My Travel Diary #37: Amsterdam en de leukste plekken van Noord-Holland

noord-Holland
Home » Nederland » My Travel Diary #37: Amsterdam en de leukste plekken van Noord-Holland

Nadat wij in de maand april een te gekke roadtrip door het oosten van Nederland maakten, wilden we het in mei een beetje rustiger aan doen. Reizen is leuk, maar ook ontzettend vermoeiend. Zeker wanneer je iedere 2 nachten naar een nieuwe accommodatie verhuisd. Toen wij de kans kregen om in mei voor 4 weken een super leuk appartement in Amsterdam te huren hoefden we dan ook niet lang na te denken. De maand mei brachten we dus door in het altijd mooie Amsterdam.

Amsterdam

Ons plan was om naast van Amsterdam te genieten, ook uitstapjes te gaan maken in de omgeving van Amsterdam. Er stonden nog zoveel mooie plekken op ons lijstje die binnen een straal van 30-45 minuten rijden van Amsterdam lagen. We spraken af om iedere week te bekijken welke dagen het mooi weer werd voorspeld en die dagen te gebruiken voor leuke uitjes. De overige dagen namen we de tijd om te werken, uit te rusten of om de buurt te verkennen.

Waar het uiteindelijk op neerkwam, is dat we heel veel hebben gewerkt en gelukkig ook heel veel uit hebben kunnen rusten. Ook heb ik eindelijk weer bij kunnen kletsen met vriendinnetjes en oude bekenden die in Amsterdam wonen. Helaas bleven de uitstapjes een beetje achter. Dit kwam met name door het slechte weer in de maand mei. Ik had gehoopt er iedere week wel 2-3 keer op uit te kunnen, maar helaas bleef het bij maximaal 1 keer per week. Het weer was simpelweg te slecht.

amsterdam
Amsterdam

De buurt waar wij in Amsterdam verbleven was nieuw voor ons, Nieuw-West. Niet direct de meest populaire buurt van Amsterdam en misschien zelfs een beetje berucht, maar de locatie waar wij verbleven was ideaal: in een luxe appartementencomplex op een steenworp afstand van het Rembrandtpark, met de bushalte richting het centrum langs de deur. In 5 minuten liepen we naar het gezellige Oud-West, binnen 20 minuten stonden we in het Vondelpark en het was zo’n 30 minuten wandelen naar de 9 Straatjes.

amsterdam oud-west
Amsterdam Oud-West

De eerste week maakten we een uitstapje naar Volendam en omgeving. Hier waren we allebei in een ver verleden wel eens geweest, maar daar konden we nog maar weinig van herinneren. We huurden een E-chopper en crosten van Volendam via Monnickendam naar Marken. Er ging een wereld van super schattige, pittoreske dorpjes voor ons open. Ongelofelijk dat we hier nog niet eerder waren geweest.

echopper volendam
De omgeving van Volendam verkennen op een e-chopper

We vonden het zo leuk dat we een week later weer teruggingen naar Marken. Dit keer samen met mijn schoonouders die op dat moment op bezoek waren. Naast Marken bezochten we ook Broek in Waterland. Ook al zo’n schattig dorp en absoluut een bezoekje waard. Mocht je deze regio nog nooit hebben bezocht, dan raad ik aan om dat toch eens te doen. Ja, het is er toeristisch, maar geloof me, het is zo de moeite waard!

Marken

Weer een week later bezochten we een natuurgebied in de buurt van Amsterdam, de Amsterdamse Waterleidingduinen. Ik was erg benieuwd naar deze plek, omdat het een enorm populair gebied is om te gaan wandelen. Ook is de kans groot dat je er vossen in het wild spot. Een leuke plek voor ons dus.

Uiteindelijk vond ik de Amsterdamse Waterleidingduinen een beetje tegenvallen. Het is een omheind gebied dat duidelijk aangelegd is door mensen, daardoor voelde het voor mij meteen minder natuurlijk aan. Ook was het er erg druk en daar houden we niet van. Het is zeker wel mooi, maar ik geef toch de voorkeur aan meer wildere gebieden zoals Nationaal Park Zuid-Kennemerland dat hier ook vlakbij ligt. Dit park vond ik echt een stuk mooier en vooral gevarieerder. Voor mij dus geen bezoek meer aan de Amsterdamse Waterleidingduinen.

amsterdamse waterleidingduinen
Amsterdamse Waterleidingduinen

Als laatste bezochten we de Zaanse Schans in combinatie met Edam. We hadden verwacht dat de Zaanse Schans veel groter was, maar in 1,5 uur hadden we het wel gezien. Daarom besloten we door te rijden naar Edam. De Zaanse Schans was erg leuk om te zien, maar het was er wel erg sfeerloos, omdat alles dicht was en er amper toeristen waren. Wel is het echt zo’n typisch Nederlandse plek die je gezien moet hebben. En weinig toeristen is altijd nog beter dan afgeladen vol met toeristen, dus wij ging er tevreden weg.

