My Travel Secret ...
Menu
Blogtips

7 Tips voor (beginnende) reisbloggers

Home » Blogtips » 7 Tips voor (beginnende) reisbloggers

Het is inmiddels alweer een paar jaar geleden dat ik besloot een eigen reisblog te beginnen. Ik volgde destijds met super veel plezier de reisblogs van anderen en het leek me ontzettend leuk om zelf ook reisblogger te worden en mijn reistips en ervaringen te delen. Het duurde alleen wel even voordat mijn reisblog daadwerkelijk online stond, want tips en verhalen waren er genoeg. Ik had alleen geen flauw idee hoe ik een reisblog moest starten.

Uiteindelijk kwam ik met behulp van Google en You Tube een heel eind en wat was ik trots toen na een paar maanden mijn eigen reisblog online had staan. Dat mocht ook wel, want ik was op zijn zachtst gezegd de grootste digibeet van Nederland. Dit had ik toch mooi even gefixt!  Dus overweeg jij een eigen reisblog te starten, maar vraag je jezelf af of jij dit wel kunt? Ja! Als ik het kan, kan echt iedereen het.

travel blog

Maar wat als je eenmaal een website online hebt staan? Ik heb in het begin echt nooit verder gedacht, dan het delen van mijn tips en verhalen en het helpen van reizigers met het plannen van hun reis naar bijvoorbeeld Sumatra. Laat staan dat ik er mee bezig was om geld te verdienen met mijn blog. Langzaam kwam ik in contact met andere reisbloggers en toen ging er echt een wereld voor me open. 

Nu een paar jaar later is mijn blog ontzettend gegroeid en heb ik inmiddels veel samenwerkingen mogen doen met mooie bedrijven en bestemmingen. Ik verdien geld met mijn reis blog en kan dankzij mijn blog nog meer reizen, iets wat ik het allerliefste doe. In januari 2019 heb ik zelfs mijn baan opgezegd, om me 100% te focussen op mijn blog en op het reizen. Denk jij erover om ook een eigen reisblog te starten of ben je net gestart? Ik geef je een paar tips die ik gedurende mijn eerste jaren als reisblogger heb geleerd.

reisblog

Stel jezelf een doel

Stel jezelf eens de vraag voor wie je wilt gaan bloggen en wat je uiteindelijke doel is? Wil je tijdens een (wereldreis) je vrienden en familie op de hoogte houden, wil je door middel van je blog vaker op reis of wil je echt geld gaan verdienen met bloggen? Er is niks mee om je doel later bij te schroeven, maar het is een stuk makkelijker dat wanneer jij bijvoorbeeld geld wilt gaan verdienen met jouw blog en misschien wel ook fulltime blogger wilt worden, jij je blog vanaf het begin serieus neemt.

Zelf heb ik het gevoel dat ik de eerste paar jaar een beetje doelloos heb geblogd. Er zat totaal geen regelmaat in en ik had geen idee voor wie ik het allemaal deed. Stiekem wilde ik wel geld verdienen met mijn blog, maar had ik geen idee hoe en laat staan, dat ik het hardop durfde uit te spreken. Ik weet zeker dat wanneer ik het bloggen vanaf het begin serieus had aangepakt, ik nu een stuk verder geweest zou zijn.

Een andere vraag is: hoe bereik je de lezers van jouw blog? Er is natuurlijk niks aan wanneer jij super goed je best doet om je tips te delen, maar er niemand is die ze leest. Social media is hartstikke belangrijk en onmisbaar wanneer jij een eigen blog start, maar het kost hartstikke veel tijd. Vaak wordt dit onderschat.

