Hoteltip: een heerlijk weekendje Den Haag met Yays Aparthotels

weekendje den haag
Home » Accommodaties » Hoteltip: een heerlijk weekendje Den Haag met Yays Aparthotels

Op zoek naar een leuk hotel voor een heerlijk weekendje Den Haag? Check dan zeker even Yays Aparthotels aan de Koninginnegracht. Dit luxe en toch betaalbare hotel bevindt zich midden in de stad, op loopafstand van het Centraal Station. Je loopt vanuit het hotel in een mum van tijd door de gezelligste straatjes en mooiste wijken van de binnenstad. En wil je graag een dagje naar het strand? Dan neem je de tram die vlak voor de deur stopt. Kortom, Yays den Haag staat garant voor een heerlijk weekendje Den Haag.

Yays Den Haag

De eerste keer dat wij kennismaakten met Yays was vorig jaar toen we uitgenodigd werden om een weekendje te komen overnachten in Amsterdam-Oost. Dit beviel ons zo goed dat we er enorm naar uitkeken om ook de nieuwste vestiging van Yays Aparthotels uit te testen en wel die aan de Koninginnegracht in hartje Den Haag. Yays is geen standaard hotel. De kamers van dit hotel zijn namelijk een stuk groter en comfortabeler dan de gemiddelde hotelkamer. Daarbij beschikken ze allen over een luxe keuken met alles erop en eraan. Je kan dus eigenlijk speken over een luxe appartementencomplex i.p.v een hotel, maar dan inclusief conciërge, die altijd voor je klaarstaat. Ideaal, zeker in tijden van Corona.

Het was niet ons eerste weekendje Den Haag, maar het eerdere weekendje weg was inmiddels zo ontzettend lang geleden, dat we geen idee hadden wat ons te wachten stond, behalve dan dat Den Haag lekker dicht bij het strand ligt en dat een bezoek aan Scheveningen zeker niet mocht ontbreken. Voor tips raadpleegde ik mijn volgers op Instagram en kwam ik erachter dat het in Den Haag vooral draait om gezellige straatjes, leuke eettenten/terrassen en genieten op het strand en in de duinen. Dat voorspelde in ieder geval al heel veel goeds.

den haag scheveningen
Scheveningen

Maar ook Yays kwam met heel veel leuke tips, want iedereen die incheckt bij Yays krijgt een zogenaamde “Neighbourhood Guide”, een mini reisgids om de buurt beter te leren kennen. Deze gids staat boordevol met tips en hotspots verzamelt door locals, denk aan leuke winkeltjes, gezellige restaurantjes en toffe plekken om te bezoeken. Geen standaard dingen, maar stuk voor stuk uniek. Samen met de “Neighbourhood Guide” en de tips van mijn volgers op Instagram gingen wij op stap.

Weekendje Den Haag met de Neighbourhood Guide van Yays

De eerste dag arriveerden we rond de middag in Den Haag. Omdat parkeren in de stad rete duur is, parkeerden we onze auto net buiten de stad bij het P+R terrein van station Den Haag Mariahoeve. Parkeren is hier gratis en vanuit hier neem je heel makkelijk de trein richting het centrum van de stad.

Na het inchecken besloten we direct op pad te gaan en eerst op zoek te gaan naar een plek om te lunchen, want daar waren we nog niet aan toegekomen. We sloegen de “Neighbourhood Guide” open en zochten iets leuks uit op de gezellige Dennenweg vlakbij het hotel.

Dennenweg Den Haag

Na de lunch hebben we een paar uur door de stad geslenterd. Wat mij betreft de leukste manier om een stad te leren kennen en een beetje sfeer te proeven. We zijn o.a door het Hofkwartier gewandeld langs het Binnenhof, het Mauritshuis en Paleis Noordeinde. Hier vind je ook de Oude Molstraat en Molenstraat die vaak als één van de gezelligste straatjes van Den Haag worden genoemd.

