Azië Myanmar

Reisroute: 3 weken backpacken in Myanmar

In 2013 gingen wij 3 weken backpacken in ,het voor ons nog onbekende, Myanmar. We hadden inmiddels al verschillende landen van zuidoost-Azië bezocht, maar zo puur en authentiek Myanmar bleek te zijn, hadden we nog nergens beleefd. Benieuwd naar de reisroute die we destijds aflegden? Ik beschrijf hem hier.

Dag 1: Van Kuala Lumpur vlogen we met Airasia naar Yangon. Doordat we op het juiste moment de vlucht boekten, betaalden we voor een retourtje maar 50 euro incl. taxes en baggage. We hadden het advies gekregen om op voorhand een guesthouse te boeken, want Myanmar was (en is nog steeds) erg in opkomst en de betere guesthouses waren vaak volgeboekt. Wij kozen voor het Motherland Inn Hotel. Een prima hotel, met als pluspunt een gratis airport pick-up. Bij aankomst in het hotel informeerden we eerst naar de mogelijkheden om van Yangon naar Bagan te reizen, omdat we niet van plan waren om heel lang in de stad te blijven. De receptioniste adviseerde ons om op voorhand al accommodatie te boeken i.v.m de drukte, dus doken we eerst internet op om dit te regelen. Voor 45 euro per nacht vonden we een kamer incl onbijt en zwembad in het Thante Hotel in Nyaung U.

Dag 2: Met een flinke stapel kreukvrije dollars reisden wij naar Myanmar, want pinnen was destijds niet mogelijk en creditcards werden niet geaccepteerd. Betalen kon met dollars die in perfecte staat waren of met Kyatt, de lokale munteenheid. In totaal hadden wij 2500 dollar bij ons en omdat het het makkelijkste was om hotels en vervoer in dollars te betalen, besloten wij om 1000 dollar te wisselen in Kyatt. Ons werd aangeraden om dit te doen op de Bogyoke Aung San Market. Met een flinke stapel geld en een enigszins onveilig gevoel stapten wij de markt binnen, maar binnen een kwartier was het geld gewisseld en bleek het helemaal niet nodig je onveilig te voelen. Eind van de middag was het tijd om de beroemste en grootste pagoda van Myanmar te gaan bezoeken, de Schwedagon pagoda. Deze pagoda is zo’n 2600 jaar oud en bedekt met 50.000 kilo bladgoud en vele duizenden kostbare edelstenen. Ga je naar Myanmar, dan mag je een bezoek aan deze pagoda niet missen.

Schwedagon Pagoda, Yangon

Dag 3: Overdag reisden we per bus van Yangon naar Bagan. De weg is goed en de rit duurt zo’n 9,5 uur. Het landschap waar we doorheen rijden is voornamelijk droog, dor en wijds. Het is maart en het heeft al maanden niet goed geregend en dat zie je. Bij aankomst in Nyaung U worden we met paard en wagen naar het hotel gebracht. Nyaung U is een plaatsje ten noorden van Bagan en hier vind je over het algemeen de goedkopere accommodaties. Tevens zijn er verschillende winkeltjes en restaurantjes en is er een leuke markt.

Dag 4 en 5:  Tijd om Bagan te verkennen! We wilden zonsopkomst niet missen en vertrokken om 5u s’ochtends op de fiets richting Bagan. Volgens de Lonely Planet is de Schwesandaw tempel één van de beste plekken om van zonsopkomst te genieten, dus we besloten hier heen te gaan. Er waren wel al wat mensen, maar echt druk is het er niet. Een paar maanden geleden zag ik op internet een foto voorbij komen van dezelfde tempel, ook tijdens zonsopkomst en was deze echt afgeladen vol, dus ik denk dat je tegenwoordig beter een andere plek kan uitzoeken ;-) Op de fiets Bagan verkennen is echt een aanrader. Buiten de grote, bekendere tempels valt het reuze mee met de drukte en zijn er zelfs plekken waar geen toerist te bekennen is. Van te voren had ik wel een bepaalde verwachting van Bagan, maar deze werd echt ruimschoots overtroffen. Bagan is echt één van de mooiste plekken die ik ooit heb bezocht. Zeker tijdens zonsopkomst en zonsondergang is het net een sprookje.

Op zoek naar de leukste accommodaties in Nyaung U?

