My Travel Diary #11: Terug naar (noord) Thailand

chiang mai
Home » Azië » My Travel Diary #11: Terug naar (noord) Thailand

Na 2 weken backpacken in Taiwan, zijn we teruggevlogen naar Thailand. Naar Chiang Mai om precies te zijn. Chiang Mai is een stad in het noorden van Thailand. Het is het toeristische middelpunt en vanuit hier kun je ontzettend veel verschillende (dag)trips maken. Het is onze tweede bezoek aan Chiang Mai. De eerste keer was in 2013 toen we een paar maanden door o.a Myanmar, Cambodja en Thailand reisden. Toen was Chiang Mai het eindpunt van onze reis en kozen we er voor om vooral niet al te veel te doen, maar te genieten van een heel fijn en luxe hotel langs de Ping rivier. Dit keer hadden we dus nog genoeg te ontdekken.

chiang Mai
Chiang Mai

Toch merkten we dat we na 6 weken reizen al best wel moe begonnen te worden. Misschien moeilijk voor te stellen, maar iedere 2-4 dagen naar een andere plek verkassen vergt behoorlijk veel energie. Daarom boekten we een rustig en betaalbaar hotel net buiten het drukke centrum en verplichtten we onszelf het rustig aan te doen. Een hele uitdaging voor ons. Uiteindelijk hebben we vooral een beetje rondgeslenterd in de oude binnenstad en zijn we op zoek gegaan naar mooie tempels en het allerlekkerste eten. Na 2 weken Taiwan was vooral dat laatste een verademing, want qua eten viel Taiwan mij ontzettend tegen. Verder brachten we uren door in het zwembad bij het hotel.

chiang mai tempels
De mooiste tempels van Chiang Mai

Na een paar dagen Chiang Mai hebben we de bus gepakt naar Chiang Dao, een dorp ten noorden van Chiang Mai. Chiang Dao is een plek waar nog maar een handjevol toeristen op af komt en dat maakte voor ons de hele ervaring een stuk authentieker. Zo was de wekelijkse markt een echte lokale markt waar mensen uit de omringende dorpen op af kwamen om spullen te kopen en verkopen en werden er niet allerlei spullen verkocht die speciaal voor toeristen worden gemaakt.

markt chiang dao
De lokale markt in Chiang Dao

De hoofdreden om Chiang Dao te bezoeken was voor ons Chiang Dao National Park waar de 3e hoogste berg van Thailand te vinden is. Deze wilden we graag beklimmen, want tijdens deze klim zou je de meest geweldige uitzichten over het landschap hebben. Helaas komen we er (een beetje laat) achter dat het nationale park tijdelijk gesloten is, o.a omdat het landschap extreem droog is en erg vatbaar is voor vuur. Stel er steekt iemand een sigaret aan en gooit een peuk weg, dan kan er binnen no time vuur ontstaan en zich heel snel uitbreiden.

Chiang Dao
De Chiang Dao berg

Helaas valt het plan om de berg te beklimmen dus in duigen, maar gelukkig was er in de omgeving nog genoeg te doen om ons een paar dagen te vermaken. We bezoeken o.a de grotten van Chiang Dao, maken een mooie hike naar een tempel bovenop een berg en verkennen de omgeving op de fiets. Bovendien is het hotel waar we verblijven, Azalea Village, één van de leukste hotels waar we in Thailand slapen en is alleen dit hotel al een goede reden om naar Chiang Dao af te reizen.

Hotel Chiang Dao
Azalea Village, Chiang Dao
chiang dao cave
Chiang Dao Cave

Na Chiang Dao stond een bezoek aan Pai op het programma. Pai is een typisch backpackers dorp dat vooral de laatste jaren ontzettend in populariteit is gegroeid. Ik was een beetje bang dat het dorp té populair aan het worden was en dat het een soort van feestbestemming aan het worden was. Gelukkig bleek dit bleek echt ontzettend mee te vallen. Ja, er waren zeker wel een aantal bars waar na 21.00u de muziek een stuk harder werd gezet en ook zagen we ‘s ochtends mensen terug naar hun hostel kamer kruipen. Maar wij hadden een accommodatie buiten het centrum en dan krijg je van het gefeest verder helemaal niks mee.

Pai
De omgeving van Pai

De omgeving van Pai was ook weer erg mooi, ondanks dat het landschap wel erg droog was. We huurden een brommer en gingen op zoek naar watervallen en bezochten de fantastische Pai Canyon. De watervallen stonden helaas zo goed als droog, maar Pai Canyon maakte echt ontzettend veel indruk. Het is dan ook met stip de mooiste plek in de omgeving van Pai. Ook maakten we een gave jungle trek naar een waterval die minder wordt bezocht vanwege de bereikbaarheid, de Mae Yen waterval. Om hier te komen liepen we bijna 15 kilometer dwars door de jungle. Het was uiteindelijk een van de mooiste hikes die wij dit keer in Thailand maakten.

Pai canyon
Pai Canyon
Pai
Ons hotel in Pai, The Countryside Pai

Na 5 dagen was het helaas tijd om Pai te verlaten, met pijn in ons hart. We wilden graag langer blijven, maar er wachtte een vlucht naar Maleisië op ons. In totaal hebben we 6 weken door Thailand gereisd. Het was de 4e keer dat wij Thailand bezochtten. Het duurde even, maar dit keer zijn we écht verliefd geworden op dit land. We hebben zo ontzettend veel fijne plekken bezocht, leuke mensen ontmoet en zoveel vette dingen gedaan. Ik kan niet wachten om al mijn tips en ervaringen hier te gaan delen.

Klik hier voor een overzicht van alle reisdagboeken

mae yen pai
Hike naar de Mae Yen waterval, Pai

Klik hier voor een overzicht van alle Thailand artikelen