Reisroute: 3 maanden backpacken in zuidoost-Azië deel 1

goedkope vlucht azie

Home » Azië » Reisroute: 3 maanden backpacken in zuidoost-Azië deel 1

Eind 2010 was de eerste keer dat wij voor het eerst 3 maanden backpacken in zuidoost-Azië reisden. We waren inmiddels een paar keer in Azië geweest en dit voelde zo goed, dat het onze grote droom was om een keer voor langere tijd weg te gaan. Na overleg met onze bazen kregen we in de winter van 2010-2011 de kans om 3 maanden op pad te gaan. Er waren op voorhand een paar dingen die we sowieso wilden doen/zien: De Gibbon Experience in Laos, orang-oetans zien op Sumatra, we wilden sowieso terug naar Bali en de Full Moon party op Koh Phangan meemaken. De uiteindelijke route die we maakten, splits ik in 2 blogs, anders wordt het een te lang verhaal. Hier vind je deel 1 waar we vanuit Bangkok, via Laos naar het zuiden van Vietnam reizen.

Dag 1 t/m 3: Bangkok, Thailand.

We beginnen ons backpack-avontuur, zoals zo veel backpackers, in Bangkok, de hoofdstad van Thailand. Tijdens de 3 dagen dat we hier zijn maken we kennis met dé backpack straat van Azië, Khao San road, bezoeken we prachtige tempels en fietsen we met Co van Kessel door Chinatown. Verder acclimatiseren we lekker bij het zwembad op het dakterras van het Rambuttri village hotel. Op zoek naar een goed en goedkoop hotel in de buurt van Khao San road? Dan kan ik dit hotel van harte aanbevelen. Na deze keer zijn wij nog velen keren terug geweest.

Lees ook: De leukste accommodaties nabij Khao San Road

3 maanden backpacken in zuidoost-Azië

Dag 4: Bangkok naar Huay Xai, Laos.

Van Bangkok vliegen we met Airasia naar Chiang Rai in het noorden van Thailand. Hier nemen we de bus naar Chiang Khong en steken de grens (Mekong rivier) over naar Laos. Na het pinnen van Laotiaanse Kip en het regelen van ons visum gaan we op zoek naar een guesthouse om de nacht door te brengen. Het pinnen gaat trouwens niet echt soepel, onze Rabobank pas wordt namelijk niet geaccepteerd en er blijkt maar 1 geldautomaat in het dorp te zitten….stress!! Uiteindelijk lukt het wel met mijn creditcard, dus komt het toch nog goed.

Dag 5 t/m 7: Gibbon Experience Laos.

Eén van de dingen waar wij vooraf enorm naar uitkijken is de Gibbon Experience in Laos. Vanuit Huay Xai reizen we met 6 andere backpackers af naar het Bokeo natuur reservaat waar ons één van de hoogtepunten van onze reis staat te wachten. 3 Dagen lang zweven we als gibbons door de jungle, lopen we door prachtige regenwoud en slapen we in boomhutten op 40 meter boven de grond.

Lees hier mijn blogpost over de Gibbon Experience.

reisroute 3 maanden backpacken in Azië

Dag 8: Luang Namtha, Laos.

De meeste mensen reizen vanuit de Gibbon Experience terug naar Huay Xai om vervolgens de bus of boot naar Luang Prabang te nemen of door te reizen naar Thailand. Wij kiezen er echter voor om ons bij een restaurant langs de doorgaande weg tussen Huay Xai en Luang Namtha te droppen en hier de bus naar Luang Namtha te nemen. Het duurt maar eventjes voordat we opgepikt worden. Luang Namtha is een perfecte uitvalsbasis voor een trekking in het Namha National Park.

3 maanden backpacken in Azië

Dag 9 t/m 14: Luang Prabang, Laos.

De busrit van Luang Namtha en Luang Prabang is één van de meest verschrikkelijke busritten die ik ooit heb meegemaakt! 8 Uur in een minibus, met mijn knieën achter mijn oren en de ene haarspeldbocht na de andere is alles behalve leuk.  Zeker als je nogal snel wagenziek word! De plastic zakjes die ik voor de zekerheid mee heb genomen, blijken geen overbodige luxe. Gelukkig hebben we in Luang Prabang een paar dagen de tijd om hier weer van bij te komen. Luang Prabang is een stad, maar lijkt in niks op de drukke, hectische steden zoals je die veel in Azië ziet. Integendeel, er heerst juist een hele fijne, rustige en authentieke sfeer. We verkennen de stad per fiets, gaan kayakken op de Nam Ou rivier en bezoeken uiteraard de night market. Verder staan we vroeg op om te zien hoe monniken door de straten trekken om aalmoezen op te halen, maar blijkt dit wel heel erg toeristisch te zijn.

reisroute 3 maanden backpacken in Azië

Dag 15 en 16: Vang Vieng, Laos.