Bagan Myanmar

Dag 6: Van Nyaung U reisden we naar Monywa. Eerst een stuk met de boot naar Pakkoku en vanuit daar met de bus richting Monywa. De meeste toeristen slaan Monywa over, maar wij wilden graag het Alaungdaw Kathapa National Park bezoeken, dat op zo’n 4-5 uur rijden van Monywa af ligt. Monywa is de eerste plek waar wij op de bonnefooi naar toe reizen, maar omdat er weinig toeristen zijn vinden we al snel een kamer.

Dag 7: We huurden een tuk-tuk en bezochten de toeristische attracties van Monywa; het Thandboddhay tempelcomplex en Bodhi Tatang, een boeddha beeld dat met zijn 116m hoogte, het op één na hoogste boeddha beeld ter wereld is. Het Thandboddhay tempelcomplex was erg indrukwekkend om te zien. Door de kleurrijke verschijning had het iets weg van de Efteling. Overal waar je keek zag je boeddha’s, van klein tot groot, in totaal meer dan 500.000. In de middag besloten we naar het kleine dorp A Myint te gaan. In de Lonely Planet stond het omschreven als charmant, onaangetast dorpje, dat amper door toeristen bezocht werd. Deze omschrijving klopte en het bezoek aan dit dorp werd één van de hoogtepunten van onze reis. Lees hier meer over dit bezoek.

Route 3 weken Myanmar

Monywa, Myanmar

Dag 8: Zoals eerder vermeld wilden wij graag naar Monywa om het Alaungdaw Kathapa National Park te gaan bezoeken. Ik had gelezen dat in dit park veel wildlife leeft, waaronder wilde olifanten en luipaarden. Het plan was om met een gids een jungle trek te gaan maken, maar bij aankomst kwamen we er achter dat dit helemaal niet mogelijk was, want er waren simpelweg geen gidsen. Wel bleek dat het Alaungdaw Kathapa National Park voor de Birmezen een bedevaartsoord is, vanwege de tempel die in het park ligt. We kwamen dus niet helemaal voor niks.

Alaungdaw Kathapa National Park, Myanmar

Dag 9: Van Monywa reisden we met de bus naar Mandalay. De rit duurde zo’n 3,5 uur. Een hotel habben we nog niet geboekt, maar we habben er wel één op het oog, namelijk het Mandalay City Hotel. Dit hotel heeft een zwembad en omdat het erg warm is, vonden wij het wel fijn om een middagje aan het zwembad door te brengen. Zeker een aanrader dit hotel! Eind van de dag brachten we een bezoek aan Mandalay Hill en genoten we van een schitterende zonsondergang over de stad.

Dag 10:  Vroeg in de ochtend namen we een taxi naar de U Bein brug. Deze 1,2 km lange brug is de langste teakhouten brug ter wereld en is de meeste gefotografeerde brug van Myanmar.  s’Middags besloten we niet al te veel te doen. We waren nogal moe van al het reizen en met 40 graden was het simpelweg te heet om om pad te gaan.  Daarbij….we hadden beschikking over een zwembad, dus zonde om daar geen gebruik van te maken ;-)

Op zoek naar de leukste accommodaties in Monywa?

U Bein Bridge, Mandalay

Dag 11:  Van Mandalay reisden we met de bus richting Hsipaw, een stadje in de Shan staat dat op zo’n 200 km van Mandalay ligt. We arriveerden laat in de middag en checkten in bij één van de populairste hotels van de stad, het Mr. Charles Hotel. Een hotel met een prima prijs-kwaliteit verhouding.

Dag 12: We verkenden Hsipaw te voet en begonnen bij Little Bagan. Dit kleine tempelcomplex is niet zo indrukwekkend als het echte Bagan, maar het is zeker een bezoek waard. Ook bezochten we 2 kloosters. Ik voelde me als vrouw hier een beetje opgelaten, maar wanneer we door een monnik uitgenodigd worden naar binnen te komen, verdwijnt dit gevoel al snel. Het fijne van Hsipaw is dat je hier uren rond kan lopen en kan genieten van het dagelijkse leven van de lokale mensen. Mensen zijn ontzettend vriendelijk en willen graag een praatje met je maken. Eind van de middag besloten we naar Sunset Hill te gaan en zagen we de zoveelste fantastische zonsondergang in Myanmar.

Op zoek naar de leukste accommodaties in Hsipaw?

