My Travel Diary #47: de Colombiaanse Amazone en meer

colombiaanse amazone
Home » Colombia » My Travel Diary #47: de Colombiaanse Amazone en meer

Nadat wij de eerste 10 dagen van onze reis door Colombia in Bogota en San Gil hebben doorgebracht reizen we terug richting Bogota. Niet omdat we Bogota zo leuk vinden, maar omdat we van daaruit naar onze volgende bestemming in Colombia zullen vliegen: de Amazone.

Omdat eerder de reis van Bogota naar San Gil niet helemaal de meest comfortabele busrit was gaan we op zoek naar een leuk plek tussen deze 2 steden in om de reis te breken. Ik ben de lange busritten nu al helemaal zat en ik weet, dat is niet heel erg handig in Colombia, maar geloof me iedere keer weer hartstikke ziek worden is echt geen pretje.

villa de leyva
Villa de Leyva, Colombia

Al snel blijkt dat het populaire dorp Villa de Leyva de beste optie is voor een extra stop. De rit vanuit San Gil neemt “maar”  6 uur in beslag, maar verloopt mede door een snelle overstap in Tunja redelijk soepel. Villa de Leyva lijkt een beetje op Barrichara. Het is minstens zo schattig, maar in onze ogen iets toeristischer. Waarschijnlijk komt dit doordat het relatief makkelijk bereikbaar is vanuit Bogota (3-4 uur). Vooral in de weekenden of (zoals nu) de vakantieperiodes kan het er erg druk zijn met lokale toeristen.

Ondanks de drukte vermaken wij ons in Villa de Leyva prima. Colombianen zijn over het algemeen geen vroege vogels, dus wij zorgen ervoor dat we in de ochtend lekker vroeg op pad gaan om het dorp en de omgeving te verkennen. Het dorp is echt prachtig en absoluut een bezoek waard.

villa de leyva

Omdat we nog een paar dagen extra te besteden hebben voordat we doorvliegen naar de Amazone en omdat we nog wat (online) werk hebben liggen, gaan we op zoek naar een fijn en comfortabel hotel om te werken. De plek maakt niet uit, zolang het maar ergens tussen Villa de Leyva en Bogota in ligt. Ik zoek met name op comfort en prijs. Heel lang hoef ik niet te zoeken, want Hotel Boutique MR in Zipaquira springt er direct uit. In dit super de luxe boutique hotel boeken we al een kamer voor maar €25 per nacht inclusief ontbijt. Een koopje! En Zipaquira ligt op minder dan een uur van Bogota, dus dat is ideaal.

zipaquira
Zipaquira, Colombia

Zipaquira staat bekend om haar zoutkathedraal. Veel toeristen bezoeken deze plek als dagtrip vanuit Bogota. Wij komen erachter dat Zipaquira een hartstikke leuk stadje is. Het historisch centrum is niet heel erg groot, maar wel ontzettend sfeervol met veel gezellige terrasjes en eettentjes. Het voelt een beetje als een studentenstad met veel jonge, hippe mensen.

Zipaquira

Na 3 dagen werken reizen we dan eindelijk door richting Bogota voor onze vlucht naar Leticia, het startpunt van ons Amazone avontuur. We hebben een vlucht geboekt met Viva Air, een low budget airline waarover ik ontzettend veel slechte recensies heb gelezen. Gelukkig is onze ervaring anders, want alles verloopt hartstikke soepel. De enige tip die ik heb is: boek voor een paar euro extra gewoon “Full Fare”, dan heb je geen gedoe met extra bijbetalen voor bagage of inchecken.

leticia
Welkom in Leticia, de Amazone van Colombia

Bij aankomst in Leticia worden we overvallen door de hitte. We houden van warm weer, maar hier is het echt “MUCHO calor!” Bijna niet te doen. De eerste dagen moeten we echt even acclimatiseren, want in 3 maanden tijd hebben we dit nog niet meegemaakt.

Leticia, Colombia

De sfeer in Leticia is heel anders dan de andere plekken die we hiervoor in Colombia bezochten. Leticia is kleiner dan verwacht en behoorlijk hectisch. Toch vinden wij het een prettige stad, mede doordat het door alle brommers en tuktuks een beetje Aziatisch aanvoelt. Ook onze accommodatie, Hotel Amazon B&B, voelt fijn en is verrassend sfeervol. De mooie bungalows zouden zeker niet misstaan op een Thais eiland. Hier houden we het wel een paar dagen vol.

