2 Weken backpacken door Taiwan: onze reisroute, tips en veel foto’s

backpacken in Taiwan
Home » Taiwan » 2 Weken backpacken door Taiwan: onze reisroute, tips en veel foto’s

Eigenlijk stond een rondreis door Taiwan helemaal niet op onze planning, maar toen wij onverwachts de kans kregen om super goedkoop van Thailand naar Taiwan te vliegen tijdens onze rondreis door zuidoost-Azië, twijfelden we geen seconde. Taiwan stond al enige tijd hoog op mijn wensenlijstje, met name door Taroko National Park. Dit park behoort namelijk tot één van de mooiste nationale parken van Azië. Voor de rest hadden we geen idee wat we van Taiwan konden verwachten en lieten we alles maar op ons af komen. Hier een overzicht van 2 weken backpacken door Taiwan.

Een rommelig vertrek uit Thailand

Ons vertrek vanuit Thailand liep niet helemaal soepel. We zouden met NokAir van Phuket naar Bangkok vliegen en daar overstappen op de vlucht van Bangkok naar Taipei met Nokscoot. Ik was er helemaal van overtuigd dat we ‘s avonds pas naar Bangkok zouden vliegen, maar om 13.00u kwam ik er plots achter dat onze vlucht al om 15.25u vertrok! Op zich niet zo’n ramp, maar wij zaten dus nog op het prachtige Koh Yao Noi, een eiland op 40 minuten varen van Phuket.

Halsoverkop pakten we onze spullen, regelden we een taxi en haastten we ons richting de boot. Deze vertrok om 13.30u en stiekem had ik de hoop, dat als alles mee zou zitten we nog net op tijd zouden zijn voor het inchecken. Helaas verkeerd gedacht! Het was namelijk ook nog 30 minuten rijden van de haven naar de airport. Daarbij was het hartstikke druk op de weg én bleek NokAir strikt vast te houden aan de “uiterlijk 45 minuten voor vertrek inchecken”. We waren echt net 10 minuten te laat, helaas!

Gelukkig was de klantenservice van NokAir  uiteindelijk ontzettend behulpzaam en konden onze tickets omboeken naar de avondvlucht, zodat we niet onze aansluiting naar Taipei zouden missen.

Dag 1: Taipei

Na een stressvolle dag, arriveren we uiteindelijk om 7.00u ‘s ochtends in Taipei. Doordat we een nachtvlucht hebben, slapen we amper en zijn we behoorlijk gaar bij aankomst. We nemen de bus van de airport naar het centrum en al snel wordt duidelijk hoe ontzettend goed Taipei georganiseerd is. Taipei is absoluut een grote en drukke stad, maar het is wel een goed georganiseerde drukte. Iedereen blijft bijvoorbeeld braaf voor het rode licht wachten en alle scooters staan perfect in een rij binnen de daarvoor bestemde vakken geparkeerd. Doe je dat niet, dan riskeer je een boete.

Tip: Je reist van Taipei Airport heel makkelijk met de metro naar het centrum van de stad. De rit duurt 45 minuten tot een half uur en kost ongeveer TW$150 (€4,50). Vanuit Taipei Main Station reis je verder naar jouw bestemming. Het makkelijkste is om meteen al een zogenoemde Easy Card aan te schaffen. Met deze kaart reis je heel makkelijk met het openbaar vervoer door Taipei. Lees hier meer over deze kaart.  Je kunt er ook voor kiezen om met de bus naar het centrum te reizen. Dit is iets goedkoper (TW$90-140).

Wij checken in bij het Hoyumi Hotel en dit is echt een cadeautje na een nacht met te weinig slaap. We worden ontzettend vriendelijk ontvangen en krijgen een hele fijne, grote kamer, met een heerlijk bed. Verder worden we verwend met een heerlijke lokale maaltijd en gebak. Onze reis kan niet beter beginnen.

Hoteltip: Ga je op reis naar Taipei, dan is het Hoyumi Hotel echt een dikke aanrader. De ligging is top en de kamers zijn ontzettend comfortabel. Klik hier voor meer informatie over dit hotel.

