Menu
Nepal

De ideale reisroute voor 2 weken Nepal

Home » Nepal » De ideale reisroute voor 2 weken Nepal

Het is alweer een tijd geleden dat ik samen met een vriendin voor eerst 2 weken ging backpacken in Nepal. Op voorhand leek dit misschien een beetje kort, maar uiteindelijk bleek dat 2 weken de ideale tijd is om een goede indruk te krijgen van dit fantastische land. We zagen alle hoogtepunten, zonder echt te hoeven haasten. Benieuwd naar onze reisroute van 2 weken door Nepal? Ik leest het hier.

Dag 1: Aankomst in Katmandu.

Bij aankomst op Tribhuvan airport in de hoofdstad Kathmandu wordt al snel duidelijk dat ik mijn visum voor Nepal misschien beter op voorhand had kunnen regelen. Het duurt namelijk een paar uur voordat ik eindelijk in de taxi zit onderweg naar het hotel.

We bezoeken op dag 1 de Bouddhanath tempel die op loopafstand van ons hotel ligt. Hier genieten we, tijdens een diner, van zonsondergang. Al snel komen we erachter hoe koud het eind februari nog is in Kathmandu en dan met name na zonsondergang. Ben je van plan in februari/maart naar Nepal te gaan, houd hier dan zeker rekening mee!

Hotel tip Kathmandu: Rokpa Guesthouse, Bouddha

hotels kathmandu
Bouddhanath stupa Kathmandu

Dag 2: Kathmandu.

Op dag 2 wandelen we om 6.00u s’ochtends al van ons hotel richting de Pashupatinath tempel waar op dat moment het Shivaratri festival plaats vindt. We zijn erg benieuwd naar de saddhu’s die tijdens dit festival naar deze tempel toe komen om hash te roken. We kijken onze ogen uit! Na een paar uur vinden we het wel genoeg met de drukte en namen we een taxi richting Thamel. We lunchen op Durbar square en brengen later ook nog een bezoek aan de beroemde Swayambunath tempel oftewel de Monkey tempel.

Lees ook: Tips voor een bezoek aan Kathmandu, Nepal

Reisroute Nepal
Shivaratri festival Kathmandu

Dag 3: Nagarkot en Bhaktapur.

Op dag 3 huren we een auto met chauffeur voor een bezoek aan Nagarkot en Bhaktapur in de Kathmandu Vallei. Nagarkot staat bekend om het spectaculaire uitzicht op de Himalaya, maar wanneer we hier arriveren wordt al snel duidelijk dat we met het weer niet heel veel geluk hebben. We zien hier en daar wel een topje van een berg, maar over het algemeen is de gehele bergketen bedekt met wolken.

Gelukkig maakt Bhaktapur veel goed, want dit blijkt een hele mooie, sfeervolle stad te zijn. Eerst lunchen we op een dakterras aan de rand van Durbar square. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht op het plein. Vervolgens slenteren we door de steegjes om het plein heen, waar we binnen de kortste keren verdwalen. We kijken onze ogen uit en genieten van het lokale leven op straat.

Bhaktapur

Dag 4: Chitwan National Park.

Neushoorns spotten in Chitwan National Park was misschien we dé reden waarom wij naar Nepal wilden. Vanuit Kathmandu nemen we daarom de bus naar Sauraha, een dorp aan de rand van het nationale park. We checken in in bij een fijn hotel dat langs de rivier ligt en uitkijkt op het park. Ondertussen gaan we op zoek naar een gids voor een trip naar de jungle voor de volgende dag.

Dag 5: Op zoek naar neushoorns in Chitwan National Park.

Vroeg in de ochtend vertrekken we naar Chitwan National Park. Eerst varen we met een bootje over de Rapti rivier en vervolgens gaan we te voet het park in. Het duurt even voordat we de eerste neushoorn zien, maar het is gelukt! Ook zien we een olifant, herten, krokodillen en heel veel verschillende soorten vogels waaronder een neushoornvogel. Voor natuurliefhebbers is een bezoek aan dit park is een must-do tijdens een reis aan Nepal.