Amazon B&B Leticia
Hotel Amazon B&B Leticia

We hebben in de Amazone regio een 4-daagse tour geboekt naar een dorpje niet ver van Puerto Nariño. Dit dorp ligt op zo’n 2,5-3 uur varen van Leticia. Maar voordat het zover is hebben we nog wat tijd om Leticia en omgeving te verkennen en daarom boeken we een tour naar Reserva Natural Zacambu. Lang verhaal kort, de tour was geen succes en zeker geen aanrader. Iets met te veel mensen, bijna verdrinken tijdens het kajakken en knuffelen met apen en een luiaard. Het was in één woord verschrikkelijk! Ik raad iedereen aan om je goed voor te bereiden wanneer je de Amazone in Colombia bezoekt en voorzichtig te zijn met het boeken van tours ter plekke, want de verwachtingen van lokale toeristen zijn echt heel anders dan de onze.

zacambu
Lachen als een boer met kiespijn tijdens de tour naar Zacambu

Na 3 dagen doorgebracht te hebben in Leticia reizen we af naar Casa Gregorio. Dit guesthouse wordt gerund door de Nederlandse Heike en haar Colombiaanse vriend José. Het is een heerlijke en vooral comfortabele plek midden in de jungle. Om er te komen reizen we eerst met de lokale ferry over de Amazone rivier af naar Amacayacu National Park en hier worden we opgehaald door een privé boot om vervolgens door te reizen naar het kleine dorp San Martin de Amacayacu. Vooral dit laatste stuk is prachtig en doet ons een beetje denken aan onze Amazone trip in Ecuador.

san martin de Amacayacu
San Martin de Amacayacu

De komende 3 dagen staan er een aantal excursies op het programma. We starten met een boottrip naar het Peruaans eiland, San Antonio, waar we o.a gigantische waterlelies, ontzettend veel luiaards zien. De Colombiaanse Amazone grenst zowel aan Peru als aan Brazilië en het is vanuit hier super makkelijk om op een neer te hoppen tussen de verschillende landen.

luiaard op san antonio
Luiaard op San Antonio eiland

Vanuit San Antonio varen we terug naar Colombia, naar Puerto Nariño om precies te zijn. Dit dorp is één van de populairste bestemmingen in de Colombiaanse Amazone. Het fijne van Puerto Nariño is dat het geheel autovrij en dus lekker rustig is. We genieten hier van een overheerlijke lunch en bezoeken o.a een museum en een uitkijktoren vanwaar we een fantastisch uitzicht hebben over de Amazone rivier en over het dorp.

puerto narino
Puerto Nariño

Aan het einde van de middag varen we richting Lago Tarapoto. Op dit meer gaan we o.a op zoek naar de roze dolfijn. Deze bijzondere soort zagen we eerder al in Ecuador, maar hier in Colombia blijken ze zoveel makkelijker te spotten. Samen met hun grijze broeders zwemmen ze hier letterlijk overal, zo gaaf. Zelfs wanneer ik in het water spring om af te koelen zwemt er een dolfijn op maar een paar meter afstand van me. Ze zijn duidelijk niet bang voor mensen.

Op zoek naar de roze dolfijn

De tweede dag van de tour gaan we te voet de jungle in. Samen met een lokale gids varen we eerst een uurtje stroomopwaarts door de jungle en starten daarna het onze tour in Amacayacu National Park. Wanneer we nog geen 2 minuten in het park zijn stuiten we al een grote groep doodskopaapjes. Ze geven weinig om onze aanwezigheid en springen vrolijk door de toppen van de bomen. Nadat we ze minstens een half uur hebben staan observeren lopen we weer verder.

amacayacu
Doodskopaapje in Amacayacu National Park

Amacayacu National Park is prachtig, maar het blijkt toch lastig om hier dieren te spotten. Het is de echte wilde jungle en dieren zijn hier ontzettend schuw. Naast de doodskopaapjes zien we in de verte wel nog een aantal Tamarin (??) apen, maar meer dan dat wordt het helaas niet.

amacayacu national park

Na 3 nachten doorgebracht te hebben bij Casa Gregorio varen we weer terug naar Leticia. Hier blijven we nog 2 nachten voordat we doorreizen naar onze volgende bestemming, het kleurrijke en ontzettend populaire Salento. Vanuit Leticia bezoeken we het Tanimboca Natural Reserve, dat verrassend leuk is. Verder zoeken we vooral verkoeling in het zwembad. Uitgebreide tips over het plannen van een tour naar de Amazone in Colombia komen er snel aan.