Reis route Myanmar

Hsipaw, Myanmar

Dag 13 en 14: Een absolute aanrader in Hsipaw is een trekking van meerdere dagen door de bergen. Je loopt door authentieke dorpjes, luncht bij locals en overnacht in een homestay. Via het Mr. Charles Hotel regelden wij een 2-daagse trek met een gids. Deze trek was iets zwaarder dan verwacht. Dag 1 liepen we zo’n 25 km en kon je mij op het eind echt wegvegen, helemaal kapot was ik! Ik dacht deze trek wel op speciale “jungle shoes” uit Sumatra te kunnen lopen, maar kwam thuis van een koude kermis. Deze schoenen bleken totaal ongeschikt voor een trek op vlakke ondergrond. De homestay waar we de nacht overnachtten was echt heel erg leuk en het eten hier was heerlijk. Dag 2 was de trek een stuk minder zwaar, maar niet minder mooi.

Hsipaw

Dag 15: Een paar opties waren er om vanuit Hsipaw naar Inle Lake te reizen. We konden een nachtbus nemen, maar deze rit zou een pittige zijn, dus besloten we dat dit i.v.m mijn reisziekte niet echt een optie was. Wij zijn sowieso niet echt fan van nachtbussen. Uiteindelijk kozen wij er voor om via Mandalay naar Heho te vliegen en vanuit daar een taxi naar Nyaung Schwe te nemen. Een dure, maar prima keuze.

Dag 16: Nyaung Schwe is een ontzettend leuk dorpje dichtbij het bekende Inle Lake. Je kunt je hier makkelijk een paar dagen vermaken. Hier vonden wij de leukste accommodatie van onze reis door Myanmar, het Princess garden hotel. Een sfeervolle accommodatie met mooie ruime bungalows en een geweldig zwembad. De ideale plek om de reis af te sluiten.

Dag 17: We huurden fietsen en verkenden de omgeving van Nyaung Schwe. We brachten een bezoek aan de tempel in het dorp en aan verschillende kloosters hier. Bij één van de kloosters werden we aangesproken door een monnik, Ka Lyar Na. Hij nodigde ons uit in zijn kamer om thee te komen drinken. Vol trots vertelde hij dat hij al jaren in het klooster woonde en inmiddels leraar was van de jonge monniken. Iedere jongen in Myanmar gaat voor zijn 21e minimaal 2x het klooster in. Het is aan hem of hij als monnik wil blijven leven of niet.

Reis route Manmar

Ka Lyar Na, Nyaung Schwe. Myanmar.

Dag 18: We huurden een boot en verkenden het Inle Lake. We bezochten eerst de markt van Mine Thauk. Een grote, kleurrijke markt waar het heerlijk was om gewoon ergens te gaan zitten en mensen te gaan kijken, prachtige mensen! Rondom het Inle Lake is er bijna iedere dag wel ergens markt in één van de omliggende dorpen. Wil je deze bezoeken (aanrader!) informeer dan bij je guesthouse naar de marktkalender. Vervolgens bezochten we de Paungdaw Oo Paya tempel, Indein village en via de drijvende tuinen en het klooster van de jumping cats (de katten hoeven hier gelukkig geen rare trucjes meer te doen ;-)) gingen we weer terug naar Nyaung Schwe.

Reis route Myanmar

Inle Lake, Myanmar

Dag 19: We stonden vroeg op om te zien hoe de monniken s’ochtends door Nyaung Schwe liepen om aalmoezen op te halen. Na het ontbijt gingen we op de fiets naar één van de markten in de buurt en stopten we onderweg bij een ouderenopvang en een opvang voor meisjes. De omgeving verkennen per fiets is echt iets wat ik iedereen aan kan raden. Je kan stoppen waar je wil, je ontmoet de meest vriendelijke mensen en je kan ongestoord genieten van alles wat dit fantastische land heeft te bieden.

Op zoek naar de leukste accommodaties nabij Inle Lake?

Dag 20: Het einde van de reis kwam steeds dichterbij….helaas! We reizen van Nyaung Schwe terug naar Yangon. Hier boeken we een hotel dicht bij het vliegveld. De volgende ochtend vliegen we terug naar Kuala Lumpur.

Op zoek naar nog meer Myanmar reisinspiratie? Misschien zijn deze blogpost iets voor jou:

De hoogtepunten van onze reis door Myanmar

5 Dagen Inle Lake in snapshots (+tips)

Klik hier voor alle Azië artikelen

Azie

*Dit artikel bevat affiliate links, lees hierover meer in de disclaimer

13 Comments

Let's travel and see
    12 juli 2015 at 15:47

Wat heerlijk om dit te lezen en de foto’s te zien! Ik ben zelf begin 2012 1,5 week in Myanmar geweest (veel te kort natuurlijk) en ben groot fan van het land! Dat Monywa ziet er ook onwijs mooi uit zeg, gaat zeker op het lijstje voor als we ooit nog eens terug gaan.. Ik ontdek je blog nu net, erg leuk om te lezen!