Lees ook: Tips voor een bezoek aan Chitwan National Park, Nepal

reisroute Nepal
Chitwan National Park

Dag 6 t/m 11: Pokhara.

Van Chitwan National Park nemen we de bus richting Pokhara. Van onze gids in Chitwan krijgen we het telefoonnummer van zijn neef in Pokhara die daar een guesthouse runt. Deze neef pikt ons braaf op bij het busstation en brengt ons naar zijn guesthouse in Pokhara. We hebben er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, maar bij aankomst blijkt dit een heerlijk plekje te zijn. Het is een ontzettend leuk guesthouse, met prima kamers en fijne bedden. Iets dat in Nepal lang niet altijd het geval is. In een paar minuten lopen we van het hotel naar het beroemde Phewa meer en de gezellige winkelstraat van Pokhara.

We huren tijdens ons verblijf in Pokhara o.a een bootje voor een bezoek aan de World Peace Pagoda die aan de overkant van het Phewa meer ligt. Het uitzicht vanaf hier is echt fantastisch. Ook huren we een fiets en fietsen we richting Tashiling, een Tibetaans vluchtelingenkamp. Dit is een leuke plek om souvenirs te kopen.

Op dag 3 van ons verblijf in Pokhara maken we een 3-daagse trektocht door de bergen, langs typische Nepalese dorpjes. Een ontzettende leuke en niet al te zware trekking. Van Pokhara nemen we eerst een taxi naar Phedi en vanuit hier wandelen we naar Dhampus. Onderweg hebben we een prachtig uitzicht over de Himalaya. De volgende ochtend lopen na een fantastische zonsopkomst van Dhampus naar Sarangot. Ook hier blijven we een nachtje slapen en ook hier genieten we van een indrukwekkende zonsopkomst. Daarna lopen we rustig terug naar Pokhara en zit ons verblijf in Pokhara er helaas weer op.

Lees ook: de leukste dagtrips vanuit Pokhara, Nepal

Dag 12: Pokhara naar Bandipur.

We besluiten om Pokhara een dag eerder te verlaten zodat we een extra stop in Bandipur kunnen maken. We nemen de bus richting Kathmandu, stapten halverwege in Dumre uit. Hier nemen hier de bus naar Bandipur. We hoeven niet heel lang te zoeken naar een leuk en betaalbaar guesthouse, want Himchulli ligt direct vooraan in het dorp en heeft een mooi uitzicht over de bergen.

Dag 13: Bandipur.

1 Dag in Bandipur blijkt voor ons meer dan genoeg. Niet dat het niet leuk is, integendeel, maar Bandipur is heel klein en na een paar uur rondslenteren hebben we het meeste wel gezien. We kunnen nog wel een mooie wandeling naar Ramkot maken, maar met de 3-daagse trek in Pokhara nog in de benen hebben wij hier geen zin meer in.

reisroute 2 weken Nepal
Bandipur

Dag 14: Bandipur naar Kathmandu.

Het einde van 2 weken Nepal is in zicht. Bij  aankomst in Kathmandu zoeken we dit keer een hotel aan de rand van de populaire wijk Thamel. Dit is de ideale plek om nog even wat souvenirs in te slaan. Achteraf blijkt dat dit een goede zet, want alle leuke dingen die we in Pokhara zagen, maar niet kochten, bleken in Thamel nog veel goedkoper te zijn.

Dag 15: Vlucht richting Kuala Lumpur.

Vroeg in de ochtend vliegt mijn vriendin weer terug richting Nederland en neem ik het vliegtuig richting Kuala Lumpur, waar ik samen met mijn vriend verder reis door Maleisië. 2 weken Nepal waren echt te gek en inmiddels ben ik alweer 2 keer terug geweest, 1 keer 3 weken Nepal en 1 keer zelfs voor 2 maanden. Nepal is zo’n ontzettend bijzonder land. Ik kan er geen genoeg van krijgen.

Op zoek naar nog meer tips en inspiratie voor jouw reis naar Nepal? Check dan ook:

thamel kathmandu
Thamel, Kathmandu

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Nepal