Zaanse Schans

Edam was fantastisch! Het is absoluut één van mijn favoriete plekken in Noord-Holland. Het is zo’n ontzettend mooi en sfeervol stadje. Je kunt Edam ook heel makkelijk combineren met Volendam en Marken. Wij deden dit niet, omdat we dan teveel zouden moeten haasten. Wel ben ik nu ontzettend blij dat we nog terug zijn gegaan, want een bezoek aan Edam is zo de moeite waard.

edam
Edam

Tot zover de plekken die wij bezochten vanuit Amsterdam. Na 4 weken verlieten wij de stad en maakten we een uitstapje naar Brabant waar we een 5-daagse trektocht maakten door de Biesbosch. Je leest er alles over in deze blogpost. Na dit uitstapje keerden we terug naar Noord-Holland. We waren inmiddels zo onder de indruk van het gebied boven Amsterdam, dat we er meer van wilden zien.

broek in waterland
Broek in Waterland

We begonnen met een bezoek aan Haarlem. Hier verbleven we in een ontzettend gaaf hotel: Hotel Staats. Dit kleinschalige, boutique hotel bevindt zich in een voormalig schoolgebouw en ligt op een paar minuten lopen van het station. Alle kamers in dit hotel zijn uniek en zijn ontzettend gaaf ingericht. Zelf verbleven wij in een de luxe kamer en die zag er zo uit:

Hotel Staats
Hotel Staats, Haarlem

Meer informatie over Boutique Hotel Staats? Klik dan hier.

Ik wist wel dat Haarlem leuk was, maar was even vergeten hoe leuk nou precies. Nou, ik kan je zeggen dat Haarlem echt een fantastische stad is. In de oude binnenstad lijkt het alsof je door een openluchtmuseum wandelt, zo ontzettend mooi. En je hebt er tientallen kleine, sfeervolle straatjes waar amper andere mensen komen. Ideaal voor iemand die niet zo goed tegen drukte en hectiek kan, zoals mij. En wil je toch graag even de natuur in, dan zit je binnen een mum van tijd in Nationaal Park Zuid-Kennemerland of aan het strand bij Bloemendaal. Een heerlijke stad voor een weekendje weg.

Haarlem

Na Haarlem bezochten we Hoorn, een voor ons totaal onbekende stad. Hoorn is prachtig gelegen aan het Markermeer en heeft een rijke scheepvaart geschiedenis. Het centrum van de stad is ontzettend sfeervol met veel mooie oude gebouwen en gezellige straatjes. Waar ik me een beetje op verkeken had is dat Hoorn best wel groot is, het heeft namelijk meer dan 73.000 inwoners. Toch voelde het er erg gemoedelijk en knus aan.

Hoorn

Wat ons weekendje Hoorn helemaal compleet maakte was ons verblijf bij B&B Draafsingel. Deze B&B alleen al is een hele goede reden om naar Hoorn te rijden. Wat een geweldige plek. B&B Draafsingel is een monumentaal pand aan de rand van het historisch centrum van de stad. Wanneer je hier verblijft heb je de beschikking over een compleet huis, inclusief 2 fijne slaapkamers, een ruime keuken, een tuintje, een geweldig mooie zitkamer en een ontzettend relaxte badkamer. Kortom alles bij de hand wat je maar kunt bedenken.

Het huis is ontzettend stijlvol ingericht en er is werkelijk aan ieder detail gedacht. Geloof me, wanneer je hier overnacht wil je nooit meer weg. Binnenkort ga ik een lijstje delen met mijn favoriete B&B’s in Nederland en daar is B&B Draafsingel er zeker één van. Klik hier voor meer informatie en actuele prijzen.

B&B Draafsingel

De laatste plek die wij in Noord-Holland bezochten was het pittoreske Enkhuizen. Je kunt dit dorp ook heel makkelijk vanuit Hoorn bezoeken, maar wij hadden 1 dag over en besloten om hier een nachtje te gaan slapen. De B&B waar wij verbleven was niet zo’n succes, maar Enkhuizen daarentegen zeker wel. Wat een ontzettend leuke en gezellige plek is dat. Het lijkt een beetje op Hoorn, maar dan in het klein.

Enkhuizen

Vanuit Enkhuizen zijn we uiteindelijk via de Afsluitdijk doorgereden naar Friesland. Hier waren we aan het begin van onze trip ook al, alleen hadden we toen best slecht weer waardoor we lang niet alle plekken konden bezoeken die we wilden bezoeken. Nu gingen we dus voor de herkansing. Daarover meer in de volgende update.