12 juli 2015 at 16:41

Wat leuk…jij bent ook een groot Azië-fan zie ik!! Ik wil ook zeker nog een keer terug naar Myanmar, fantastisch land. Ik ben nog niet zo heel lang aan het bloggen, maar vind het erg leuk om te doen. Bij mij is het een beetje zoals bij jou: Azië en de rest ;-)

ivonne
    3 november 2015 at 16:07

Leuk om weer allemaal te lezen en grappig om te zien hoe snel een aantal dingen veranderen. Wij konden op diverse plaatsen pinnnen en ook Euro’s wisselen bijvoorbeeld. Hotels zijn er nu meer schrijf je, maar ook meef toeristen in 2015 waardoor ze ook weer duurder zijn en sneller vol. Wij hebben ook bij Mister Charles geslapen en een trekking gemaakt, geweldig was het daar he, zowel in Hsipaw als in de omgeving. Monywa moet ik onthouden voor als ik een keer terugga! Binnenkort verkiezingen in Myanmar, ik ben benieuwd of dat wat gaat opleveren!

3 november 2015 at 21:21

Gaat idd snel al die veranderingen. Ik heb dit jaar een keer de prijzen op Agoda zitten vergelijken met wat wij destijds betaalden en die vielen nu toch echt een stuk lager uit. Mss ook omdat nu meer hotels zich aanbieden via deze sites. Jaaa Hsipaw is echt geweldig en Mr Charles een prima plek. Ik ben echt heeeel benieuwd hoe het gaat dadelijk met en na de verkiezingen!

Shirley
    10 december 2015 at 10:03

Vanaf het strand (Sairee beach) in Koh Tao heb ik onder het genot van een fruitshake je geweldige verhaal gelezen. Met de lonely planet op mijn schoot en markeer stift in de aanslag ;)

Heel fijn om te kunnen lezen welke route je hebt gedaan en wat zeker de moeite waard was. 16 Januari gaat mijn vlucht en kom sowieso bij je terug of er nog meer veranderd is of niet.

Thanks voor de blog Sigrid!

12 december 2015 at 09:11

Vanuit een donker, koud en regenachtig Nederland wens ik je een te gekke trip door Azië. Ik ga je volgen!!! Liefs Sigrid

Marissa
    21 december 2015 at 21:32

Wat een geweldig blog om te lezen en mooie foto’s! Van de zomer ben ik van plan 3,5 week naar Myanmar af te reizen. Zijn jullie er ook in juli geweest? Is het regenseizoen heftig of schijnt ook regelmatig de zon?

21 december 2015 at 22:11

Heej Marissa, leuk dat je mijn blog bezoekt :-) Wij zijn er in maart geweest, dus midden in het hete, droge seizoen. In het regenseizoen is, regent het vaak eind van de dag heel erg heftig. Ik check zelf altijd de site Weather2Travel. Voor Mandalay geeft deze site voor juli best goed weer aan, met gemiddeld 9 dgn/maand wat regen en 4 uur zon, maar bij Yangon zegt hij iedere dag wat regen, maar ook 4 uur zon. Kijk zelf maar eens ;-) Ik denk dat het prima kan, maar ja het is altijd een klein risico. Heb je nog vragen, dan hoor ik het graag!

Marissa
        21 december 2015 at 22:38

Ontzettend bedankt voor het vlotte en behulpzame antwoord. Ik heb nog één vraagje: hoe hebben jullie het visum geregeld? Via een buurland of internet?

21 december 2015 at 23:04

Wij waren er in 2013 toen kon het alleen via Brussel of Berlijn. Ben toen 2x op en neer naar België geweest. Nu kan het gelukkig een stuk makkelijker.

30 januari 2017 at 17:00

Hoi Anna, wat leuk!! Dank je wel. X Sigrid

paulus
    5 februari 2017 at 17:46

Wederom hele mooie foto’s, om blij van te worden :) Ik raad trouwens andere aan om de trein van/naar Mandalay/Hsipaw te nemen. Het erg indrukwekkend! Gaaf dat je een trekking bij Hsipaw heb gedaan. Had ik achteraf ook wel gewild :P

5 februari 2017 at 19:28

Hoi Paulus, de trein heb ik ook goede dingen over gelezen/gehoord. Dat is voor mij zo’n gevalletje “Had ik maar ;-)” Misschien toch maar een keer terug!