Menu
Azië / Sri Lanka

My Travel Diary #23: de oostkust van Sri Lanka

Home » Azië » My Travel Diary #23: de oostkust van Sri Lanka

De eerste 2 weken van onze reis door Sri Lanka verliepen een klein beetje moeizaam. Mede door het slechte weer konden we onze draai niet zo goed vinden. En toen ons bezoek aan Wilpattu National Park ook nog eens in de soep liep, vroegen we ons verschillende keren af of het nog wel goed ging komen tussen Sri Lanka en ons. We vermaakten ons prima, maar waren niet dolenthousiast.

Misschien vergeleken we Sri Lanka ook iets teveel met Nepal. Hier hadden we namelijk voordat we naar Sri Lanka kwamen 2 maanden rondgereisd en deze reis bestond bijna alleen maar uit hoogtepunten. We beseften wel dat we dit los moesten laten, want zo zou Sri Lanka nooit een eerlijke kans krijgen.

oostkust Sri Lanka
Arugam Bay

Eigenlijk veranderde alles toen we Trincomalee bezochten. In eerste instantie wilden we deze stad in het oosten van Sri Lanka niet bezoeken vanwege de moesson die normaal gesproken in deze tijd van het jaar over dit deel van het land trekt. Maar eind december bleek het juist aan de oostkust van het land super goed weer te zijn. Een goede reden voor ons om een kijkje te gaan nemen.

We reizen vanuit Wilpattu National Park richting Trincomalee. Reizen met het openbaar vervoer kost in Sri Lanka misschien wat meer tijd, maar is super goedkoop en behoorlijk efficiënt. Naar alle delen van het land rijden bussen en is het niet rechtstreeks, dan wel met een (vaak korte) extra tussenstop/overstap. Zo missen we de rechtstreekse bus tussen Anuradhapura en Trincomalee, maar verliezen we amper tijd wanneer we via Habarana reizen. Het tweede deel moeten we wel de hele rit (2 uur) staan, maar dat boeit ons niet, want voor nog geen €1,50 p.p reizen we het hele stuk per bus van Anuradhapura naar Trincomalee (+100 kilometer). Niet slecht toch?

trincomalee
Trincomalee

In Trincomalee verblijven we de eerste paar nachten in Upuveli, het toeristisch centrum centrum van de stad. In het hoogseizoen is dit een levendige badplaats, maar nu, in het laagseizoen, is er niet heel veel te beleven. Wij vinden het heerlijk, want ondanks dat het erg rustig is zijn er wel genoeg leuke restaurantjes open en kunnen we nog genoeg leuke dingen doen.

oostkust sri lanka
Fietsen rondom Trincomalee

Mijn favoriete dag is de dag dat we een fiets huren en Trincomalee stad gaan verkennen. Trincomalee is een levendige en kleurrijke stad. Overal komen we prachtige hindoeïstische tempels tegen en wie mij een beetje kent, weet dat ik daar dol op ben. Ik ben gek op alle geuren, kleuren en gekkigheid rondom een tempel en vind het heerlijk om ergens in een hoekje te gaan zitten om gewoon een beetje mensen te kijken.

De Koneswaram tempel maakt het meeste indruk. Deze tempel is gebouwd op een klif en vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de kustlijn. Bij aankomst word je verwelkomd door een imposant en ietwat kitscherig beeld van een hindoe god en overal staan beelden van andere hindoe goden verspreid. De hoofdtempel is helaas dicht tijdens ons bezoek, maar er is genoeg te zien om ons een uurtje te vermaken.

Koneswaram tempel
Koneswaram tempel, Trincomalee

Naast het bezoeken van tempels gaan we ook nog op zoek naar mooie stranden en bezoeken we een Nederlands café. Toch fijn als je  na zoveel weken weer eens kunt genieten van een bitterbal of kaaskroket.

Na een paar dagen doorgebracht te hebben in Uppuveli reizen we door naar een ander strand 10 kilometer verderop, Nilaveli. Hier merken we veel meer dat het laagseizoen is, want in de buurt van ons hotel is geen één restaurant open. Helemaal niks! We besluiten daarom om maar een brommer te huren zodat we op z’n minst een beetje flexibel zijn.

nilaveli
Nilaveli

Naast te genieten van de mooie en rustige stranden rondom Nilaveli, rijden we ook het binnenland in, op zoek naar de oudste boeddhistische tempel van Sri Lanka, de Girihandu Seya. We hopen dat de route er naar toe heel erg mooi is, maar dat valt een klein beetje tegen. Daarentegen de tempel zelf en de ligging ervan zijn prachtig.

Girihandu Seya
Girihandu Seya tempel

Vanuit Trincomalee reizen we langs de oostkust richting Arugam Bay, in het hoogseizoen een surf hotspot, maar nu in het laagseizoen een slaperig vissersdorp. Het aanbod hotels is hier ontzettend groot en omdat het laagseizoen is slapen we voor maar 14 euro per nacht in een super fijne accommodatie inclusief ontbijt voor 2 personen. Zo relaxed! We vinden het uiteindelijk zo fijn dat we dik een week blijven hangen.

Vanuit Arugam Bay maken we verschillende uitstapjes. Zo huren we een brommer en rijden we richting Kumana National Park. De weg er naar toe is ontzettend mooi en regelmatig maken we een stop om te genieten van het uitzicht én van de wilde dieren zoals vossen, herten, buffels en op den duur zelfs een olifant. Zo gaaf dat dit gewoon kan.

Olifanten spotten arugam bay

Onderweg bezoeken we ook een tempel bovenop een rots. De tempel zelf is niet heel erg bijzonder, maar het uitzicht over de kustlijn en de jungle des te meer. Het doet ons een beetje denken aan ons bezoek aan de Pidurangala Rots in Sigiriya, het enige verschil is alleen dat we hier helemaal alleen zijn. Echt te gek.

arugam bay

Een andere leuke uitstapje vanuit Arugam Bay is ons bezoek aan Crocodille -en Elephant Rock. Dit zijn grote rotsen die regelmatig bezocht worden door krokodillen en olifanten, vandaar de naam. Wij hebben geluk en lopen (weer) een olifant tegen het lijf. Ik ben zo enthousiast, dat ik bij het zien van het dier een kreet uit sla, waardoor het dier schrikt en de bosjes in vlucht. Ik baal als een stekker, maar gelukkig bedenkt het dier zich en komt hij 5 minuten later weer tevoorschijn.

Klik hier voor al mijn tips voor een bezoek aan Arugam Bay

elephant rock
Elephant Rock, Arugam Bay

Na een week nemen we met pijn in ons hart afscheid van Arugam Bay. Wat een ontzettend fijne plek! Dat er niet heel erg veel te doen was, was voor ons juist het allerfijnst. Niks geen drukte en feestende jongelui, maar een heerlijk, rustig vissersdorp.

Klik hier voor een overzicht van alle reisdagboeken

Arugam Bay
arugam bay

Klik hier voor alle artikelen over Sri Lanka

sri lanka travel guide

2 Comments

• Ann
    7 februari 2020 at 22:01

Leuk om lezen. Wij bezochten het centrum, zuiden en westen. Tijdens het droge seizoen. Was fantastisch. Maar ik wil erg graag ook de rest van het eiland ontdekken!

• Sigrid
      8 februari 2020 at 09:01

Dank je wel <3 Sri Lanka is zo'n fijne bestemming!