Vang Vieng staat bekend als dé plek om te gaan tuben en feesten. Al snel komen we de eerste halfnaakte, dronken jongeren tegen die hard tegen elkaar schreeuwen en 0 respect hebben voor de Laotiaanse cultuur. Andere backpackers liggen chillend, met een cannabis-shake, Friends te kijken. We zijn vooraf gewaarschuwd, toch besluiten we hier een stop te maken en daar hebben we nooit spijt van gehad. De omgeving van Vang Vieng is namelijk echt geweldig mooi. We huren een mountainbike en samen met een gids bezoeken we grotten en de Blue Lagoon. Ook als je geen feestbeest bent, is Vang Vieng zeker een stop waard. Probeer alleen het dorp zelf een beetje te vermijden ;-)

3 maanden backpacken zuidoost-in Azië

Blue Lagoon, Vang Vieng

Dag 17: Vientiane (Laos) naar Hanoi (Vietnam).

Om tijd en een hel van een busrit te besparen vliegen we van Vientiane naar Hanoi. Het is wel een flinke hap uit ons reisbudget, want de vluchten met Lao Airlines zijn beslist niet budget-proof. Bij aankomst in Hanoi moet ik heel erg wennen aan de hectiek van de stad. Duizenden brommers, die overal rijden en constant toeteren, ik word er helemaal gek van. Ook lijken alle straatnamen op elkaar en raken we de eerste avond al verdwaald. Het contrast tussen Hanoi en Laos is erg groot.

Dag 18+ 19: Hanoi, Vietnam.

Na een paar dagen in Hanoi beginnen we aan de drukte van de stad te wennen. Binnen een paar dagen zijn we een ster in het ontwijken van brommers. Ons hotel bevind zich in het Old Quarter, op loopafstand van het Hoa Kiem meer. Eén van de dingen waar we vooraf geen rekening mee hebben gehouden, is dat het in december in Hanoi hartstikke koud kan zijn. Max. 16 graden geeft Weeronline aan. In het noorden van het land blijkt het nog een stuk kouder te zijn, dus koop ik alvast een extra trui, want we willen sowieso nog naar Sapa toe.

Alles wat je moet weten over backpacken in Vietnam vind je hier.

reisroute 3 maanden azie

Dag 20 t/m 22: Halong Bay, Vietnam.

Vanuit Hanoi regelen we een trip naar Halong Bay, de bekendste hotspot van Vietnam. Een plek die je niet mag missen tijdens een bezoek aan Vietnam. Halong Bay is een baai met meer dan 1900 kalkstenen eilanden. Op vele eilanden vind je grotten. We hebben ontzettend geluk met het weer, want ondanks dat het frisjes is,  hebben we wel een helder blauwe lucht, met amper een wolkje. Met maar 4 andere reizigers delen we een boot. De eerste nacht blijven we op de boot slapen, de tweede nacht slapen we op Monkey Island, een eiland bij Cat Ba in de buurt.

Dag 23 t/m 25: Sapa.

Bij terugkomst in Hanoi boeken we een tour naar het noorden van het land. We zijn ontzettend nieuwsgierig naar de bergen en de volkeren die hier wonen. We nemen de nachttrein van Hanoi naar Lao Cai en hier worden we opgewacht om vervolgens naar Sapa te reizen. Achteraf gezien zou ik nooit meer een georganiseerde tour boeken, maar gewoon op eigen houtje naar het noorden reizen. Over Sapa heb ik nu nog steeds een dubbel gevoel. s’Ochtends vroeg staan tientallen Hmong vrouwen toeristen op te wachten bij de hotels. Dit zijn van die dingen waar ik al direct kriebelig van word. Ze lopen het eerste gedeelte van de trekking met ons mee en wanneer ze geacht worden om weg te gaan, worden ze ontzettend opdringerig en willen ze ons nog snel even allerlei spullen verkopen. Ook hebben we pech met het weer. Het is niet alleen ontzettend koud, het is ook ontzettend mistig, waardoor we eigenlijk niet goed van het landschap kunnen genieten. Toch kan ik niet wachten om ooit terug te gaan naar het noorden van Vietnam en het dan heel anders aan te pakken als toen.

Dag 26 + 27: Hanoi-Hoi An.

Tijd om naar Centraal Vietnam te reizen en misschien wel één van de leukste plekken van het land te bezoeken, Hoi An. We vliegen van Hanoi naar Danang, blijven hier 1 nacht en nemen de volgende dag een taxi naar Hoi An. Het weer is hier een stuk beter dan in het noorden, maar nog steeds is het “maar” 22-23 graden.

Dag 28 t/m 32: Hoi An.

Omdat we de afgelopen week ontzettend veel gedaan hebben, besluiten we in Hoi An een paar dagen lekker rustig aan te doen. We slenteren door het autovrije, historisch centrum. Gaan naar het strand en toeren met een fiets door de rijstvelden. Mijn vriend laat een colbertje op maat maken en ik ga flink shoppen. Vanuit hier besluiten we ook een doos met spullen naar huis te sturen met spullen die we in de eerste weken van de reis hebben gekocht. Zo hoeven we tenminste niet alles mee te sjouwen. We betalen uiteindelijk 40 euro om een doos van ong. 15 kg terug te sturen per boot. Het duurt ongeveer 3 maanden voor de doos uiteindelijk Nederland bereikt.

