Roadtrip Thailand: in 5 dagen van Krabi naar Hua Hin

Home » Thailand » Roadtrip Thailand: in 5 dagen van Krabi naar Hua Hin

De laatste 10 dagen van onze reis van 4 maanden door zuidoost-Azië brachten wij door in Thailand. We waren hier onze reis ook gestart en dat beviel zo ontzettend goed, dat we besloten om aan het eind nog een paar nationale parken te bezoeken, voordat we vanuit Bangkok weer terug naar Nederland vlogen. Eén van de parken die hoog op ons lijstje stond was Kuiburi National Park. Dit park is niet zo heel erg bekend onder reizigers, maar zeker de moeite waard, omdat de kans erg groot is dat je hier olifanten in het wild spot. Iets dat nog steeds hoog op ons lijstje stond.

Roadtrip Thailand
Op zoek naar olifanten in Kui Buri National Park

Na wat onderzoek op internet kwam ik er al snel achter dat Kuiburi National Park niet echt makkelijk bereikbaar was met het openbaar vervoer. Of eigenlijk helemaal niet. Het kwam er op neer dat we 3 opties hadden: 1. meegaan met een (groeps)tour, 2. een auto met chauffeur huren of 3. zelf een auto huren. We waren inmiddels in Krabi aangekomen en hadden nog geen idee wat te doen. Het enige wat zeker was, was dat we nog ongeveer een week de tijd hadden voordat ons vliegtuig terug naar Nederland vertrok.

Na heel wat wikken en wegen stelde ik voor om een auto te huren en een mini roadtrip door Thailand te maken. We zouden dan van Krabi naar Hua Hin rijden en onderweg o.a Kui Buri en Kaeng Krachan National Park te bezoeken. Mijn vriend vond dit in de eerste instantie een heel slecht plan. Hij snapte niet hoe ik het in mijn hoofd haalde om in Thailand te gaan autorijden. Mensen rijden er als gekken en ook nog eens links, dat zag hij echt niet zitten. Gelukkig draaide hij bij toen hij op internet las dat de meeste reizigers die in Thailand een auto huren, het een ontzettend gave ervaring vonden. Je bent een stuk flexibeler, waardoor je veel meer ziet en de prijs van €40 euro per dag all in viel uiteindelijk ook heel erg mee. Uiteindelijk stemde hij in en 2 dagen later ging onze mini roadtrip van start.

Klik hier voor meer informatie en actuele prijzen voor het huren van een auto in Thailand

roadtrip thailand

Dag 1: Krabi – Chumphon

Onze huurauto pikken we op op de luchthaven van Krabi. Dit gaat allemaal verrassend soepel. De mensen van het autoverhuurbedrijf zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam en ze proberen ons verder niks onnodig aan te smeren. De auto die we meekrijgen is een Toyota Yaris, een automaat. We zijn allebei niet gewend om in een automaat te rijden, dus krijgen we voor vertrek een spoedcursus. Gelukkig blijken we snelle leerlingen te zijn en binnen een half uur zijn we vanuit Krabi onderweg richting het noorden.

Op de weg is het verrassend rustig en dan met name op het stuk tussen Krabi en Surat Thani. Dat komt goed uit, want zo kunnen we rustig aan de auto wennen en aan het links rijden. Het eerste uur vinden we alles nog ontzettend spannend, maar al snel voelt het vertrouwt en genieten we volop. De eerste stop is in Chumphon. Deze stad ligt in de gelijknamige provincie en is voor veel reizigers het startpunt van hun boottrip naar één van de mooiste eilanden van Thailand, Koh Tao. Voor ons is Chumphon niet meer dan een handige tussenstop richting Kuiburi National Park. De rit van Krabi naar Chumphon is iets meer dan 300 kilometer en duurt ongeveer 4 uur.

Nadat we in hebben gecheckt bij ons hotel besluiten we de kustlijn van Chumphon af te rijden. We bezoeken onder andere de stranden Hat Thung Wua Laen en Hat Sai Ri. Chumphon heeft een heel erg authentiek karakter. Toeristen zijn er amper en mensen spreken er bijna geen Engels.

Chumphon Thailand

Dag 2: Chumphon – Kuiburi National Park – Sam Roi Yot

Op dag 2 rijden we van Chumphon naar Kui Buri National Park. De rit is zo’n 230 kilometer duurt ongeveer 3 uur. Op zich is dit geen probleem, want Kui Buri National Park is pas open voor bezoekers vanaf 14.00u, we kunnen dus gewoon rustig aan doen. Kuiburi National Park is echt fantastisch. Ik had heel hard gehoopt hier een wilde olifant te zien, maar nooit verwacht dat we binnen 10 minuten al oog in oog zouden staan met één, laat staan met de velen die we later nog tegen komen.

De nacht brengen we door aan de kust in Sam Roi Yot. Dit was achteraf gezien misschien niet heel erg logisch, want het is een stuk om, maar het is wel één van de meest verrassende plekken van deze roadtrip. De omgeving is ontzettend mooi, met overal kalkstenen rotspartijen en prachtige waterrijke gebieden met heel veel vogels. Hier had ik achteraf nog wel langer willen blijven.