Hoyumi Hotel

De eerste dag in Taipei verkennen we de wijken Datong en Zhongshan. We doen dit te voet en lopen ons echt kapot. Wij komen er namelijk iets te laat pas achter hoe makkelijk het is om in Taipei met de metro te reizen. Het hoogtepunt van dag 1 is ons bezoek aan de Baoan Tempel. Deze tempel die dateert uit 1742 is werkelijk prachtig. Omdat het Chinees Nieuwjaar op z’n einde loopt zijn er allerlei festiviteiten, wat het extra leuk maakt. Heb je alleen een stopover in Taipei en niet zo heel veel tijd te besteden, zorg dan dat je in ieder geval deze tempel bezoekt.

In de avond bezoeken we één van de vele nachtmarkten van Taipei. Dit is iets wat je absoluut niet mag missen als je op reis gaat naar Taiwan. Het is dé ultieme kans om kennis te maken met de Taiwanese keuken. Ondanks dat zo’n markt hartstikke leuk is om te bezoeken, hakt de chaos er bij mij flink in. Na een uur word ik helemaal gek van al die mensen, geluiden en lichtjes. Tijd om terug naar het hotel te gaan.

backpacken in Taiwan
De Baoan Tempel Taipei

Dag 2: Taipei en Juifen

Op dag 2 verkennen we de wijken Datong en Wanhua.  We brengen o.a een bezoek aan de Longshan tempel en de Chiang Kai-Shek memorial, een herdenkingshal ter nagedachtenis aan de voormalig president van China. We vinden Taipei allebei een hartstikke leuke stad, maar willen natuurlijk meer van Taiwan zien. Daarom reizen we ‘s middags af naar Juifen, één van de meest toeristische plekken van noord Taiwan.

reisroute taiwan

Achteraf vraag ik me nog steeds af waarom ik Juifen zo graag wilde bezoeken. Waarschijnlijk heb ik me te veel laten leiden door de mooie plaatjes op Instagram. Het hoogtepunt van Juifen zijn de prachtige theehuizen en de beroemde Old Street, een gezellige straat met honderden kleine, sfeervolle winkeltjes en eettentjes. Juifen is super fotogeniek en dat leek mij zo ontzettend leuk.

Uiteindelijk is ons bezoek aan Juifen alles behalve leuk en gezellig. Het is koud, regenachtig en druk, veel te druk. Het weer doe je natuurlijk helemaal niks aan, dat is gewoon dikke pech hebben, maar achteraf gezien was het niet zo slim om Juifen in het weekend te bezoeken. Old Street was ‘s avonds zo ontzettend druk, dat je niet eens normaal kon lopen. Het enige wat je kon doen was hopen dat er geen chaos uit zou breken. Niet leuk! Tot overmaat van ramp blijkt ook onze veel te dure kamer niet meer dan een smerig stinkhok. Achteraf gezien hadden we Juifen beter even kunnen overslaan.

Tip: Wil jij Juifen toch graag bezoeken? Dan kun je vanuit Taipei bus nummer 1062 nemen. Deze vertrekt vanaf  Taipei Main Station.

Taiwan Reisroute
Juifen, Taiwan

Dag 3: Taichung

Op dag 3 reizen we per bus van Juifen naar Taichung. We merken hoe makkelijk én goedkoop het in Taiwan is om met het openbaar vervoer te reizen. Alles sluit hartstikke goed aan en mensen zijn altijd bereid je te helpen. Taichung maakt een prettige indruk. Ondanks dat het een grote stad is, is het er helemaal niet zo druk. Ons hotel ligt pal naast een wijk met ontzettend veel Vietnamese en Indonesische eettentjes. Een geschenk uit de hemel, want tot dan toe zijn we niet onder de indruk van het eten in Taiwan.

Hoteltip: op zoek naar een leuk hotel in Taichung? Wij verbleven bij het Petrichor Hotel en dit was echt één van de beste opties in de stad. We sliepen hier in het meest comfortabele bed waarin we ooit hadden geslapen en de prijs/kwaliteit was echt top. Dikke aanrader!

Dag 4: Lukang

Vanuit Taichung bezoeken we de stad Lukang. Wat wij in Juifen niet vonden, vinden we in Lukang gelukkig wel: gezellige, sfeervolle en fotogenieke straatjes, vol met leuke winkeltjes en eettentjes. En ondanks dat het hier ook best wel druk is, want het is zondag en de festiviteiten voor het Chinees Nieuwjaar zijn ook hier nog in volle gang, is de sfeer in Lukang een stuk prettiger dan in Juifen. De hele stad is vrolijk aangekleed en overal zijn markten.

