Cuyabeno Wildlife Reserve, Ecuador: onze ervaring

cuyabeno wildlife reserve Ecuador
Home » Ecuador » Cuyabeno Wildlife Reserve, Ecuador: onze ervaring

Een bezoek brengen aan de Amazone was voor ons met stip dé reden om een ticket naar Ecuador te boeken. We konden daarom ook niet wachten om tijdens onze reis het Cuyabeno Wildlife Reserve te bezoeken. Dit was volgens vele reizigers dé plek om wilde dieren in de Amazone van Ecuador te spotten. De verwachtingen waren op z’n zachts gezegd dan ook hoog gespannen.

We boekten onze 4-daagse trip via de Tucan Lodge, één van de nieuwere accommodaties aan de Cuyabeno rivier. Deze lodge wordt gerund door 3 geweldige gidsen die veel kennis hebben over de dieren en de omgeving.

tucan lodge Cuyabeno
Tucan Lodge, Cuyanbeno Wildlife Reserve

Op dag 1 worden we samen met nog 5 andere reizigers verwelkomd door Carlos, onze gids voor de 4 komende dagen. Carlos is opgegroeid in een klein dorpje midden in de Amazone en woont hier al heel zijn leven. Hij kent als geen ander de omgeving die wij zullen bezoeken.

cuyabeno
Onze gids Carlos

Onze trip door de Amazone begint met een bootreis van 3 uur dwars door de jungle. In de eerste anderhalf uur spotten we al 2 anaconda’s, verschillende soorten apen en vogels, inclusief ara’s en zelfs een paar otters. Dit is al veel meer dan we ooit hadden durven dromen, dus onze reis kan nu al niet meer stuk. Na ongeveer 2 uur varen arriveren we bij een grote lagune en hier stuiten we op de absolute koningin van de Amazone, een gigantische anaconda van dik 6 meter lang. Het dier is echt mega groot, ontzettend indrukwekkend en doodeng.

cuyanbeno wildlife reserve
Anaconda in Cuyabeno Wildlife Reserve

Na 3 uur arriveren we bij de Tucan Lodge. De accommodatie is veel luxer dan we op voorhand bedacht hadden. We hebben een privé kamer tot onze beschikking met fijne bedden, elektriciteit, een klamboe en zelfs een eigen badkamer. Meer kun je je in de jungle echt niet wensen.

Tucan Lodge Cuyabeno

Aan het einde van de middag gaan we weer met de boot op pad. We varen terug naar de grote lagune waar we heerlijk kunnen zwemmen, genieten van zonsondergang en ondertussen hopen we roze dolfijnen te spotten. Helaas laten die zich (nog) niet zien. Op de terugweg naar de lodge gaat Carlos op zoek naar zijn favoriete dieren: krokodillen, kaaimannen en slangen. Doodeng, maar zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. We zien o.a een zwarte kaaiman en nog 2 anaconda’s.

Anaconda in Cuyabeno wildlife reserve

Dag 2 begint net na zonsopkomst met een boottocht over de rivier. Dit is de beste tijd om dieren in het wild te spotten. Naast apen en vogels (waaronder een toekan soort die we nog niet eerder hebben gezien) spotten we ook 2 luiaards.

luiaard cuyabeno
Een luiaard in Cuyabeno Wildlife Reserve

Na het ontbijt is het tijd voor een wandeling door de jungle. Deze wandeling begint wel heel spannend wanneer mijn vriend zijn laarzen aan wil trekken en hier een zogenaamde “Banana Spider” in blijkt te zitten. Het beest is een joekel ziet er ontzettend griezelig uit. Het is blijkbaar de meest giftige spin van Zuid-Amerika. Tip: check in de jungle ALTIJD je schoenen/laarzen voordat je ze aantrekt.

cuyabeno wildlife reserve ecuador
De Banana spider die in mijn vriend zijn laars zat

Tijdens de wandeling zien we op een aap, kikkers en een aantal vogels na niet heel veel dieren. Wel zien we een (verse) pootafdruk van een jaguar en een tapir. Toch mooi om te weten dat ze echt in deze omgeving leven.

cuyabeno wildlife reserve

De wandeling is vooral heel erg zwaar en lijkt meer op een potje modderworstelen dan op een relaxte wandeling door het bos. Laarzen blijken meer dan noodzakelijk, want op sommige stukken zakken we bijna tot onze knieën in de blub. Even is het leuk, maar na een tijdje vind ik het vooral rete irritant en behoorlijk zwaar.