Zeker wanneer je geld wilt gaan verdienen met je reisblog of samen wilt werken met bestemmingen en/of bedrijven, is het handig om een doelstelling voor jezelf op papier te zetten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een aantal bezoekers per maand op je website, een aantal volgers op Instagram of een aantal samenwerkingen met bedrijven. Waar wil jij over een jaar staan en hoe ga je dit doel bereiken? Niks komt vanzelf en het kost veel tijd om een reisblog en social media kanalen te laten groeien. Ik heb ik de afgelopen jaren ontzettend veel nieuwe bloggers zien komen, waarvan misschien wel meer dan de helft al weer is afgehaakt. Een succesvolle blog opzetten is niet iets wat je even op de korte termijn doet, maar vergt een lange adem.

reisblog maken

Bloggen kost tijd, heeeeeel veel tijd

Iets wat ik zelf in het begin te veel heb onderschat, is dat bloggen echt heel veel tijd kost. Ik begon met bloggen toen ik nog fulltime werkte en daarbij een druk sociaal leven had. Dit combineren met mijn blog was echt een ramp en één van de oorzaken waarom de eerste 2 jaar bloggen mij eigenlijk niet heel erg veel bracht.

Na 2 jaar begon mijn Instagram account ineens heel hard te groeien en ging ik ineens geld verdienen met dit account, maar ook met mijn reisblog. Toen besloot ik om minder te gaan werken en me meer te concentreren op mijn eigen bedrijf. Ik ging in een paar jaar tijd van 36 uur per week werken naar 32 uur en vervolgens 24 uur. Na een paar jaar had ik mijn reisblog en Instagram account zo uitgebreid dat ik zelfs kon stoppen met mijn (vaste) baan.

reisblogger

Blijf authentiek en vergelijk je vooral niet met anderen

Zo cliché, maar zo waar: blijf altijd dicht bij jezelf en vergelijk jezelf niet met anderen. Natuurlijk mag jij je door andere bloggers laten inspireren, maar iedereen is uniek en doet het op zijn of haar manier. Probeer te zoeken naar jouw sterke punten. Van welke bestemmingen weet jij veel of wat voor reiziger ben jij? Wat wil jij gaan delen met jouw lezers en hoe wil jij je lezers helpen met het plannen van hun reis?  Ik heb gemerkt dat het alleen maar afleid als je te veel naar anderen kijkt. Laat je vooral ook niet van de wijs brengen wanneer andere reisbloggers heel hard gaan roepen dat ze hun maandelijkse bezoekersaantallen wéér hebben verbroken, gevolgd door cijfers waarvan jij alleen maar kunt dromen. Focus je op jezelf en jouw blog. Jouw tijd komt nog wel!

Er is trouwens een groot verschil tussen je laten inspireren door andere bloggers en kopiëren. Helaas komt het regelmatig voor dat blog ideeën echt letterlijk gekopieerd worden en dat wordt op z’n zachts gezegd niet heel echt gewaardeerd. Het wereldje is klein en het komt eigenlijk altijd wel uit. Niet doen dus!

reis blog

Netwerken is key

Wil jij gaan samenwerken met bestemmingen en bedrijven, dan zul je moeten gaan netwerken, want zolang bedrijven niet weten dat jij er bent, gaat er niks gebeuren. Je kunt je bijvoorbeeld inschrijven bij PR, marketing of influencer bureaus, contact opnemen met bedrijven via social media of je kunt speciale netwerkevenementen bezoeken en persoonlijk kennis maken met de mensen achter de bedrijven. Soms wordt er een minimaal aantal volgers/pageviews gehanteerd, maar lang niet altijd.

Eerlijk is eerlijk netwerkevenementen vind ik zelf niet zo heel tof, maar dat is echt heel erg persoonlijk. Je kunt een netwerkevenement een beetje vergelijken met speeddaten. Je hebt 5 minuten om met een bedrijf te praten en in die 5 minuten vertel jij waarom jij een goede match bent voor het bedrijf. Wat heb jij hun te bieden en waarom zou jij met ze samen willen werken? Je moet dus echt een verkooppraatje geven en jezelf “verkopen”.  Ik ben niet zo’n vlugge prater en vind dit soort evenementen dus echt doodvermoeiend. Toch heb ik er wel hele leuke opdrachten aan overgehouden, zoals mijn persreis naar Aruba.