Lukang, Taiwan

Dag 5: Dakeng scenic area

Na 4 dagen zijn we echt even toe aan natuur en willen we niks liever dan rust aan ons hoofd. Taiwan is hartstikke mooi en de mensen zijn ontzettend aardig, maar Taiwan is ook best wel heftig qua drukte en geluiden. Het gaat ook gewoon de hele dag door en dat maakt het voor ons ontzettend vermoeiend. In de eerste instantie willen we graag het beroemde Sun Moon Lake bezoeken, maar we zien op tegen de lange reis van en naar Taichung (2 uur enkele reis) en zijn bang om daar weer in een super toeristisch oord terecht te komen. Misschien heb ik het helemaal mis, maar op dat moment trokken we het gewoon even niet.

Het alternatief is om te gaan hiken in de Dakeng Senic Area. Dit gebied ligt op een half uur rijden van Taichung en hier zijn verschillende wandelroutes uitgezet. Wij lopen er  2 van in totaal ongeveer 5 kilometer, maar door het hoogteverschil en de lastig te lopen paden zijn deze routes nog behoorlijk pittig. De omgeving is wel prachtig met mooie uitzichten over de stad. Dit hadden we echt even nodig.

Tip: vanuit Taichung reisden wij gratis met de bus naar de Dakeng Senic Area. Op het busstation werden we super goed geholpen over welke bus we moesten nemen. Eenmaal in Dakeng aangekomen rijdt bus nummer 66 tussen de startpunten van de verschillende trails.

Dakeng Scenic Area

Dag 6 en 7: Tainan

Van Taichung nemen we de trein naar Tainan, een stad in het zuidwesten van Taiwan. Tainan is misschien wel de gezelligste stad van Taiwan en het is leuk om hier een paar dagen rond te struinen. Overal komen we tempels, hippe koffiebarretjes en sfeervolle straatjes tegen. Ook is het de laatste dag van het Chinees nieuwjaar, waardoor de hele stad vol hangt met lampionnen en wordt er vuurwerk afgestoken. Tainan is een plek die je absoluut niet moet overslaan wanneer je gaan backpacken in Taiwan.

Taiwan reisroute
Tainan, Taiwan

Dag 8: Yuli en Yushan National Park

Van Tainan reizen we met de trein richting de oostkust van Taiwan. Waar de westkust bekend staat om de leuke steden en veel cultuur, staat de oostkust bekend om de prachtige, ruige natuur en daar kunnen we vanuit de trein goed van genieten. We stappen uit in Yuli, een dorp aan de rand van Yushan National Park. Vanuit hier willen we een gedeelte van de Walami Trail gaan lopen, een wandeling van in totaal 14 kilometer in het nationale park.

Dag 9: de Walami Trail

Vroeg in de ochtend rijden we met onze scooter richting het bezoekerscentrum van Yushan National Park. We moeten ons hier voor 9.00u melden, zodat we op tijd onze permit kunnen regelen voor de Walami Trail. We regelen de juiste papieren en gaan op pad.

De omgeving van Yushan National Park blijkt veel mooier te zijn dan wij ooit hadden kunnen denken. We vallen onderweg van de ene in de andere verbazing. Er was ons wel verteld, dat Taiwan ontzettend mooi en vooral ontzettend groen is, maar zo mooi, nee dat had ik echt niet verwacht. We hebben tijdens het lopen van de Walami Trail wel ontzettend veel mazzel met het weer. De zon schijnt volop en het is een graad of 25, perfect weer dus om te wandelen. Uiteindelijk lopen we niet de hele trail uit, want wij hebben helaas geen permit om in het park te mogen overnachten, alleen maar een om de gehele trail te lopen, maar die is in totaal ongeveer 29 kilometer en dat is net iets te veel van het goede voor ons.

Tip: Regel tot uiterlijk 7 dagen voor aankomst je permit om in het park te mogen overnachten. Dit kun je doen via deze website

Yushan National Park

Hoteltip: Wij verbleven in Yuli bij Pu Shi Homestay en deze homestay is echt waar voor je geld. Een geweldig ontbijt is inbegrepen in de kamerprijs en de kamer was ontzettend comfortabel. Dikke aanrader!