Hofvijver den Haag

Ook zijn we nog even door Chinatown gelopen, want wij houden van Aziatische sferen en zijn gek op Aziatisch eten. Hier moesten we dus wel even een stop maken. Aan het einde van de middag zijn we teruggegaan naar het hotel, waar we uitgeteld op de bank ploften.

den haag centrum
Grote Markt Den Haag

Dag 2 zijn we weer gestart met een wandeling door de stad. Dit keer zijn we eigenlijk zonder plan van start gegaan en liepen we na een ontbijtje op de Dennenweg via de Lange Voorhout weer richting het Hofkwartier. Hier verkenden we wat leuke straatjes die we een dag eerder gemist hadden.

Lange Voorhout Den Haag

Vervolgens besloten we de gids en de telefoon op te bergen en gewoon op goed geluk rond te gaan wandelen. Het probleem met mij en grote/drukke steden is dat ik heel slecht tegen veel prikkels kan en snel helemaal overprikkelt raak. Ik kan dan van het ene op het andere moment instorten en dat probeer ik te voorkomen om drukte te vermijden en vaker rustige straatjes op te zoeken, zo ook hier.

Hoe we precies zijn gewandeld weet ik dus niet, maar uiteindelijk kwamen we terecht in de Zeeheldenbuurt en deze wijk vond ik ontzettend tof. Veel hippe koffietentjes/cafeetjes en leuke winkeltjes. De buurt had een fijne sfeer en voelde een beetje buitenlands aan.

zeeheldenkwartier den Haag
Zeeheldenkwartier Den Haag

Na de middag was het tijd voor het strand en namen we de tram richting Scheveningen. De zon scheen volop, dus ideaal weer om lekker op een terrasje neer te ploffen en volop te genieten van het mooie weer. Het verraste ons enorm hoeveel leuke, super hippe strandtenten er waren, vooral ten noorden van de pier. Scheveningen bleek veel leuker dan vooraf gedacht.

scheveningen
Scheveningen

Na een paar uur op het strand te hebben doorgebracht was er nog één wijk waar we nog even een kijkje wilde nemen, namelijk het Statenkwartier. Deze wijk ligt niet ver van Scheveningen, dus ideaal om te combineren. Ook deze wijk was ontzettend leuk. Veel mooie huizen, fijne sfeer en volop gezelligheid. Het voelde er een beetje dorps aan. Omdat we aan het einde van de middag echt helemaal kapot waren, geen zin hadden om te koken, maar ook geen puf hadden om te gaan uiteten, bestelde we bij de lokale frietkraam een frietje en ploften we vervolgens weer uitgeteld op de bank. Het was een heerlijk dagje.

weekendje den haag

De laatste dag van ons weekendje Den Haag wilden we nog graag even de natuur in. Omdat Den Haag aan het strand ligt zijn er in de directe omgeving namelijk verschillende super mooie duingebieden om te gaan wandelen. Wij kozen voor het Westduinpark tussen Scheveningen en Kijkduin, maar gingen eerst even ontbijten bij strandpaviljoen Zuid in Scheveningen. Deze tip kreeg ik namelijk van diverse mensen doorgestuurd, dus die moesten we wel even uittesten. Het bleek inderdaad een heel fijn plekje te zijn.

Ontbijten op het strand van Scheveningen

Het Westduinpark is onderdeel van Nationaal Park Hollandse Duinen, een uitgestrekt gebied dat langs de kust van zuid-Holland ligt. Het is een prachtig gebied om te wandelen en dé ideale plek wanneer je even de hectiek van de stad achter je wilt laten. Wij namen de bus naar strandpaviljoen Zuid, liepen vervolgens door het park naar Kijkduin en namen daar de bus terug naar Den Haag. De ideale zondagochtend.

Wandelen in het Westduinpark, Den Haag

Na 3 dagen zat ons weekendje Den Haag er helaas weer op. Den Haag bleek niet alleen veel leuker, maar vooral ook veel mooier dan vooraf verwacht. Het is gewoon ideaal dat deze stad zo lekker dicht bij het strand ligt, waardoor je stad, strand en natuur perfect kunt combineren. Zeker wanneer het goed weer is, is dit wat mij betreft het ultieme weekendje weg in Nederland.

yays den haag
Yays Koninginnegracht Den Haag

Klik hier voor meer reisinspiratie over Nederland