pulau Tailana

De volgende ochtend zien we Pulau Tailana voor het eerst in daglicht en kan ik mijn ogen bijna niet geloven. Ik dacht dat ik best wel verwend was met het bezoeken van mooie eilanden/stranden, want wat zou er kunnen tippen aan Little Corn Eiland of de eilanden van de Filipijnen? Nou ik zeg het je….de Banyak eilanden!! Deze plek bleek nog veel beter te zijn, want dit was dé ultieme Robinson Crusoe ervaring. Zo ontzettend gaaf.

pulau tailana

Na het ontbijt besluiten we het eiland eerst uitgebreid te gaan verkennen. De ene plek blijkt nog mooier dan de ander te zijn en op den duur moet mijn vriend me echt even knijpen om me te laten beseffen dat dit allemaal echt is.

Pulau Tailana is maar heel klein. In minder dan een uur loop je het hele eiland rond. Het mooiste strand vinden wij aan de noordzijde van het eiland en hier brengen we dan ook de meeste tijd door met zwemmen, zonnen en snorkelen. Verder doen we even helemaal niks en dat is prima.

Om zoveel mogelijk uit ons bezoek aan de Banyak Eilanden te halen, besluiten we om vanuit Pulau Tailana naar nog een ander eiland in de buurt te gaan, Pulau Tambarat. Goede keuze, want ook Pulau Tambarat blijkt een plaatje te zijn en prima te combineren met Tailana. De dagen op Pulau Tailana waren echt heerlijk. Ik kan iedereen aanraden om af te reizen naar deze verborgen parel. Het kost wat tijd en mogelijk wat frustraties, maar dat was het ons echt helemaal waard.

Lees ook: alles wat je moet weten voor een bezoek aan de Banyak Eilanden

pulau tailana

Op zoek naar nog meer tips voor een bezoek aan Sumatra? Check dan ook:

tailana

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen Sumatra