Wat ik wel erg leuk vind is netwerken met collega bloggers. Ik vind het erg leuk om te brainstormen met gelijkgestemden en adviezen uit te wisselen. In de loop van jaren heb ik ook een aantal leuke vriendschappen op gedaan.

Mijn favoriete (online) netwerk-en blogevents zijn:

1 week Aruba
Persreis Aruba

Alles Veel draait (helaas) om cijfers

Je zult er als reisblogger al snel achter komen dat (bijna) veel in het wereldje draait om cijfers. Blog jij voornamelijk voor je vrienden en familie, dan is dit niet zo belangrijk, maar wil jij samen gaan werken met bedrijven, dan zal er (bijna) altijd gevraagd worden naar je aantal unieke bezoekers per maand en je bereik op social media. Laat je vooral niet demotiveren, wanneer je wordt afgewezen vanwege te lage cijfers, dit gebeurt iedereen wel eens. Zelfs de bloggers met de meeste bezoekersaantallen.

Het is een beetje lastig om te zeggen hoeveel unieke bezoekers per maand je “moet” hebben om een beetje mee te doen. Ik kreeg mijn eerste uitnodiging voor een persreis toen ik op ongeveer 3.000 unieke bezoekers per maand zat, maar werd vervolgens tijdens een netwerkevenement totaal niet serieus genomen met die 3.000 bezoekers. Het is dus net wie je treft en waar ze naar op zoek zijn. Daarbij speelt volgers/bereik op social media ook nog een rol. Omdat er tegenwoordig zoveel (Nederlandse) reisblogs zijn, wordt er op netwerk evenmenten of bij influencer bureaus steeds vaker een minimum vereist van 10.000 unieke bezoekers of volgers op social media.

Gelukkig zijn er ook steeds meer bedrijven die bewust op zoek zijn naar micro-influencers in een bepaalde niche. Deze bedrijven kijken veel minder naar cijfers, maar vooral naar de juiste doelgroep. Denk jij dat jouw blog ontzettend goed aansluit bij een bedrijf? Stuur ze gewoon een mail en overtuig hen dat jouw doelgroep hun klanten zijn.

eigen blog beginnen

Helaas hebben bedrijven niet altijd budget

Zodra je bedrijven gaat benaderen voor samenwerkingen (of zij benaderen jou), zul je er al snel achter komen, dat heel veel bedrijven helemaal geen budget hebben om jou te betalen om reclame voor hun te maken. Waar het vaak op neer komt is dat ze jou wel een product aan kunnen bieden in ruil voor een blogpost/post op social media, een zogenaamde barterdeal.

Op zich is er helemaal niks met een barterdeal wanneer de waarde van het product een beetje overeen komt met de waarde die jij levert als blogger en wanneer het product goed bij jouw lezers/volgers aansluit. Waar ik zelf wel ontzettend kriebelig van wordt, is wanneer bedrijven contact met jou opnemen en je een telefoonhoesje, fotoboek of tour t.w.v €20 aanbieden in ruil voor een online review op je blog én een Instagram post én Instagram stories én een Facebook post. En dat op een Instagram account van bijna 100k volgers en een website met meer dan 25k bezoekers. Je moet je er goed bewust van zijn dat jouw blog of social media platform waarde heeft, ook wanneer je “maar” 1.000 volgers/bezoekers hebt.

fietsen in Napels

Er zijn vele manieren om geld te verdienen met een blog

Wanneer je hard aan je blog werkt en je na een tijdje steeds meer lezers/volgers naar je blog en social media kanalen trekt, dan zijn er uiteindelijk vele manieren om geld te verdienen met een blog. Denk aan een gesponsorde blogpost op je website, betaalde (product) reviews, affiiate marketing, een gesponsorde post op social media, betaalde persreizen, het verkopen van foto’s, het schrijven van een e-book of het ontwikkelen van een cursus. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Mijn favoriete manier om geld te verdienen met bloggen is d.m.v affiliate marketing. Voor wie geen idee heeft wat dit precies is: wanneer ik een blog schrijf over een bepaalde bestemming, plaats ik in die blog een aantal links, waaronder links naar mijn favoriete hotels op Booking.com of soortgelijke website. Die links hebben een tracking code waardoor Booking.com weet wanneer ik een lezer naar hun website stuur. Wanneer deze lezer een boeking maakt via mijn link, krijg ik daarvoor een kleine commissie.

