My Travel Diary #36: weekendje Amsterdam en Bloemendaal

weekend amsterdam
Home » Nederland » My Travel Diary #36: weekendje Amsterdam en Bloemendaal

Nadat we in april dik 3 weken door het oosten van Nederland hebben gereisd en daarna een paar dagen bij onze familie door hebben gebracht, is het tijd voor een nieuw avontuur. De komende 5 weken zullen we doorbrengen in de provincie Noord-Holland. Hier zullen we vooral heel veel tijd doorbrengen in het altijd mooie Amsterdam, want in de maand mei huren we voor 4 weken een appartement niet ver van het centrum van de stad. Tijdens die weken zullen we uiteraard veel tijd doorbrengen in de stad, maar ook de omgeving van Amsterdam verkennen.

Maar voordat we inchecken in ons appartement in Amsterdam maken we eerst nog 2 andere uitstapjes waar we ontzettend naar uitkijken. De eerste 2 nachten brengen we door in het ultra hippe Volkshotel in Amsterdam. Hier zijn we uitgenodigd om één van de speciale “Summer in the city” arrangementen uit te komen testen en we hebben geluk, want tijdens ons verblijf schijnt de zon volop en kunnen we heerlijk genieten van een zomers verblijf.

volkshotel amsterdam
Volkshotel amsterdam

We slapen tijdens ons verblijf bij het Volkshotel in een zogenaamde “special room”. Dit zijn 8 unieke kamers die speciaal zijn ontworpen voor dit project. De eerste nacht slapen we in de “Cabin in the Woods” en de tweede nacht in de “Lost & Found” kamer. Die laatste was wel heel bijzonder, omdat alle materialen die gebruikt zijn om deze kamer in te richten door de ontwerper gevonden zijn op straat in Amsterdam. Het leuke was dat alle spullen genummerd waren en met behulp van een boek kon je opzoeken waar ieder item precies gevonden was. Hoe gaaf is dat?

Amsterdam is een stad die we al best vaak hebben bezocht, maar nog nooit hebben we de stad ontdekt vanaf het water. Daar gaat nu verandering in komen, want tijdens dit bezoek gaan we kajakken door de grachten van Amsterdam. We hebben niet de meest ideale dag uitgekozen, want het blijkt Koningsdag te zijn en dat betekent topdrukte op het water. In het begin vinden we dat best wel spannend, maar wanneer we het roeien na een half uurtje goed onder de knie hebben genieten we volop van de gezelligheid en van het zonnetje.

Volkshotel
Volkshotel Amsterdam

Over ons verblijf bij het Volkshotel in Amsterdam kan ik nu heel veel schrijven, maar dat bewaar ik voor een aparte blogpost die binnenkort online komt. Het is zo’n ontzettend tof hotel en een hele dikke aanrader voor een weekendje Amsterdam. En het fijne…het is super gelegen en ook nog eens heel erg betaalbaar. Klik hier voor meer informatie.

volkshotel

Van Amsterdam rijden we door naar Bloemendaal. Hier zijn we nog nooit eerder geweest en we kijken er ontzettend naar uit om een paar dagen dichtbij zee door te brengen. We checken in bij Hotel Bleecker. Dit boutique hotel ligt in het centrum van Bloemendaal, op loopafstand van de winkelstraat.

Hotel Bleecker, Bloemendaal

De reden waarom wij naar Bloemendaal zijn gekomen is dat Bloemendaal op een steenworp afstand ligt van Nationaal Park Zuid Kennemerland. Volgens velen is dit één van de mooiste nationale parken die ons land rijk is. Helaas hebben we (weer) ontzettend veel last van slecht weer. Vanaf het moment dat we in Bloemendaal arriveren regent het eigenlijk non-stop en zien we alleen maar donkere wolken. Super balen :-(

Bloemendaal

De eerste dag kijken we het daarom maar even aan. Tussen de buien door maken we al lopend een klein rondje door het dorp. Bloemendaal is prachtig en we genieten van de prachtige huizen en de gezellige winkelstraat. Verder genieten we vooral van onze hele fijne, super luxe hotelkamer bij Hotel Bleecker. Het is zeker geen straf om hier noodgedwongen wat meer tijd door te moeten brengen.

hotel bleecker
Hotel Bleecker

Op dag 2 worden we eerst verwend met een heerlijk ontbijt van Brasserie Bleecker. Echt, ga als je in de buurt van Bloemendaal bent hier ontbijten of lunchen, want dit is echt genieten. Wij hadden de pech dat de terrassen nog nog maar heel erg beperkt geopend waren, maar ik kom hier graag nog een keertje terug.

brasserie bleecker

Hoewel de weersverwachting er niet heel erg gunstig uitziet besluiten we na het ontbijt toch maar richting het nationale park te fietsen. We hebben een hele mooie fietsroute uitgestippeld en hopen die te kunnen voltooien. Het eerste gedeelte is prachtig. Het park is nog veel mooier dan verwacht en onderweg komen we o.a wilde paarden, herten en Schotse hooglanders tegen. Zuid-Kennemerland blijkt absoluut een top plek te zijn voor dierenliefhebbers.

nationaal park zuid-kennemerland
Nationaal Park Zuid-Kennemerland

Wanneer we vlakbij de vogelkijkhut zijn begint het te regenen. Gelukkig kunnen we schuilen. Na minstens een uur doorgebracht te hebben in de hut, hebben we het ontzettend koud en willen we maar één ding: snel terug naar het hotel.

Hotel Bleecker

Het plan was eigenlijk om op dag 3 vroeg richting Amsterdam te rijden, maar tegen alle verwachtingen in blijkt het heerlijk weer te zijn. De zon schijnt volop en de lucht is blauw. Omdat we toch wel erg onder de indruk waren van het nationale park, besluiten we om terug te gaan.

Nationaal Park Zuid-Kennemerland

We pakken onze route weer op waar we een dag eerder zijn gestopt, in de buurt van de vogelkijkhut. Hier maken we een mooie wandeling rondom het Vogelmeer en wandelen we naar een mooi uitkijkpunt. Onderweg zien we een vos die duidelijk op zoek is naar eten en zich verder niet af laat leiden. Het is de eerste keer dat ik een vos in het wild zie in Nederland.

Na een heerlijke ochtendje fietsen en wandelen door Nationaal Park Zuid-Kennemerland genieten we nog even van een cappuccino bij een hippe strandbar aan zee, om vervolgens richting Amsterdam te gaan. Gelukkig is ons weekendje Bloemendaal niet helemaal in het water gevallen, mede dankzij een heerlijk verblijf bij Hotel Bleecker.