My Travel Diary #35: slapen in een tiny house op de Veluwe

Buitenplaats Beekhuizen
Home » Nederland » My Travel Diary #35: slapen in een tiny house op de Veluwe

Het eerste deel van onze roadtrip door Nederland zit er alweer bijna op. We hebben alleen door het slechte weer in de eerste week nog steeds 2 nationale parken op ons lijstje staan die we voor ons “nationale parken project” nog moeten bezoeken: Nationaal Park de Hoge Veluwe en Nationaal Park Veluwezoom. Beide parken hebben we in het verleden wel eens bezocht, maar willen we nu zeker ook nog even meepikken nu we toch in de buurt zijn.

de hoge veluwe
Nationaal Park de Hoge Veluwe

Nadat we een bezoek hebben gebracht aan het mooie Deventer en vanuit daar uitstapjes hebben gemaakt naar o.a Nationaal Park Sallandse Heuvelrug, Elburg en Hattem rijden we weer terug richting Apeldoorn. Dit keer overnachten we in een tiny house op de Veluwe en wel bij Stayokay Apeldoorn. Deze accommodatie ligt in de bossen van Apeldoorn, net buiten het centrum. Vanuit hier rijd je in 15 minuten naar Hoenderloo, waar één van de drie ingangen tot Nationaal Park de Hoge Veluwe ligt.

Nationaal Park de Hoge Veluwe is één van de meest bekende parken van Nederland en het enige nationale park waarvoor je entree betaalt (€11,10 p.p). Dit komt omdat de Hoge Veluwe niet beheerd wordt door bijvoorbeeld Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten, maar in privé bezit is en door een stichting wordt gerund. Om het park goed te kunnen onderhouden zijn daarom inkomsten nodig. Is de (hoge) entreeprijs een reden om de Hoge Veluwe links te laten liggen? Nee, wat mij betreft niet, want Nationaal Park de Hoge Veluwe is absoluut één van de allermooiste natuurgebieden in Nederland.

nationaal park de hoge veluwe
Nationaal Park de Hoge Veluwe

Met een oppervlakte van ongeveer 5400ha is de Hoge Veluwe één van de grootste aaneengesloten natuurgebieden van Nederland. Het grote voordeel van dit park is dat je, inclusief de entreeprijs, gebruik kunt maken van fietsen om het park te verkennen. Wij besloten om eerst een halve dag te gaan wandelen en daarna nog een paar uur te gaan fietsen. Wat mij betreft de ideale combinatie om Nationaal Park de Hoge Veluwe te leren kennen.

de veluwe
De Hoge Veluwe

Naast een bezoek aan het nationale park hebben we verder vooral tijd doorgebracht in en rondom ons heerlijke tiny huisje. Dit wikkelhuis van Stayokay bleek helemaal niet zo klein als de naam doet vermoeden. Qua ruimte was het voor ons eigenlijk helemaal perfect doordat het super efficiënt was ingedeeld. Oke, de douche had iets groter mogen zijn en het extra stapelbed was voor ons niet nodig geweest, maar wij zagen ons onszelf wel wonen in zo’n heerlijk huisje in het bos.

Vanuit Apeldoorn reden we door naar een voor ons nieuw deel van de Veluwe, de omgeving van Nationaal Park Veluwezoom. Hier sliepen we eerst een nachtje in Ellecom, van waar we o.a een bezoek brachten aan het mooie stadje Doesburg. Dit stadje is net als Elburg en Deventer één van de Hanzesteden en is prachtig gelegen aan de IJssel. Dikke aanrader!

doesburg
Doesburg

Ook maakten we een prachtige wandeling door Nationaal Park Veluwezoom. Hier hadden we het geluk dat bij de schaapskooi de herder net op het punt stond met zijn schaapskudde richting de heide te vertrekken. Erg leuk om dit live te kunnen aanschouwen. De wandeling die wij maakten was de 5 kilometer lange wandelroute van het bezoekerscentrum in Rheden naar de Posbank.

nationaal park Veluwe Zoom
Nationaal Park Veluwezoom

De Veluwezoom is een prachtig heuvelachtig landschap en een populaire plek om te bezoeken wanneer de heide in bloei staat (augustus). Een paar jaar geleden was ik hier tijdens deze periode en hoewel dan wel erg druk kan zijn, is het een dikke aanrader.

veluwezoom

De laatste nacht op de Veluwe brachten we door bij een super leuke accommodatie: Buitenplaats Beekhuizen. Hier kun je overnachten in een luxe safaritent of in een super schattige pod. Omdat wij waren uitgenodigd door Renske van Renske ontdekt de Wereld sliepen wij in een bush pod met privé douche. Daarbij mochten we ook nog eens een paar uur genieten van de fantastische hot tub. Glamping op en top!

buitenplaats Beekhuizen
Buitenplaats Beekhuizen

Buitenplaats Beekhuizen is prachtig gelegen in het bos en vanuit hier kun je ontzettend mooie wandelingen maken in Nationaal Park Veluwezoom. Wij maakten een 9 km lange wandeling die over 2 landgoederen loopt. Onderweg zagen we nog wilde zwijnen met ontzettend veel jongen. Hoor je trouwens ’s nachts vanuit je bed gekke geluiden buiten? Dan kunnen dit ook wilde zwijnen zijn. Blijf rustig en blijf vooral binnen, dan kan er niks gebeuren.

Buitenplaats Beekhuizen was het laatste verblijf van het eerste deel van onze roadtrip door Nederland. Onderweg naar huis maken we nog wel even een stop bij een heel bijzonder natuurgebied in Brabant, de Maashorst. In dit oergebied lopen o.a wisenten (Europese bizons), taurossen en exmoor pony’s. Vooral die eerste wilden wij wel eens in het wild zien.

wisenten de maashorst
Wisenten spotten in de Maashorst

Het is niet altijd makkelijk om de wisenten in de Maashorst te spotten. Dit komt doordat ze in een afgesloten gebied lopen en met een beetje pech zijn ze net op een plek waar jij ze niet ziet. Dit gebied mag wel betreden worden, maar uitsluitend samen met een ranger van de Maashorst, want anders is het veel te gevaarlijk. Wij besluiten de gok te nemen en lopen langs het hek om het gebied waar de dieren lopen. We hebben uiteindelijk geluk en kunnen deze imposante dieren van heel dichtbij aanschouwen. Mocht je gek zijn op natuur en het spotten van wilde dieren, dan is een bezoek aan de Maashorst een hele dikke aanrader.