Weekend Escape: Verrassend Mallorca

Mallorca roadtrip
Home » Spanje » Weekend Escape: Verrassend Mallorca

Als je me een half jaar geleden had gevraagd om mee op reis naar Mallorca te gaan, had ik je waarschijnlijk keihard uitgelachen. Ik naar Mallorca? Nee dank je…feesten, Duitsers en overvolle stranden zijn gewoon echt niks voor mij. Toch boekte ik eind januari een vlucht naar dit eiland. Reden: Ik kon de prijs van 30 euro retour gewoon niet weerstaan (lang leven Ryanair!) en na wat rondvragen kreeg ik, naast de vele verhalen over feesten en veel alcohol, toch ook best veel positieve reacties. Tijd om het dus zelf een keer te gaan ervaren.

Palma de Mallorca

We beginnen onze reis in Palma de Mallorca, de hoofdstad van het eiland. Deze stad ligt prachtig aan zee, op maar 20 minuten rijden van de airport. Na een ietwat beangstigende rit door de ontzettend smalle straatjes van het oude centrum, checken in bij Boutique Hotel Calatrava, wat meteen al een schot in de roos is. De locatie, het interieur, de kamer, het uitzicht en het personeel, alles is echt perfect! En dan heb ik het nog niet gehad over het uur dat we gratis gebruik mogen maken van de spa (inclusief sauna!) en het ontbijt waarbij we ontelbaar veel verschillende soorten kaas voorgeschoteld krijgen. Dat scoort bij een kaasliefhebber als mij, echt pluspunten! Het is met het weer altijd maar afwachten wat je krijgt, wanneer je in januari, binnen Europa reist, maar wij hebben met +15 graden en een heerlijk zonnetje ontzettend veel mazzel. We verkennen de oude binnenstad, gaan op zoek naar mooie uitzichtpunten en genieten van de zon op het terras.

Ben jij op zoek naar de leukste hotels in Palma de Mallorca?

Palma de Mallorca

Roadtrip over het eiland

Tijdens de voorbereiding voor deze trip kom ik er achter dat er in januari heel veel hotels op Mallorca gesloten zijn en dat reizen met het openbaar vervoer lastig kan zijn, omdat bussen een stuk minder rijden dan in het hoogseizoen. We besluiten daarom een auto te huren. In het begin vind ik het best wel spannend, maar nadat we de té smalle straten van Palma en de té krappe parkeergarage van Boutique Hotel Calatrava krasloos hebben overleeft, word ik wat relaxter en vind ik het ontzettend fijn dat we overal kunnen stoppen waar we maar willen. Onze eerste stop is natuurgebied Parc Natural de Mondragó, in het zuidoosten van het eiland. We willen een bezoek aan dit park combineren met een bezoek aan Cala d’Or, maar omdat Parc Natural de Mondragó zo’n mooie plek is, waar verder helemaal geen mensen zijn, blijven we hier uiteindelijk wat langer en slaan we Cala d’Or over.

Ook een auto huren op Mallorca? Check hier de actuele prijzen

Parc Natural de Mondragó

Van Parc Natural de Mondragó doorkruisen we het eiland richting het meest noordwestelijke puntje: Cap Formentor, een schiereiland met prachtige uitzichten, kliffen en stranden en absoluut een must-visit tijdens een bezoek aan Mallorca. Nooit heb ik geweten dat Mallorca zo’n ontzettend mooie natuur had. Het ene uitzicht is werkelijk nog mooier dan de andere. De nacht brengen we door in het nabij gelegen en ontzettend schattige stadje Pollença. Dat het hier in januari helemaal uitgestorven lijkt, is voor ons alleen maar een pluspunt. Op dag 3 begint onze roadtrip door de bergen van Mallorca. Van Pollença rijden we richting Sóller, waar die dag blijkbaar de start is van een van de etappes van een belangrijke wielerwedstrijd. Mijn vriend is een ontzettende sportliefhebber en vind het leuk om hier even te gaan kijken, want blijkbaar doen er ook grote wielrenners als Alejandro Valverde en Nairo Quintana mee.

Van Sóller rijden we door richting Valldemossa. De uitzichten die we tijdens de rit tegenkomen zijn echt adembenemend. We maken een korte stop in Deia, maar omdat het begint te regenen besluiten we snel door te rijden naar Valldemossa en later nog in Deia terug te komen. In Valldemossa blijven we 2 nachten bij het Ca’s Papa Sweet Hotel. Dit hotel ligt midden in het centrum en het uitzicht vanuit onze kamer is echt een plaatje, zo ontzettend mooi! Op dag 4 maken we een ontzettend gave wandeltocht in de omgeving. De tocht duurt bij mekaar zo’n 4 uur en het weer is echt perfect: 15 graden, zon en een heerlijk blauwe lucht. De tocht zelf is op sommige momenten wel pittig, maar het kan er mee te maken hebben dat mijn conditie momenteel ruk is en dat ik de medicijnen voor m’n astma ben vergeten ;-) In de middag verkennen we nog het centrum van Valldemossa wat ontzettend sfeervol is en eten we een heerlijke Thaise curry bij één van de beste eettentjes van het dorp, Cappucino.