Het grote voordeel van affiliate marketing vind ik dat ik geld kan verdienen met met mijn favoriete producten, hotels en tours én dat ik er niet voor hoef te netwerken met bedrijven. Ik kan gewoon lekker mijn eigen ding doen en mijn lezers inspireren en helpen met het plannen van hun perfecte reis. Dit past gewoon het beste bij mij.

amalfi
Amalfi

Investeer in jezelf en in je blog

Investeren in kennis is het beste wat je jezelf cadeau kunt doen als je van bloggen je business wilt gaan maken. Er is eindeloos veel te leren op het gebied van o.a fotografie, schrijven, (affiliate) marketing en SEO. Er worden online ontzettend veel workshops en e-boeken aangeboden en er zijn (wereldwijd) verschillende congressen, gericht op reisbloggen en social media, die meer dan de moeite waard zijn.

Zelf heb ik echt een zwak voor het opdoen van kennis rondom reisbloggen en social media en heb ik de afgelopen jaren veel tijd en heel veel geld gestoken in (online) cursussen/workshops, congressen, webinars, podcasts en e-boeken. Veel daarvan waren echt super interessant en heb ik veel van geleerd, maar sommige waren uiteindelijk ook echt weggegooid geld. Mijn favorieten heb ik voor je op een rij gezet.

Mijn favorieten boeken over bloggen of social media

Mijn favoriete online trainingen over bloggen of social media

The Business of Travel Blogging- Superstar Blogging (Nomadic Matt)

Waarom alles zelf uit proberen te zoeken, als de meest succesvolle reisblogger ter wereld alles stap voor stap uitlegt hoe jij een (succesvolle) reisblog op zet? Ik heb het over Nomadic Matt. Zijn masterclass The Business of Travel Blogging is een online cursus voor iedereen die zich wil verdiepen in de wereld van reisbloggen. Verwacht niet alleen maar mooie praatjes, maar een realistisch beeld van wat jij zou moeten doen om een succes te maken van jouw reisblog.

The Business of Travel Blogging is absoluut mijn favoriete online programma voor bloggers die net komen kijken en niet zo goed weten waar te beginnen. En zelfs na jaren bloggen heb ik nog steeds heel veel aan dit programma. Ik heb vernomen dat er per 1 februari 2021 wel een aantal veranderingen gaan plaatsvinden. Wat deze veranderingen precies inhouden weet ik nog niet.

reisblog maken

Leer alles over marketing met IMU

Om je blog te laten groeien zul je er voor moeten zorgen dat hij online zichtbaar is. Toen ik begon met bloggen had ik echt geen idee hoe ik dit moest doen. Ik deelde braaf iedere week een aantal blogs op mijn Facebook pagina, maar met maar 100 volgers, waarvan voor 95% deze posts niet eens zichtbaar waren, zette dat natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Online zichtbaar zijn heeft alles te maken met de juiste marketing technieken toe te passen. Voor websites is dan vooral SEO (= Seach Engine Optimization, oftewel zichtbaar zijn op Google) en social media (Facebook, Instagram, Pinterest) belangrijk. Voor de meeste (beginnende) bloggers is SEO echt abracadabra, ze hebben er nog nooit van gehoord en het klinkt behoorlijk ingewikkeld. En ja, ingewikkeld is het best wel.