Dag 10 t/m 12: Taroko National Park

Taroko National Park was voor ons dé reden om Taiwan een keer te willen bezoeken. We trekken daarom ook 3 dagen uit om dit park te bezoeken. We boeken een heerlijk hotel niet ver van het park zodat we niet te ver hoeven te reizen. Helaas slaat het weer helemaal om en hebben we 3 dagen last van veel bewolking en aardig wat regen.

De eerste dag lopen we de Shakadang Trail, een route van in totaal 8.8 kilometer. Deze route leidt ons langs een prachtige rivier, met kraakhelder turquoise water. De omgeving is echt overweldigend mooi en het is een ontzettend gave kennismaking met Taroko National Park.

backpacken in taiwan
Shakadang Trail, Taroko National Park

Dag 2 begint met ontzettend veel regen. We balen als een stekker, want vandaag zouden we de beroemde Quinshui klif gaan bezoeken. Deze klif ligt langs de kust op ongeveer 25 kilometer van het nationale park en is een ontzettend indrukwekkend natuurfenomeen. Uiteindelijk besluiten we om toch een kijkje te gaan nemen, maar moet ik toegeven dat ik er door de harde regen amper van kan genieten.

Gelukkig trekt de regen weg, zodra wij arriveren bij Taroko national Park. Het is wel erg bewolkt, maar dat is niet erg. Ondanks dat een brommer huren volgens velen de beste manier is om Taroko National Park te verkennen, besluiten we dit niet te doen door het slechte weer. De wegen zijn nat en dus glad en we willen hierdoor geen risico lopen om te vallen. We zijn dus aangewezen op het openbaar vervoer, maar dit blijkt uiteindelijk hartstikke efficiënt te zijn.

Ondanks het weer is Taroko National Park hét hoogtepunt van onze reis door Taiwan. De Taroko Kloof is uniek en één van de meest indrukwekkende plekken die ik ooit heb gezien. Je moet wel een beetje geluk hebben met het weer, maar dat geldt eigenlijk wel voor heel Taiwan.

2 weken taiwan
Taroko National Park

Wat ons bezoek aan Taroko National Park mede zo fijn maakte was de eigenaar van onze accommodatie Taroko Aluwa Homestay. De mensen in Taiwan zijn aardig, maar deze meneer sloeg echt alles, wat een schat! Hij nam ons o.a mee naar de Quingshui kliffen, haalde ons zonder te vragen op bij de bushalte en bracht ons naar het park en hij nam ons mee naar de nachtmarkt in Hualin, zo’n 35 kilometer verderop. En als kers op de taart liet hij ons typisch Taiwanese gerechten proeven waaronder stinky tofu. Ok, dat laatste had hij niet hoeven doen, want ik heb zelden zoiets smerigs gegeten, maar wat een mooi gebaar. Ga jij naar Taroko National Park dan is overnachten in dit hotel een dikke aanrader. Klik hier voor meer informatie over Aluwa Homestay.

Dag 13 en 14: terug naar Taipei

De laatste 2 dagen van onze reis door Taiwan brengen we door in Taipei. Er zijn een paar hoogtepunten, die we zeker nog even willen zien, voordat we terugvliegen naar Thailand. Eén daarvan is een bezoek aan Elephant Mountain, een berg aan de rand van de stad, waar je heerlijk kunt hiken en van waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Ook willen we nog even een avondmarkt meepikken en bezoeken we de Raohe Night Market, die vlakbij ons hotel ligt.

Helaas zit na 2 weken onze reis door Taiwan er op. Uiteindelijk bleek 2 weken veel te kort en zou ik graag nog eens terug gaan om nog meer van de natuur van Taiwan te zien. Maar voor nu was het eigenlijk wel perfect en een goede introductie van een heel bijzonder land.

Taipei oost

Tip: De laatste 2 nachten van onze reis door Taiwan brachten wij door bij Star Hostel Taipei East. Ook dit hostel is een dikke aanrader. Het is een ontzettend betaalbaar en net hostel, op een top locatie. Zij hebben een interactieve map ontwikkelt die je kunt uploaden naar je telefoon en zo heb je toegang tot de allerbeste restaurants en leukste winkels in de buurt. Voor meer informatie over dit hostel, ga naar de website.

backpacken Taiwan
Star Hostel Taipei East

klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Azië