My Travel Secret ...
Vlucht vertraagd compensatie
Reis Tips

Vlucht Vertraagd? Mogelijk heb je recht op compensatie!

Home » Reis Tips » Vlucht Vertraagd? Mogelijk heb je recht op compensatie!

Niemand zit te wachten op een vertraagde vlucht, maar wat als ik je vertel, dat je in sommige gevallen tot €600 terug kunt krijgen op een vlucht die meer dan 3 uur vertraging heeft? Dan is een vertraging ineens een stuk minder erg. Hoe het precies zit, is best lastig uit te leggen, want er zitten nogal wat regeltjes aan, maar waar het in het kort op neer komt is dat je als Europees vliegtuigpassagier bepaalde rechten, wanneer je van of naar de Europese Unie vliegt, met een Europese vliegtuigmaatschappij en te maken hebt met een vluchtverstoring.

Veel mensen zijn hier niet van op de hoogte en doen er niks mee wanneer hun vlucht bijvoorbeeld vertraging heeft of op het laatste moment geannuleerd wordt. Eeuwig zonde als je het mij vraagt, want iedere euro die je terug kunt krijgen, is natuurlijk mooi meegenomen. Zeker wanneer de bedragen op kunnen lopen tot €600.

vlucht vertraagd

Het recht op een compensatie geldt dus niet alleen bij een vertraagde vlucht, maar ook bij een geannuleerde vlucht, gemiste aansluiting, overboeking en zelfs bij beschadigde of vertraagde bagage. Dit geldt ook voor goedkope vluchten, die minder dan €600 kosten. Er zijn uiteraard wel uitzonderingen en vliegtuigmaatschappijen doen vaak hun best om onder de compensatie uit te komen. Reken je dan ook niet meteen rijk wanneer jij de afgelopen 2 dagen op Schiphol stond en jouw vlucht niet vertrok vanwege een technische storing, want soms kunnen luchtvaartmaatschappijen er zelf ook écht niks aan doen.

Zoals ik al eerder vertelde, geldt de compensatie voor vluchten van of naar de Europese Unie en wanneer je vliegt met een Europese vliegtuigmaatschappij. Voor vliegtuigmaatschappijen buiten de EU gelden weer andere regels. Verder heb je geen recht op compensatie in het geval van een buitengewone omstandigheid. Denk hierbij aan bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden, natuurrampen, medische noodlandingen en terrorisme. Dit zijn dingen waar een vliegtuigmaatschappij geen invloed op heeft en dus niks aan kan doen. Maar in het geval van een technisch mankement is dit wel het geval en heb jij wel recht op compensatie, wanneer jij meer dan 3 uur later op jouw bestemming arriveert.

vlucht vertraagd

Het meest frustrerende vind ik dat vliegtuigmaatschappijen zelf heel erg onduidelijk zijn over de regels. Zij zullen jou zelf nooit wijzen op jouw rechten als Europees vliegtuigpassagier. Het komt zelfs regelmatig voor, dat passagiers af gepoederd worden met een lulverhaal of een voucher wanneer zij hun recht proberen te halen. En dat terwijl de passagier juridisch gezien gewoon recht heeft op een compensatie.

Gelukkig is er een bedrijf als Airhelp. Zij weten precies hoe ze dit aan moeten pakken en zijn op de hoogte van alle regels met betrekking tot de vergoeding vertraging vlucht. Zij helpen passagiers met het indienen van een claim bij de vliegtuigmaatschappij en zullen er alles aan doen om te krijgen waar jij recht op hebt. Het mooie is dat ze werken op een “no cure, no pay” basis, dus blijk je achteraf gezien toch geen recht te hebben op compensatie, dan kost het je verder ook helemaal niks. Typisch gevalletje “niet geschoten, altijd mis”.

vlucht vertraagd cmpensatie

Mocht je nu denken “Shit, dit is mij ook overkomen, maar ik heb er verder niks mee gedaan?” Je kunt tot 2 jaar na de vertraagde vlucht je claim nog indienen. Het duurt alleen altijd even voordat het balletje rolt, daarom raad ik aan om uiterlijk 1,5 jaar na de vertraging contact op te nemen met Airhelp. In dat geval heb je een grote kans dan jouw compensatie nog uitgekeerd wordt. Twijfel je of je recht hebt op een compensatie, dien hem dan gewoon in en dan hoor je vanzelf wel hoe het zit. Als je niks indient, heb je sowieso niks.

Zelf ben ik helaas in het verleden behoorlijk wat geld misgelopen toen ik vertraging had met een vlucht van Praag naar Eindhoven. De vertraging was door een technisch mankement en duurde meer dan 4 uur. Achteraf gezien hadden we dus recht op €250 compensatie per persoon, maar zoals zoveel mensen, accepteerde ik de vertraging en deed er verder niks mee. Behoorlijk stom! Later probeerde ik het wel met een vlucht van Amsterdam naar Nepal. Zowel op de heen als op de terugreis hadden we meer dan 3 uur vertraging. Helaas voor ons was de oorzaak van deze vertraging “slecht weer” en kregen we helemaal niks. Nog niet eens een kopje koffie op de airport, midden in de nacht. Dat was wel echt een hele slechte zaak. Heb jij wel eens vertraging gehad op reis?

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.