hikencuyabeno wildlife reserve
“Wandelen” door de jungle

Aan het einde van de middag gaan we weer met de boot op pad. We gaan weer naar de lagune om te zwemmen en op zoek te gaan naar roze dolfijnen. Dit keer zwemt er een dolfijn ontzettend dicht bij onze boot. Een jongen van onze groep denkt dat het een goed idee is om met het dier te gaan zwemmen en springt zonder na te denken in het water. Die dolfijn hebben we dus niet meer terug gezien.

cuyabeno ecuador
Wolaap in Cuyabeno Wildlife Reserve

Na zonsondergang maken we een  nachtwandeling en gaan we op zoek naar slangen en spinnen. Ik vind het niet zo relaxt dat je op het ene moment een spin duidelijk ziet zitten en dat ie weg is zodra je met je ogen hebt geknipperd. Waar blijven die beesten? Gelukkig is de wandeling kort en komen we geen slangen tegen. Dit blijf ik ontzettend enge dieren vinden.

nachtwandelingcuyabeno wildlife reserve
Nachtwandeling door de jungle

Dag 3 staat in het teken van een bezoek aan het dorp waar Carlos woont en een ontmoeting met de plaatselijke sjamaan. Tijdens de bootreis naar het dorp toe spotten we een groep hele bijzondere apen, Titi monkeys. Deze apensoort is een van de kleinste ter wereld en niet heel makkelijk te spotten.

cuyabeno wildlife reserve

De ontmoeting met de sjamaan is interessant en lachwekkend tegelijk. Na het uitproberen van medicinale drankjes, die alles behalve lekker zijn, krijgt één iemand van onze groep een gratis behandeling tegen rug/nekpijn door de sjamaan. De jongen gaat op een stoel zitten en de sjamaan begint met een bosje bladeren op zijn rug en nek te slaan. De jongen schreeuwt het direct uit van de pijn en wij kijken elkaar allemaal verbaasd aan, want het slaan lijkt helemaal niet hard te gaan.

sjamaan

Ondanks dat het blijkbaar ontzettend veel pijn doet, blijft de jongen braaf zitten en ondergaat de behandeling als een mak lammetje. Zodra de sjamaan klaar is en de jongen opstaat, zien wij dat zijn rug vuur en vuurrood is en dat er allemaal bulten op zitten. Verschrikt kijken wij de sjamaan aan en zodra die de rug van de jongen goed bekijkt, schiet hij keihard in de lach. Blijkbaar hebben de bladeren kleine stekeltjes en daarbij ook nog een soort brandnetel effect, maar dan een stuk heftiger. Deze jongen kreeg een soort allergische reactie op die bladeren die er echt heel erg pijnlijk uit zag. Het enige voordeel van deze behandeling was dat hij de pijn in zijn rug en nek de eerste uren niet meer voelde.

De rug na behandeling door de sjamaan
cuyabeno wildlife reserve
De moeder van Carlos bereidt cassave brood voor ons

Aan het einde van de middag genieten we voor het laatst van de zonsondergang op de lagune. We hebben geluk, want dit keer is het helder en worden we getrakteerd op het meest fantastische kleurenspel. Ook spotten we nog een aantal dolfijnen. De perfecte afsluiter van onze laatste avond.

zonsondergangcuyabeno wildlife reserve

Op dag 4 moeten we helaas afscheid nemen van Carlos en al die geweldige mensen die werken voor de Tucan Lodge. Als kers op de taart zien we net voor voor vertrek nog 2 dolfijnen in de rivier voor de lodge zwemmen. Zo bijzonder. Na het ontbijt stappen we op de boot en varen we terug naar het startpunt van onze tour, Puente Cuyabeno. Onderweg spotten we nog wat vogels en apen, maar hebben we helaas geen tijd meer om ze uitgebreid te bekijken.

Onze trip naar de Amazone van Ecuador zit er helaas weer op. Wat was het een geweldig avontuur. Met stip hét hoogtepunt van onze reis door Ecuador en absoluut één van onze gaafste wildlife avonturen.

cuyabeno wildlife reserve ecuador
Ara’s in Cuyabeno Wildlife Reserve
Wakker worden bij de Tucan Lodge Cuyabeno
puente cuyabeno
Puente Cuyabeno, het startpunt van de tour