My Travel Diary #27: uitstapjes vanuit Sarandë, Albanië

dagtrips vanuit Sarande
Home » Albanië » My Travel Diary #27: uitstapjes vanuit Sarandë, Albanië

Het is inmiddels precies een maand geleden sinds ik de laatste update vanuit Albanië schreef. Er is ondertussen ontzettend veel gebeurd, dus tijd om jullie weer even bij te praten.

Doordat de restricties rondom het Corona virus in Albanië steeds soepeler werden en het na onze uitstapjes naar Himare en Butrint/Ksamil steeds harder begon te kriebelen, begonnen we plannen te maken om meer van Albanië te gaan ontdekken. Eerst met de auto vanuit Sarandë en vervolgens ,als het openbaar vervoer weer van start zou gaan, wilden we doorreizen naar het noorden van het land.

roadtrip Albanese Riviera
Vuno, Albanië

We begonnen met een roadtrip langs de Albanese Riviera. We reden van Sarandë naar Dhërmi. Onderweg maakten we de gebruikelijke fotostops. Dhërmi staat bekend om één van de mooiste stranden van Albanië, Gjipe Beach. Dit strand is o.a bereikbaar via een prachtige wandeling langs Gjipe Canyon, een indrukwekkende kloof met lengte van zo’n 800 meter. Onderweg zie je de meest fantastische uitzichten. Zeker een aanrader wanneer je de Albanese Riviera bezoekt.

Gjipe beach
Wandeling naar Gjipe Beach, Albanië

Nadat we Gjipe Beach hadden bezocht reden we door naar Dhërmi, een ontzettend leuk en sfeervol plaatsje, dat prachtig is gelegen. We dineerden langs het strand en vervolgens reden we terug naar Himare, waar we de nacht doorbrachten. Onze accommodatie in Himare bleek een super schattig guesthouse te zijn, met een prachtig uitzicht over Livadhit Beach, een van de meest populaire stranden van Himare. In de ochtend werden we getrakteerd op een geweldig ontbijt. Mocht je ooit plannen hebben om Himare te bezoeken dan is Aphrodite Garden & Rooms een hele dikke aanrader!

Dhermi sarande
Dhërmi, Albanië

Na het ontbijt gingen we op zoek naar de mooiste stranden ten noorden van Himare. Al eerder bezochten we het mooie Filikurit Beach ten zuiden van Himare en de centraal gelegen stranden Potam Beach en Prinos Beach. (Lees daarover meer hier). Vanuit Livadhit Beach liepen we langs de kustlijn richting Jale Beach. Onderweg kwamen we langs het kleine, maar oh zo prachtige Aquarium Beach, één van de mooiste stranden die wij tot nu toe in Albanië zagen. Dit strandje ligt ietwat verscholen, maar is zeker een bezoek waard.

aquarium beach Himare
Aquarium Beach Himare

Helaas zat het weer die dag niet helemaal mee en begon het rond de middag keihard te regenen. Nog net op tijd bezochten we het kasteel van Himare en zagen we vanuit hier het mooie uitzicht over de stad. Verder zat er helaas maar één ding op, zo snel mogelijk terug naar Sarandë.

Albanië

Een ander uitstapje dat wij maakten vanuit Sarandë was naar Gjirokastër, een stad op zo’n 55 kilometer landinwaarts. Het oude centrum van deze stad wordt door Unesco beschermd en zou één van de mooiste historische plekken van Albanië zijn. Op de heenweg maakten we eerst nog even een stop bij één van de bezienswaardigheden in de omgeving van Sarandë, de Blue Eye, een zoetwaterbron van meer dan 50 meter diep. Erg mooi om met eigen ogen te zien.

blue eye Sarandë
De Blue Eye, Sarandë

Ons bezoek aan Gjirokastër was verrassend leuk. Het oude centrum van de stad is prachtig gelegen op een heuvel en vanuit hier heb je een fantastisch uitzicht over de bergen. Het bleek een ontzettend sfeervolle plek en continue keken we onze ogen uit. Door de Corona crisis was het er heerlijk rustig en konden we op ons gemak door de gezellige straatjes wandelen. Helaas waren er wel een aantal bezienswaardigheden gesloten, maar dit mocht de pret niet drukken.

Gjirokaster
Gjirokaster, Albanië

Op de weg terug besloten we nog even een bezoek te brengen aan het St. Mary’s klooster in Mostar. Dit klooster is gebouwd in een rots en ligt op maar 15 kilometer van Sarandë. Niet veel mensen kennen deze plek. De weg naar het klooster toe was behoorlijk uitdagend, maar absoluut de moeite waard. Het uitzicht vanuit hier over de vallei was fenomenaal.

St Mary's monastery Kostar
St. Mary’s monastery, Kostar.

Nu we eigenlijk alle plekken vanuit Sarandë hadden bezocht die op ons lijstje stonden, vonden we het tijd om verder te reizen. De Albanese overheid had inmiddels aangekondigd dat het openbaar vervoer binnen een paar dagen weer zou gaan reizen, dus dat kwam goed uit. We stippelden een mooie route uit naar het noorden toe en begonnen met plannen. Helaas liep alles (weer eens) anders dan verwacht, daarover later meer.

Gjirokaster Albanië
Gjirokaster, Albanië

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Albanië