backpacken costa rica
Home » Costa Rica » My Travel Diary #7: terug naar Costa Rica en de eerste kennismaking met Guatemala

De tijd vliegt voorbij. We zitten momenteel al dik over de helft van onze reis door midden-Amerika (helaas!), dus hoog tijd om jullie weer even bij te praten.

Na 3 weken door Nicaragua te hebben gereisd, gaan we nog even terug naar Costa Rica. Dit omdat we op 14 maart een vlucht van San Jose naar Guatemala City hebben geboekt. De grensovergang tussen Nicaragua en Costa Rica loopt voorspoedig. Zonder problemen staan we binnen 20 minuten in Costa Rica en niet veel later zitten we in de bus richting Monteverde.

Monteverde ligt in het noordoosten van Costa Rica, op meer dan 1000 meter hoogte en staat bekend om zijn prachtige nevelwoud. Het is één van de top wildlife bestemmingen in Costa Rica en staat daarom hoog op ons wensenlijstje. Er is alleen 1 nadeel, Monteverde is één van de meest toeristische plekken in Costa Rica en dat is echt aan alles te merken. Toch vermaken wij ons hier prima.

Vogels spotten in Monteverde

Dag 1 brengen wij een bezoek aan het Santa Elena nevelwoud. Dit reservaat is minder bekend dan het Monteverde nevelwoud (maar zeker niet minder mooi) en daarom ook een stuk minder druk. In het park vinden we één van de mooiste jungles die we ooit hebben gezien. Op een paar vogels na, zien we helaas wel maar weinig wildlife.

Santa Elena Costa Rica
Santa Elena Cloudforest Reserve, Monteverde

Dag 2 gaan we samen met Oscar van Nasua Tours op stap. Hij neemt ons mee naar een prive natuur reservaat, Curi Cancha, waar de kans groot is om bijzondere vogels en andere wilde dieren te spotten. Naast de vogels en apen die we al eerder zagen, spotten we er o.a de zeldzame quetzal, een groene viper en een uil.

Na Monteverde reizen we door naar San Ramon. Niet echt een stad waar veel toeristen komen, maar hier hebben we afgesproken met Rodrigo en Ligia, met wie wij eerder een te gekke trip naar Corcovado National Park maakten. Samen met hen gaan we uiteten en kletsen we bij over de avonturen die we in de tussentijd maakten. Ook neemt Ligia ons mee naar een super gave waterval in de buurt en zien we de niet-toerstische kant van Costa Rica.

San Ramon

Zoals eerder gezegd zijn we op 14 maart van San Jose naar Guatemala gevlogen. Eerste stop: Guatemala City, niet echt een stad om blij van te worden. Helaas hadden we niet echt een keuze en moesten we hier wel een nacht blijven, omdat we hier pas in de avond arriveerden. Dat we graag weg wilden uit de stad, bleek toen we de volgende ochtend om 5.00u al op het busstation klaar stonden om af te reizen naar Rio Dulce.

De Rio Dulce of te wel, de “Zoete Rivier”, ligt in het oosten van Guatemala en stroomt uit in de Caribische Zee. De omgeving hier is geweldig mooi groen en je kunt hier fantastisch kayakken. Er leven hier zeekoeien, maar helaas is de kans ontzettend klein dat je er ook daadwerkelijk één spot. Wij hebben een ontzettend leuke accommodatie, direct aan het water. Vanuit hier gaan we kayakken en hiken we naar Livingston, een garifunga stadje aan de kust. Het is hier een stuk toeristischer dan wij hadden verwacht, met veel restaurantjes en kraampjes met prullaria.

Rio Dulce Guatemala

Na een paar dagen Rio Dulce laten we Guatemala voor eventjes achter ons en reizen we door naar Belize. We komen later zeker nog terug in Guatemala, want vanuit hier vliegen we op 22 april weer terug naar Nederland.

Klik hier voor een overzicht van alle reisdagboeken

Monteverde Costa Rica
rio dulce
Hike van Rio Dulce naar Livingstone

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Guatemala

guatemala travel guide

2 comments

Jessica 10 april 2018 - 16:35

Wat een heerlijke foto’s, krijg heimwee als ik dit zo zie <3 En wat gaaf dat jullie zo veel verschillende vogels hebben gezien!

de buren 10 april 2018 - 18:00

Hoi Sigrid en Francois, wat is het weer een geweldige foto’s die jullie ons laten zien. En ook een heel mooi reisverslag. Geniet er nog ff lekker van en tot gauw.