Om meer over SEO en marketing te leren heb ik een aantal boeken gelezen en online trainingen gevolgd bij IMU, de Internet Marketing Uni van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren. Dankzij deze trainingen en boeken begon ik eindelijk te snappen hoe SEO precies werkt. Wil je in de eerste instantie nog niet te veel geld investeren, dan zijn de boeken Doelgerichte SEO en de Marketing Tornado super interessant. Wil je dieper op SEO en marketing in gaan, dan raad ik de SEO cursus en de Marketing Tornado Masterclass aan.

tips reisbloggers

Build Blog Freedom: Leer hoe je écht geld met je blog kunt verdienen

Build Blog Freedom Fast Track, de 10-weekse online cursus van de Australische Sharon Gourlay, is serieus het enige wat je nodig hebt wanneer je geld met je blog wilt verdienen d.m.v affiliate marketing. Period! Ik volgde Sharon al enige tijd voordat ik eindelijk de stap zette om haar cursus aan te schaffen en geloof me, dit had ik veel eerder moeten doen, want deze cursus heeft mijn (blog)leven veranderd.

Sharon laat je met Build Blog Freedom Fast Track stap voor stap zien hoe je SEO met affiliate marketing combineert en hoe je hier uiteindelijk geld mee kunt verdienen. Alles is gebaseerd op haar eigen ervaring en haar eigen successen. De grootste verrassing voor mij was dat je helemaal niet zo heel veel website bezoekers hoeft te hebben om serieus geld met een blog te verdienen. Alles wat je nodig hebt is de juiste strategie.

Zelf verdiende ik dankzij Build Blog Freedom in 2019 gemiddeld zo’n €900 per maand alleen al met affiliate marketing. En dat met maar 15.000 unieke bezoekers per maand. Voorheen dacht ik dat je voor dit soort bedragen minstens 100.000 bezoekers nodig had, maar niks bleek minder waar. Binnen een paar maanden had ik mijn investering in deze cursus al weer ruim terug verdiend en daarom raad ik hem iedereen die geld wilt verdienen met zijn/haar blog aan.

Build Blog Freedom Fast Track is misschien niet de meest ideale cursus voor beginners, maar vooral voor diegene die al een tijdje bezig zijn en hun blog naar een hoger niveau willen tillen. Het grootste effect heeft deze training namelijk wanneer je wel al de bezoekers hebt, maar eigenlijk nog maar amper geld verdient met affiliate marketing.

Naast Build Blog Freedom Fast Track biedt Sharon nog een andere online training aan voor gevorderde bloggers: Build Blog Freedom Advantage. In deze training gaat ze dieper in op onderwerpen zoals email marketing, branding, sales funnels en het maken van eigen producten zoals een e-book of een online cursus. Klik hier voor meer info.

blog beginnen

Til je Instagram account naar een hoger niveau met Alex Tooby

Workshops en e-boeken rondom Instagram zijn ontzettend populair. Het lijkt wel of iedereen met een beetje respectabel volgersaantal een cursus in elkaar flanst of e-boek schrijft met zijn of haar tips om jouw account (snel) te laten groeien. Het is toch blijkbaar iets waar mensen naar op zoek zijn. Eerlijk gezegd zijn er maar weinig boeken die ik gelezen heb waar ik écht iets aan heb gehad. Instagram marketing verandert zo snel, doordat Instagram steeds verandert, dus de meeste boeken zijn binnen no-time weer achterhaald.

Er is maar één workshop rondom Instagram waar ik echt iets aan heb gehad en waar ik nu nog steeds iets aan heb en dat is de online workshop Infamous to Influential van Alex Toby (= nu The Instagram Ivy League). Alex is wat mij betreft dé Instagram marketing specialist en met behulp van haar kennis en tips heb ik mijn Instagram account tot bijna 100K volgers weten te laten groeien.

Het mooie van deze workshop is dat hij regelmatig geüpdatet wordt. Zo heb ik hem in 2016 al aangeschaft, maar toen ik me een paar jaar later nog eens in de materie ging verdiepen, zag ik dat er verschillende updates waren gedaan en was de workshop weer helemaal relevant voor 2021.

reisblog maken tips
* Dit artikel bevat affiliate links. Lees hierover meer in de disclaimer