Menu
Azië / Indonesië / Sumatra

Onze rondreis Sumatra in snapshots

Home » Indonesië » Onze rondreis Sumatra in snapshots

Eind mei vertrokken we richting Sumatra. Eindelijk gingen we weer terug naar, voor mij, het mooiste eiland van de wereld! Ik kon niet wachten om de jungle weer in te trekken en op zoek te gaan naar orang-oetans in het wild, maar keek er ook ontzettend naar uit om naar West-Sumatra af te reizen en plekken te ontdekken waar ik nog niet eerder was geweest. Ik beloofde jullie op de hoogte te houden van onze avonturen via Instagram, maar kwam er ter plekke achter dat wifi nog steeds geen vanzelfsprekendheid is in Sumatra. Aan de ene kant heel erg fijn, want hierdoor konden we optimaal van onze reis genieten, zonder de hele tijd Instagram, What’s App en de mail te “moeten” checken. Aan de andere kant zagen we zo veel mooie plekken, dat ik er af en toe van baalde, dat ik deze plekken niet meteen met jullie kon delen. Gisteren zijn we weer thuisgekomen, maar doordat ik nog behoorlijk veel last heb van een jetlag, heb ik nog geen puf om een artikel over onze reis te schrijven. Wel heb ik alvast een overzicht in snapshots voor jullie gemaakt, zodat jullie een impressie krijgen onze rondreis Sumatra. Ben benieuwd wat jullie er van vinden :-)

Rondreis Sumatra

We begonnen onze reis op Pulau Weh, een eiland vlakbij de kust van Banda Aceh. Helaas hadden we een beetje pech met het weer, want 2 van de 3 dagen dat we hier waren, regende het behoorlijk. Gelukkig verbleven we in een ontzettend leuk hotel, Casa Nemo Resort en hoefden we ons niet te vervelen.

Casa Nemo Resort, Pulau Weh

Sumatra in snapshots

Om Pulau Weh te ontdekken, huurden we een brommer. Helaas werden we halverwege het eiland aangevallen door een makaak, schrok ik me kapot, begon te schreeuwen en gingen we onderuit. Gelukkig kwamen we weg met een paar schaafwonden en bleek de brommer niet heel erg veel schade te hebben.

Van Banda Aceh vlogen we met dit schattige vliegtuigje naar het hart van het Gunung Leuser National Park. In plaats van 2 dagen lang in een minibus te zitten, komen we na 1 uur en 15 minuten vliegen, aan op de plaats van bestemming, Blankejeren. Op de airport, of beter gezegd, de landingsbaan, worden we opgehaald om vervolgens door te reizen naar Kedah waar we een afspraak hebben met de beroemde Mr. Jally. Hij is gids in het Gunung Leuser National Park en zal ons de komende dagen begeleiden.

Rainforest Lodge Kedah

De Rainforest Lodge van Mr. Jally ligt midden in de jungle. Met een beetje geluk hoor en zie je in de ochtend de gibbons door de bomen slingeren. Met nog meer geluk zie je hier een orang-oetan.

Mr. Jally

Tijdens de 2 dagen in de jungle met Mr. Jally zien we o.a 3 orang-oetans, gibbons, Thomas Leaf monkeys en neushoornvogels. Een groot voordeel van een trekking in Kedah is dat het op 1300m hoogte ligt en dat de temperatuur echt perfect is! Niks geen hoge luchtvochtigheid en hitte, maar aangename temperaturen, perfect voor een geweldige trekking. Absoluut een aanrader!

Misschien wel de enige foto van ons samen ;-) In ieder geval een mooie <3

Friendship Guesthouse Ketambe

Na Kedah reizen we door naar Ketambe. Voor mij is het een weerzien met het Friendship Guesthouse. We regelen de beste gids van het dorp, namelijk John, aka JFK, Kanedi. We hebben namelijk gehoord dat er veel jonge, onervaren gidsen zijn en daar hebben we even geen zin in.

Sumatra in snapshots

Tijdens onze jungle trek met John, ontmoeten we deze jongen! 2 Uur lang kunnen we hem volgen door de jungle. Absoluut één van onze mooiste ontmoetingen met deze prachtige dieren. Niks anders dan liefde <3

Abdi homestay, Harau Valley

Via Medan vliegen we door naar een, voor ons, onbekend gedeelte van Sumatra, namelijk het westen. De meeste mensen nemen de bus van Lake Toba naar Bukittingi, maar deze rit is hels en kan ik iedereen afraden. We beginnen ons verblijf in West-Sumatra in Harau Valley, bij Abdi Homestay. Dit is met stip één van de leukste accommodaties van Sumatra, mede door de ligging.

Op dag 2 in Harau Valley trekken we er op uit met de brommer. Deze plek blijkt nog mooier dan we al dachten. Overal mooie kalksteen rotsen, die begroeid zijn met jungle en prachtige uitzichten over de rijstvelden.

Uitzichtje!

Lake Maninjau

Na Harau Valley gaan we door naar Lake Maninjau. Weer zo’n mooie plek! We maken alleen de verkeerde keuze qua guesthouse, waardoor we besluiten om hier maar 2 dagen te blijven en een dag eerder naar het strand door te reizen.

Rimba Ecolodge

“Where jungle meets the ocean” Rimba Eco lodge, 2 uur ten zuiden van Padang is dé perfecte plek om je reis door west-Sumatra te eindigen. Eindelijk kunnen we luieren, snorkelen, zonnen en zwemmen en moeten we even helemaal niks.

Perfecte zonsondergangen, samen met mijn nieuwe vriend.

Nog zo’n fijne plek, maar er hangt wel een prijskaartje aan, Cubadak Paradiso Village. Deze plek is echt PARADIJS. 13 Prachtige bungalows, op een perfect, wit strand en een helder blauwe zee.

Na 3 weken zit deze fantastische reis er helaas weer op. Sumatra heeft ons weer ontzettend verrast. We hebben plekken gezien die in het echt nog veel mooier bleken te zijn, dan we hadden verwacht. We besluiten al snel dat dit niet de laatste keer Sumatra zal zijn. Er zijn nog zo veel plekken hier die we nog willen bezoeken, waar we dit keer gewoon te weinig tijd voor hadden.

Sumatra, sampai jumpa lagi!

Handige websites voor het plannen van jouw reis naar Sumatra

»»»

Vlieg al vanaf €638 (rechtstreeks) met KLM van Amsterdam naar Jakarta of Kuala Lumpur.

en

zoek dan via Skyscanner naar de goedkoopste vluchten van Jakarta of Kuala Lumpur naar Sumatra.

»»»

Krijg nu korting op hotel overnachtingen:

Klik hier voor 25 euro korting op jouw eerste boeking op Airbnb

10% korting op jouw boeking via Booking.com

»»»

Liever georganiseerd op reis naar Sumatra? Laat dan jouw ideale reis samenstellen via Better Places of check het aanbod op Riksja Travel of Footprint Travel. Dit zijn alle duurzame reisorganisaties die lokale projecten steunen.

Meer lezen over Sumatra? Check dan ook:

Orang-oetans voeren in Bukit Lawang: do or don’t?

Noord-Sumatra in 1 week

5x leuke dingen doen in Bukit Lawang, Sumatra

Vervoer van Kuala Namu airport naar Bukit Lawang

Check hier al mijn artikelen over Sumatra

Sumatra

*Dit artikel bevat affiliate links. Lees hierover meer in de disclaimer.