Guesthouse tip: Orchid Garden Homestay.

Dag 33 t/m 36: Ninh Van Baai, Nha Trang.

Oud op nieuw komt er aan en vooraf hebben we al besloten dit rustig met z’n tweetjes te willen vieren. We boeken een hotel op de Nihn Van Baai, een schiereiland op ongeveer 40km ten noorden van Nha Trang. Nog steeds wachten we op de zon. Het is in Nha Trang wel iets warmer dan waar we tot nu toe zijn geweest, maar het is ontzettend bewolkt. Op internet zien we dat het weer in het zuiden van Vietnam wel goed is en we speuren naar een ticket van Nha Trang naar het eiland Phu quoc. Helaas valt het niet mee om een ticket te scoren, want van Nha Trang naar Ho Chi Minh zijn alle vluchten al vol. Uiteindelijk hebben we geluk en vinden we een business class ticket voor 60 euro! Zonder maar een seconde na te denken boek ik de vlucht. We gaan eindelijk naar de zon toe!!

Dag 37 t/m 41: Phu Quoc eiland.

Op 3 januari komen we aan op Phu Quoc. Het is hoogseizoen en we hebben geen accommodatie geboekt. Na een opstootje met de taxichauffeur (niet het eerste in Vietnam ;-)) staan we op Long beach en lijkt het alsof er nergens meer een kamer beschikbaar is. Na lang zoeken vinden we eindelijk iets voor de eerste 2 nachten, het Saigon Phu Quoc resort, een prachtig hotel met heerlijk zwembad, maar ver boven ons budget. Ach ja, we hebben het wel verdient vinden we. De leukste manier om Phu Quoc te ontdekken is op de brommer. De wegen zijn hoofdzakelijk onverhard en je komt amper andere toeristen tegen. Probeer alleen niet het hele eiland in één keer te zien. Na 5 dagen op dit prachtige eiland zit de eerste helft van de reis er op en is het tijd voor een weerzien met Kuala Lumpur.

3 maanden zuidoost-Azië

Na 6 weken reizen zitten we op de helft van onze trip. Als ik terug nu kijk, dan zou ik nu toch wel meer tijd uittrekken voor zowel Laos als voor Vietnam. In Vietnam hebben we eigenlijk alleen de zogenaamde hoogtepunten van het land bezocht en zijn we amper van de gebaande paden afgestapt. Zo zonde als je het me nu vraagt, maar ja…3,5 week voor dit gigantische land is ook gewoon veel te kort. Toch was deze route prima om een goede indruk van het land te krijgen.

Verder vind ik achteraf gezien dat we in deze reis veel te veel op voorhand al hadden gepland. Zo stonden verschillende vluchten al vast, iets wat ik nu niemand aan zal raden, zeker niet als je voor een paar maanden op reis gaat. Het is juist super fijn om een beetje flexibel te zijn. Ook hebben we destijds verschillende routes met het vliegtuig afgelegd, die we achteraf gezien net zo goed met de (nacht) bus of trein konden afleggen. Maar ja, door te doen word je wijzer en heb ik zeker geen spijt van de keuzes van toen. Het is eigenlijk wel leuk om terug te kijken en te zien hoe je reisgedrag verandert gedurende de jaren.

Favorieten:

• Gibbon Experience
  • Luang Prabang
  • Hoi An
  • Phu Quoc

Tegenvallers:

• Sapa (door weeromstandigheden)
  • Nha Trang
  • Danang

Klik hier voor deel 2 van onze reis.

Klik hier voor meer Azië reisinspiratie

Azie

*Dit artikel bevat affiliate links, lees hierover meer in de disclaimer

2 comments

tess 28 augustus 2018 - 13:40

Goedemiddag!

Super gaaf om te lezen! Ik zou volgend jaar augustus ook graag een reis willen maken in mijn eentje. Nu is mijn vraag hoe jullie het geregeld hebben en waar jullie deze reizen geboekt hebben. Ik kom er niet goed uit en zou hier graag tips over krijgen.

Sigrid 30 augustus 2018 - 15:10

heej Tess, leuke plannen!! Voor deze reis hebben wij een vlucht heen en terug geboekt en voor de rest heb ik alles zelf gepland. In de eerste instantie heb ik een globale overzicht gemaakt van plekken/landen die ik echt heel graag wilde zien en vervolgens heb ik een route uitgestippeld en hotels geboekt via Booking.com Wat ik geleerd heb van deze reis is dat alles plannen een slecht plan is, want onderweg veranderen dingen toch. Zo kom je veel (leuke) mensen tegen en kom je op plekken die super leuk zijn of helemaal niks zijn. Flexibiliteit is echt heel fijn. Je kan in Azië super makkelijk rondreizen met bus, trein of vliegtuig. Kan allemaal last minute ter plekke geregeld worden. Mocht je meer vragen hebben, hoor ik het wel. Groetjes Sigrd