My Travel Diary #33: Winsum, Schiermonnikoog en het mooie Friesland

nederland
Home » Nederland » My Travel Diary #33: Winsum, Schiermonnikoog en het mooie Friesland

Nadat we begin april onze roadtrip door Nederland zijn gestart op de Veluwe en nabij het Drents Friese Wold, zijn we doorgereden naar onze volgende bestemming, het pittoreske Winsum. Op weg hier naartoe hebben we 2 stops gemaakt. Eerst bij natuurgebied Fochteloërveen, niet ver van ons schattige boshuisje in Drenthe en iets verderop bij Nationaal Park de Drentsche Aa.

Zoals je in de vorige update hebt kunnen lezen zat het in de eerste week van onze roadtrip niet mee wat betreft het weer en helaas hadden we hier de dag dat we deze 2 prachtige natuurgebieden bezochten nog steeds last van.

fochteloeerveen
Fochteloërveen

Fochteloërveen bezochten we op aanraden van een man die we eerder tegenkwamen in Nationaal Park Drents Friese Wold. Hij was zo’n echte vogelspotter en vertelde ons dat Fochteloërveen één van de meest bijzondere natuurgebieden is om kraanvogels in het wild te zien. Daarbij is dit natuurgebied het grootste best bewaarde hoogveengebied in west-Europa. Genoeg redenen dus om hier even een stop te maken. Helaas zagen we geen kraanvogels, maar het gebied zelf maakte genoeg indruk. We maakten een prachtige wandeling naar de uitkijktoren en zagen veel verschillende vogels en een grote groep wilde paarden.

fochteloërveen

Tegen de tijd dat we arriveerden bij Nationaal Park de Drentsche Aa werd het weer er helaas niet beter op. Toch besloten we een wandeling te maken. Eerlijk gezegd maakte dit park weinig indruk, maar waarschijnlijk had dit alles met de weersomstandigheden te maken. Wel zagen we hier opvallend veel ooievaars en kwamen we onderweg nog een paar reeën tegen.

drentsche aa
NP Drentsche Aa

Bij aankomst in Winsum was het meteen liefde op het eerste gezicht. Winsum is in 2020 uitgeroepen tot mooiste dorp van Nederland en wij snappen wel waarom, want naast dat Winsum ontzettend mooi en sfeervol is, is het een dorp waar je met open armen wordt ontvangen. De mensen zijn hier zo ontzettend vriendelijk en zo ontzettend trots op hun dorp. Echt een geweldige plek om te bezoeken of nog beter, een aantal dagen te verblijven.

winsum
Winsum

En alsof het allemaal nog niet beter kon, checkten wij in bij één van de allermooiste B&B’s waar wij ooit hebben geslapen, Maison Crêpe. Dit prachtige huis dat midden in het dorp is gelegen, wordt gerund door Annemiek en haar broer Marcel en mocht je ooit een weekendje Groningen willen plannen, boek dan dit huis, want beter gaat het ,volgens mij, echt niet worden.

Vanuit Winsum maakten wij een uitstapje naar Nationaal Park Lauwersmeer, een natuurgebied helemaal in het noorden van het land op de grens tussen Groningen en Friesland. Dit gebied is een absolute must visit wanneer je gek bent op natuur en één van deze provincies bezoekt. We zagen hier ontelbaar veel ganzen en andere vogels en even waanden we ons in Nepal toen we vanaf een prachtig uitkijkpunt over het landschap keken. Het enige verschil is dat we in de verte Schotse Hooglanders en Konik paarden zagen in plaats van neushoorns.

lauwersmeer
Nationaal Park Lauwersmeer

Vanuit Winsum reisden we door naar Schiermonnikoog. Het was voor ons na Texel het tweede waddeneiland dat wij bezochten. Waar Texel erg groot en uitgestrekt is, is Schiermonnikoog een stuk kleiner en naar onze mening ook een stuk gemoedelijker. Zodra je de boot afstapt, arriveer je in een totaal andere wereld, dan waar je bent opgestapt.

schiermonnikoog
Schiermonnikoog

We checkten op Schiermonnikoog in bij Hotel Brakzand, waar we met open armen werden ontvangen door eigenaar Bart. Brakzand is super centraal gelegen in het enige dorp van het eiland en vanuit hier konden we ontzettend makkelijk het eiland verkennen. Dit mede door de fietsen die hier standaard zijn inbegrepen in de kamerprijs, ideaal!

Schiermonnikoog voelde voor ons echt als vakantie, zo ontzettend relaxed en niet geheel onbelangrijk, eindelijk begon voor ons volop de zon te schijnen. Je vindt op het eiland kilometers lange zandstranden en doordat het eiland voor een groot gedeelte bestaat uit nationaal park, is het een paradijs voor natuurliefhebbers en mensen die houden van wandelen en fietsen. Daarbij is het dorp Schiermonnikoog een ontzettend leuke en sfeervolle plek, met normaal gesproken gezellige terrassen en genoeg plekken om lekker te eten. Wij waren er helaas tijdens de lockdown, dus geen terrasjes voor ons, maar bij Brasserie Brakzand gelukkig genoeg mogelijkheden voor take-away en diner op de kamer.

schiermonnikoog
Schiermonnikoog

Helaas moesten we na 3 dagen afscheid nemen van Schiermonnikoog. We hadden hier graag wat meer tijd doorgebracht, maar weten zeker dat we hier ooit terug zullen komen. Nu moesten we verder om meer van Friesland te gaan ontdekken. Onze eerste stop, die eigenlijk helemaal niet gepland was, was de stad Dokkum. Achteraf ontzettend raar dat deze stad niet op ons lijstje van te bezoeken plekken stond, want wat een plaatje.

dokkum
Dokkum

Wat wel op ons Friesland lijstje stond waren een aantal pittoreske dorpjes om te bezoeken en voor ons project om alle nationale parken van Nederland te bezoeken stond ook nog Nationaal Park de Alde Feanen op de planning. We begonnen met die laatste.

Alde Feanen
Nationaal Park Alde Feanen

Van alle nationale parken die wij tot die tijd hadden gezien, was de Alde Feanen misschien wel het meest verrassende park. Wellicht kwam dit doordat ik totaal geen verwachtingen had van deze plek en daardoor positief werd verrast. De Alde Feanen is een waterrijk natuurgebied dat veel (water)vogels aantrekt. Wij maakten een prachtige wandeling rondom de Jan Durkspolder, waarbij we langs verschillende vogelkijkhutten en een gave uitkijktoren liepen. Echt een hele dikke aanrader. Onderweg zagen we zelfs een steenmarter en een aantal lepelaars.

Het moment dat er 2 lepelaars voor mijn neus wegvlogen in NP Alde Feanen

Ons lijstje met pittoreske dorpen en steden in Friesland was best wel lang, maar helaas gooide het weer (weer) roet in ons eten. Nadat we de dorpen Lemmer, Sloten, Hindeloopen en Woudsend hadden bezocht, begon het keihard te regenen en zat er niks anders op dan terug te gaan naar ons huisje. Aan het einde van de middag zijn we wel nog even naar Aldeboam en Grou gereden, omdat deze dorpen niet ver van ons huisje lagen, maar dit soort plekken zijn gewoon veel leuker om te bezoeken wanneer het zonnetje schijnt en wanneer de terrassen weer geopend zijn. Ik vind het een goede reden om ooit nog eens terug te gaan naar Friesland.

hindeloopen
Hindeloopen

Van Friesland zijn we weer terug gereden richting de Veluwe. Daarover later meer…

sloten
Lauwersmeer
Nationaal Park Lauwersmeer
Winsum

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?