My Travel Diary #9: Bangkok, Ayutthaya en Khao Yai National Park

bangkok ayutthaya
Home » Azië » My Travel Diary #9: Bangkok, Ayutthaya en Khao Yai National Park

Het is inmiddels bijna 2 weken geleden dat wij onze spullen pakten en richting ons geliefde zuidoost-Azië vertrokken. Veel heb ik over onze reisplannen niet geschreven, maar in het kort komt het er op neer dat we de komende 4 maanden in Thailand, Maleisië en Indonesië door zullen brengen. Misschien wordt daar nog een uitstapje naar één van de omliggende landen aan toegevoegd, misschien ook niet. Kortom, alles staat nog open. Het enige dat momenteel vast staat is dat we de eerste maand in Thailand door zullen brengen, waarvan de eerste 2 weken dus al bijna voorbij zijn. Tijd voor een update vanuit Thailand.

Bangkok

De eerste week hebben we voornamelijk in Bangkok doorgebracht. Het was niet ons eerste bezoek aan Bangkok, maar wel de eerste keer dat we in de wijk Silom verbleven. Silom is zeg maar de business wijk van Bangkok met veel hoogbouw en kantoren. Dit kon je goed zien vanaf het dakterras van ons hotel, Amara Bangkok. Toch waren er ook authentieke markten, tempels en super veel leuke en hippe barretjes te vinden en hebben wij ons in deze wijk prima vermaakt. Het hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) was toch wel het bezoek aan de Mahanakhon Skywalk. Hier vind je op 314 meter hoogte de hoogste rooftop bar van Thailand. Het uitzicht over de stad was echt spectaculair, zeker met zonsondergang.

Na 3 dagen Silom zijn we verhuisd naar onze favoriete wijk in Bangkok, Banglamphu. Dit is meer de backpackers wijk van Bangkok en de sfeer is hier veel gezelliger dan in Silom. De eerste dag hebben we vooral een beetje rondgeslenterd over Khao San Road en Soi Rammbuttri. Ook zijn we de zonsondergang gaan bekijken bij de beroemde Wat Arun tempel.

Banglamphu, Bangkok

Op dag 2 zijn we naar een drijvende markt net buiten het centrum van Bangkok geweest, de Khlong Lat Mayom Floating Market. Deze markt vindt alleen plaats in het weekend en is vooral populair onder lokale mensen. Je ziet hier (gelukkig) nog niet zo heel veel toeristen. We arriveerden hier vrij vroeg nog voordat de markt begon, daarom maakten we eerst een boottour door de kanalen bij Lat Mayom. We bezochten hierbij een tempel en orchideeën farm. Bij terugkomst op de markt hebben we nog een paar uur rondgekeken en toen het echt druk begon te worden zijn we teruggegaan naar ons hotel.

Lees ook: de leukste dingen om te doen in Bangkok, Thailand

Khlong lat mayom
Floating Market Khlong Lat Mayom

Khao Yai National Park

Na één week Bangkok waren we wel toe aan wat meer natuur en hebben we de bus richting Pak Chong genomen. Deze stad is de toegangspoort tot Khao Yai National Park, het oudste nationale park van Thailand. De eerste twee dagen hebben we hier doorgebracht in één van de mooiste kampeer lodges die ik ooit heb gezien, TeMata Glamping. Deze accommodatie ligt niet in het park zelf, maar er in de buurt.

Na 2 dagen zijn we  het park ingegaan. We hadden op voorhand niks geregeld en het was even afwachten of we wel in het park konden blijven overnachten. Gelukkig bleek dit geen probleem en konden we last-minute een kamer boeken. Het enige wat een beetje lastig was, was dat we geen brommer hadden gehuurd en alles lopend of liftend moesten doen. Niet echt handig als je kamer op meer dan één kilometer van het bezoekerscentrum af ligt en je met je zware backpack dit stuk in de hitte moet lopen.

