My Travel Diary #34: terug naar de Veluwe en een stedentrip Deventer

deventer
Home » Nederland » My Travel Diary #34: terug naar de Veluwe en een stedentrip Deventer

De eerste anderhalve week van onze roadtrip door Nederland zit er inmiddels op. We startten deze trip in Ede voor een bezoek aan de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug. Dit bezoek viel door het weer helaas een beetje in het water. Wel genoten we volop van ons super de luxe appartement. Vervolgens reden we richting het noorden van het land, naar het piepkleine dorpje Doldersum in Drenthe om precies te zijn. Hier brachten we een paar heerlijke dagen door in een fantastisch boshuisje aan de rand van Nationaal Park Drents Friese Wold.

Vervolgens reden we door naar Groningen. Hier bezochten we het mooiste dorpje van Nederland (volgens de ANWB), Winsum. Wat betreft de titel, daar is geen woord over gelogen. Winsum is prachtig en ook de mensen zijn er ontzettend leuk. Dikke aanrader voor een weekendje weg binnen Nederland. En boek dan zeker een nachtje (of 2) bij Maison Crêpe. Dit is werkelijk één van de gaafste accommodaties waar ik ooit heb geslapen.

winsum
Winsum

Van Winsum gingen we door naar Schiermonnikoog en wat moet ik hier nog meer over zeggen? Schiermonnikoog is fantastisch en nu al één van mijn favoriete bestemmingen binnen Nederland. Meer weten? Lees dan zeker even deze blogpost met al mijn tips voor een weekendje Schiermonnikoog.

Na Schiermonnikoog brachten we nog een aantal dagen door in het voor ons onbekende Friesland. Hier brachten we o.a een bezoek aan Nationaal Park Alde Feanen en gingen we op zoek naar leuke, pittoreske dorpen en steden.

Alde Feanen
Nationaal Park Alde Feanen

Vanuit Friesland reden we weer terug naar de Veluwe. Onderweg maakten we eerst een stop bij Nationaal Park Weerribben Wieden, een prachtig park waar we een mooie wandeling maakten. Helaas werkte het weer helaas weer eens niet helemaal mee, maar daar probeerden we ons maar niet al te druk over te maken.

weerribben wieden
Nationaal Park Weerribben Wieden

Omdat Nationaal Park Weerribben Wieden niet ver van één van Nederlands meest toeristische dorpen ligt, Giethoorn, besloten we om daar ook nog even heen te rijden. Het was voor ons allebei het eerste en meteen ook het laatste bezoek. Het dorp ziet er wel schattig uit, maar het was er behoorlijk sfeerloos. Wat ons betreft zijn er vele leukere plekken in Nederland om te zoeken en wordt Giethoorn behoorlijk overgewaardeerd.

giethoorn

Vanuit Giethoorn reden we door naar de eindbestemming van deze dag, Apeldoorn. Hier checkten we in bij een hotelketen waar ik op voorhand toch wel een beetje een vooroordeel over had, namelijk van der Valk. Toch boekten we hier een kamer, omdat ik ontzettend veel goede dingen had gehoord over de Cantharel, het van der Valk hotel in Apeldoorn en toen zij aangaven samen te willen werken, vond ik het een goede kans om het zelf eens uit te testen.

de cantharel
De Cantharel Apeldoorn

Ten eerste neem ik alle vooroordelen die ik had over van der Valk bij deze terug. Hoewel wij de voorkeur hebben voor kleinschalige hotels, hebben wij het zo ontzettend fijn gehad bij de Cantharel. Sterker nog, tijdens de 3 dagen dat wij hier verbleven zijn we het hotelterrein amper af geweest. De Cantharel is wat mij betreft de ideale plek voor een onbezorgd weekendje weg op de Veluwe. Ze hebben gewoon alles bij de hand wat je nodig hebt: fijne kamers, heerlijk en betaalbaar eten, een prachtige omgeving en te gekke activiteiten. Het enige probleem is dat er zo ontzettend veel leuks te doen is, dat je keuzes moet maken.

de Cantharel, Apeldoorn

Iets wat ik iedereen kan aanraden is de e-chopper tour langs de mooiste plekken van de Veluwe. Een e-chopper is een elektrische brommer, die door de brede banden heel makkelijk en veilig te besturen is. De route die wij reden was zo’n 35 kilometer lang en bracht ons o.a naar de uitkijktoren bij Kootwijkerzand en langs Radio Kootwijk. Verder reden we door een mooi en gevarieerd landschap van bossen en heide.

e-chopper veluwe
E-chopper tour via de Cantharel Apeldoorn

Van Apeldoorn reden we door naar Deventer, een stad die al een hele tijd op ons wensenlijstje stond en waarvan ik achteraf denk: “waarom waren wij hier nooit eerder??” Deventer is voor mij één van de allermooiste steden van Nederland. De binnenstad lijkt wel een sprookje, zo mooi. Het is de ideale stad om urenlang rond te dwalen door de sfeervolle straatjes. Helaas waren de terrassen op het moment dat wij er waren nog niet open, maar mocht je op zoek zijn naar een gezellige stad voor een dagje of weekendje weg, zet dan Deventer zeker op je lijstje. Echt een hele dikke aanrader.

Deventer

In Deventer hadden we het geluk om op een hele gave locatie te overnachten, namelijk direct aan de IJssel met een geweldig uitzicht over de binnenstad. We sliepen namelijk bij Pillows Hotel Deventer, waar we enorm werden verwend met een verblijf in de suite, een overheerlijk ontbijt en een uitgebreid 4-gangen diner. Echt zo genieten hier. Alleen maar liefde voor deze plek.

Pillows Hotel Deventer
Uitzicht vanuit onze kamer bij Pillows Hotel Deventer
pillows hotel deventer

Vanuit Deventer maakten we nog een aantal uitstapjes. Ten eerste naar Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug. Dit park mocht uiteraard niet ontbreken tijdens onze trip langs alle nationale parken van Nederland. Het park bleek veel groter en mooier dan verwacht en één bezoek is absoluut niet genoeg. Dit park lijkt me vooral heel gaaf om te bezoeken in augustus, wanneer de heide weer in bloei staat.

sallandse heuvenrug
Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug

Ook bezochten we vanuit Deventer de Hanzesteden Elburg en Hattem. Eigenlijk stonden er meer Hanzesteden op ons lijstje voor deze trip zoals Zwolle, Kampen en Harderwijk, maar helaas kwamen we tijd te kort.

elburg
Elburg

Zowel Elburg als Hattem waren prachtig. Elburg was wel een stuk groter en veel toeristischer dan Hattem, maar beiden hadden hun charme. Mocht je in de buurt zijn, dan is een bezoek meer dan de moeite waard.