Klik hier voor meer informatie en de actuele prijzen van Ca’s Papa Sweet Hotel

Wandeltocht nabij Valldemossa

De laatste dag rijden we terug naar Deia. Hier maken we een korte wandeltocht van het centrum naar de zee, op zoek naar mooie uitzichtpunten. Helaas kiezen we dit keer voor de verkeerde, want echt onder de indruk zijn we niet. Misschien zijn we na 4 dagen ook wel gewoon te veel verwend met al dat moois wat we in korte tijd hebben gezien. Vanuit Deia besluiten we weer een stukje richting het noorden te rijden. Het plan is om richting Sa Calobra en te gaan, door de beroemde (of beruchte) 12 kilometer lange haarspeldbochten weg te nemen. Deze moet geweldig mooi zijn. Het is alleen dat wij aan de late kant zijn en s’avonds een vlucht terug naar Nederland moeten nemen. Daarbij willen we vooral niet haasten, dus wijzigen we ons plan en belanden in Fornalutx, een klein en gezellig bergdorpje. Hier eten we tapas op het terras in de zon, perfect! Aan het einde van de middag rijden we richting Palma, maar maken we eerst nog een korte stop bij de prachtige baai van Portals Vells. Hier genieten we nog even van zonsondergang voordat we weer terug moeten richting airport.

Deia

Na 5 dagen zit onze weekendtrip door Mallorca er weer op. Wat heeft dit eiland ons weten te verrassen! Het beste idee van deze trip was die om een auto te huren. Als we dit niet hadden gedaan, hadden we nooit in zo’n korte tijd zoveel mooie plekken kunnen zien. Het allerleukste vond ik nog dat we overal konden stoppen, waar we maar wilden. Soms niet heel erg handig, want dan zag ik iedere halve minuut wel een plek of uitzicht die de moeite waard was. Wat me ook heel erg mee viel was de prijs van het huren van een auto. Voor minder dan 100 euro heb je al een auto inclusief verzekering, dat is nog geen 20 euro per dag. Valt mee toch? Heb jij plannen om naar Mallorca te gaan en wil je meer weten over het huren van een auto daar, neem dan even contact op met Sunny Cars. Mij hebben ze ontzettend goed geholpen en wat mij betreft is het huren van een auto op Mallorca (ook in het hoogseizoen) echt een dikke aanrader!

Uitzicht vanaf ons balkon bij Boutique Hotel Calatrava, Palma de Mallorca

Fornalutx Mallorca

Fornalutx, Mallorca

Cala Portals Veils Mallorca

Cala Portals Vells, Mallorca

Ca's Papa Sweet Hotel Mallorca

Uitzicht vanuit hotel Ca’s Papà Sweet, Valldemossa

Nieuwsgierig naar nog meer verrassende Weekend Escapes?

De leukste plekken om te bezoeken tijdens een roadtrip door Mallorca

De mooiste plek van Slovenië: Lake Bohinj

Tips voor een bezoek aan Plitvice National Park, Kroatië

*Dit artikel is geschreven in samenwerking met Sunny Cars en bevat affiliate links. Lees hierover meer in de disclaimer.

9 comments

Naomi 11 februari 2017 - 19:11

Prachtig eiland idd, dat wist ik al, maar zeker goed verkend door jou met prachtige foto’s!!
Zo leuk om via jou weer te zien te lezen!!
Xxx Naomi

Sigrid 11 februari 2017 - 19:16

Aaaah thanks lieverd!! Jij hebt me helemaal overtuigt…ik ben nu ook verliefd op Mallorca <3 xx

Linda | travellersoftheworld 11 februari 2017 - 19:13

Wauw, wat een geweldige foto’s! Het ziet er echt heel mooi uit, wat een verrassing moet Mallorca zijn :)

Sigrid 11 februari 2017 - 19:17

Dank je wel Linda! Ja echt niet normaal zeg. Denk dat er geen plek op de wereld is, die mij zo ontzettend verrast heeft ;-) X Sigrid

Elise 12 februari 2017 - 11:27

Mooie foto’s! Wij zijn drie jaar geleden ook naar Mallorca geweest. Gelukkig hadden wij ook een auto. Het is daar echt super mooi. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet helemaal verwacht. Je kent vooral de verhalen van het feesten inderdaad. Het is wat mij betreft een aanrader om daar naar toe te gaan en lekker rond te touren.

Sigrid 12 februari 2017 - 11:51

Heej Elise, Ja echt he? Zo’n grote verrassing dit. Nooit verwacht dat ik iedereen zou aanraden om naar Mallorca te gaan ;-)

Marcella 19 maart 2017 - 21:14

Wat een geweldig mooie natuur! Mallorca staat absoluut op mijn wishlist, het lijkt me er geweldig!

Nicky 28 april 2019 - 09:14

Jammer dat je de tijd niet meer had om de weg naar Sa Colobra te nemen! Ik kom al van kleins af aan op Mallorca en probeer er elk jaar toch wel een paar dagen naar toe te gaan! (We hebben het geluk dat we familie hebben die daar een huisje heeft).
Wij doen dan regelmatig “de bergenrit”, zoals we dat zelf noemen. In de zomer is dit fantastisch om te zien; al die touringcars gaan ook deze rit maken (ga wel in de ochtend deze rit maken, als je ‘s middags gaat kom je al die touringcars dus tegemoet – wil je niet!).
Mocht je nog eens teruggaan: restaurant tip: Sa Farinera! Ligt langs de snelweg van playa de Palma. Echt een aanrader, alleen al voor de sfeer! Tip voor een markt op zondag: markt in santa maria del cami

Sigrid 1 mei 2019 - 13:01

Bedankt voor de tips! Ik ga zeker nog een keer terug ;-)