Bij aankomst in het park zijn we eerst één van de 6 wandelroutes gaan lopen. Dit was de langste route (8 kilometer) die dwars door de jungle liep. Voor deze route hebben we wel een gids gehuurd, want dit werd sterk aanbevolen in verband met paden die te onduidelijk zijn aangegeven. De wandeling was echt fantastisch. We hadden zelfs een ontmoeting met wilde olifanten. Helaas hebben we hier geen foto’s van, want alles ging zo snel en de olifanten waren duidelijk niet blij met onze aanwezigheid. Ook zagen we een gibbon, veel verschillende vogels, herten en makaken. De wandeling eindigde bij 2 mooie watervallen.

Later zijn we nog een (korte) route op eigen gelegenheid gaan lopen. Niet heel slim om dit net voor zonsondergang te doen, want terwijl het al donker werd, zaten wij nog midden in de jungle. Wel was het een mooie wandeling en zagen we een dier dat we nog nooit in het wild hadden gespot, een stekelvarken.

Klik hier voor een overzicht van al mijn tips voor een bezoek aan Khao Yai NP

Khao Yai National Park

Ayutthaya

Van Khao Yai National Park zijn we via Ayutthaya weer terug naar Bangkok gereisd. Ayutthaya is een prachtige, historische stad met in het oude centrum ontzettend veel tempels en ruïnes. Deze stad ligt op maar 1 uur rijden van Bangkok en ik vraag me serieus af, waarom wij deze stad nog nooit eerder hebben bezocht, want hij is absoluut een bezoek waard. Waarschijnlijk heb ik altijd gedacht dat het er extreem toeristisch is en dat is min of meer ook wel waar. Toch is het best mogelijk om de grote groepen toeristen te ontlopen door de belangrijkste tempels zo vroeg mogelijk te bezoeken en de stad niet in het weekend te bezoeken.

ayutthaya thailand
Ayutthaya, Thailand

Wij bleven 2 nachten in Ayutthaya en ik had hier best nog langer kunnen blijven. We vonden hier ook zo’n ontzettend leuke accommodatie op loopafstand van de meest populaire tempels. De beste manier om Ayutthaya te verkennen is per fiets en het was heerlijk om  ’s ochtends vroeg van tempel naar tempel te fietsen. Wel werd het vanaf een uur of 11 echt té warm en was vanaf die tijd verstandiger om uit de zon te gaan. Ook geweldig was de night market van Ayutthaya. Hier aten we voor omgerekend zo’n €3,20 met z’n tweeën de heerlijkste maaltijden. En dit was inclusief een drankje.

Ayutthaya Thailand

Terug naar Bangkok

Momenteel zitten we weer in Bangkok en hebben we de eerste tegenslag achter de rug. Na onze wandelingen in Khao Yai National Park had ik ontzettend last van mijn rechter kuit. Het voelde anders dan gewoon spierpijn en daarom hadden we al een beetje rustig aan gedaan en heb ik mijn benen goed laten masseren. Toch ging het gisteren in Bangkok mis toen een dronken man vol tegen me aan liep en ik me verstapte. Het leek alsof er iets knapte in mijn kuit en ik kon amper nog een stap verzetten. We zijn toen meteen terug gegaan naar ons hotel en daar heb ik de hele dag plat gelegen en regelmatig mijn kuit gekoeld. Even was ik bang dat dit de komende weken niet goed ging komen, maar vandaag ziet het er een stuk beter uit.

Morgen vliegen we van Bangkok naar Ranong, een stad in het zuiden van Thailand aan de Andaman kust. Hier nemen we de boot naar het eiland Koh Phayam. Dit eiland is nog niet zo super toeristisch en hier gaan we een paar dagen even rustig aan doen.

Klik hier voor een overzicht van alle reisdagboeken

Boot tour Khlong Lat Mayom

Klik hier voor een overzicht van alle Thailand artikelen

thailand travel guide

5 comments

Nikki 28 januari 2019 - 15:54

Mooi verhaal!

Sigrid 29 januari 2019 - 14:02

Wanneer kom je me achterna?

Rita 31 januari 2019 - 15:41

Iets geknapt in je kuit: misschien een ‘ zweepslag ‘ ?

Sigrid 1 februari 2019 - 09:55

Ja zoiets zal het wel zijn. Gelukkig gaat het wel al iets beter :-)