Kuiburi National Park

Dag 3: Sam Roi Yot National Park – Kaeng Krachan National Park

Op dag 3 bezoeken we in de ochtend Sam Roi Yot National Park. Helaas laat het weer het afweten en valt het uitzicht vanaf het Khao Daeng viewpoint daarom een beetje in het niets. Het landschap is zeker indrukwekkend, maar omdat het erg grauw en mistig is, komt dit niet helemaal goed over.

roadtrip Thailand
Sam Roi Yot National Park

Vervolgens rijden we naar het grootse nationale park van Thailand: Kaeng Krachan National Park. Dit nationale park ligt in de Changwat Petchaburi provincie, op de grens met Myanmar. Ook dit park is relatief onbekend en wordt vaak overgeslagen. Kaeng Krachan bestaat eigenlijk uit 2 gedeeltes: de omgeving van het Kaeng Krachan (stuw)meer, waar het officiële bezoekerscentrum ligt en de omgeving van het Ban Krang bezoekerscentrum, dat dieper in de jungle ligt, op ongeveer 40 kilometer van het andere bezoekerscentrum. We vinden een ontzettend leuke accommodatie aan het meer en blijven hier 2 nachten slapen.

Kaeng Krachan National Park

Dag 4: Kaeng Krachan National Park

Vroeg in de ochtend stappen we in de auto om een bezoek te brengen aan het Ban Krang bezoekerscentrum en hier een jungle wandeling te gaan maken. We rijden dwars door de jungle naar het park en zien met eigen ogen hoe mooi groen deze omgeving is. Wanneer we de eerste olifanten drollen zien liggen zijn we door het dollen heen.

Kaeng Krachan National Park

Eenmaal aangekomen bij Ban Krang willen we eigenlijk een lokale gids huren, maar die blijkt niet beschikbaar te zijn. De man van het bezoekerscentrum probeert ons in gebrekkig Engels uit te leggen hoe we het beste kunnen lopen en vervolgens gaan we op pad. Al snel zien we verschillende brillangoeren (dusky leaf monkey’s) en neushoornvogels. Ook horen we in de verte gibbons zingen. We vinden Kaeng Krachan is een stuk mooier dan Kuiburi national park, want dit is de echte jungle en dat voel je aan alles. Naast apen en vogels leven er o.a ook tijgers, luipaarden, zwarte beren en olifanten. Wat we wel ontzettend jammer vinden is dat de hoogste berg van het park, de Phanoen Tung, tijdelijk gesloten is voor bezoekers. Vanaf hier heb je namelijk een fenomenaal uitzicht over het park. Helaas is het is niet anders en zullen toch nog een keer terug moeten.

Dag 5: Kaeng Krachan – Hua Hin

De laatste dag van onze roadtrip rijden we van Kaeng Krachan naar de kustplaats Hua Hin. Hier leveren we zonder problemen onze huurauto in en vervolgens nemen we een minibus richting Bangkok. We hebben er bewust voor gekozen om niet met de auto naar Bangkok te rijden, vanwege de hectiek op de weg rondom de stad, maar achteraf gezien hadden we best naar één van de luchthavens in Bangkok kunnen rijden.

Autorijden in Thailand viel ons echt 200% mee en ik kan het iedereen aanraden. Niet alleen is reizen over land een stuk beter voor het milieu, de hele ervaring is gewoon veel mooier, omdat je veel meer van het land ziet. Wij hebben in deze 5 dagen plekken bezocht die met het openbaar vervoer niet of amper bereikbaar zijn, maar die wel ontzettend de moeite waard zijn. Ben je dus op zoek naar plekken in Thailand die niet overlopen worden met toeristen? Dan is het huren van een auto echt een dikke aanrader.

Ben je overtuigd en wil jij ook graag een auto huren, dan kan ik Sunny Cars van harte aanbevelen. Ik had al goede ervaringen met hun met het huren van een auto binnen Europa en ook dit keer was alles weer top geregeld. De belangrijkste reden waarom ik iedere keer weer via Sunny Cars boek, is dat de prijs die je betaalt een all-in prijs is en dat je dus altijd goed verzekerd bent. Je hoeft niet op de kleine lettertjes te letten en hebt ook niet te maken met een eigen risico. Wij konden dit keer kosteloos onze huurauto inleveren op een andere locatie. Via een aanvullend servicepakket boekten wij tegen een kleine toeslag een extra bestuurder en een navigatiesysteem bij. Dit laatste was wel echt nodig, want de Maps.Me app liet ons in de middle of nowhere een aantal keer in de steek.

Een mooi initiatief waar ik 100% achter sta is dat Sunny Cars samen werkt met Greenseat, een bedrijf dat consumenten de mogelijkheid biedt om hun CO2 uitstoot te compenseren en dus groener te reizen. Samen maken we de wereld een stuk groener. Voor onze rit kwam de compensatie uit op maar €1, een kleine moeite dus.

roadtrip thailand

Op zoek naar nog meer tips voor jouw reis naar Thailand? Check dan ook:

Klik hier voor een overzicht van alle Thailand artikelen