neushoorn nepal
Azië Nepal Wildlife

Oog in oog met een neushoorn in Nepal

Home » Nepal » Oog in oog met een neushoorn in Nepal

Dat ik gek ben op de jungle en wildlife spotten is jullie misschien inmiddels bekend. Al eerder deelde ik mijn favoriete wildlife hotspots in Azië met jullie en gaf ik jullie tips voor een te gekke jungle trekking in Bukit Lawang, Sumatra. Azië is voor mij echt zo’n fijne en mooie plek om een jungle trek te maken. In alle landen daar is er wel ergens een te gek nationaal park te vinden en ik reis daar graag voor om. Over een maand vertrek ik weer en staat er uiteraard weer iets leuks op de planning. Daarover later meer. Vandaag blik ik terug op een trekking in het Chitwan National Park in Nepal. Een park waar de grootste populatie Aziatische  neushoorns te vinden is. Hier had ik een hele bijzondere, maar ook spannende ontmoeting met één van hen.

In 2014 was ik voor het eerst in Nepal. Samen met een vriendin reisde ik in 2 weken tijd langs de bekendste hotspots van dit fantastische land. Eén van de plekken die we bezochten was het Chitwan National Park. Hier trokken we samen met 2 gidsen de jungle in, op zoek naar neushoorns. Deze ervaring vond ik zo ontzettend gaaf dat ik besloot om dit jaar, samen met mijn vriend, terug te gaan.

Onze trip begint in Sauhara, een  dorp aan de rand van het nationale park. Vanuit hier is een bezoek aan het nationale park het makkelijkst te regelen.  We worden al opgewacht door Suresh, één van de gidsen die in 2014 ook met mij op trekking is geweest en in het kader van “Een goede gids is het halve werk”, had ik vooraf al contact met hem opgenomen. In overleg met Suresh besluiten we om 3 dagen te voet het park in te gaan en te overnachten in een homestay aan de rand van het park. Het is helaas niet mogelijk om op dat moment in het park te overnachten en iedere bezoeker moet zich dan ook voor zonsondergang melden bij één van de headquarters. De volgende ochtend maken we kennis met Laksmi, de andere gids die met ons meegaat en dé tijger-expert. Dat klinkt in ieder geval goed ;-) Na een boottocht van ongeveer 2 uur over de Rapti rivier, is het eindelijk zo ver en kan de trekking beginnen.

Tocht over de Rapri rivier

We beginnen te lopen en binnen 30 minuten tijd komen we al in het spoor van een neushoorn. Ik vind het ontzettend spannend, want stel je eens voor dat je te voet een neushoorn tegen komt! Van de vorige keer weet ik dat ze ontzettend hard kunnen rennen en dat ze niet goed zien, maar wel goed kunnen horen. Ook is het wel eens nodig om een boom in te vluchten, als de situatie te gevaarlijk wordt. Uuuuh….hoe gaan we dat doen?? Heel voorzichtig lopen we door een bebost gebied en als we bij een riviertje uitkomen zien we een neushoorn in het water. Hij ligt bijna helemaal onder water en wij beseffen maar half hoe groot hij is. Mijn hart gaan te keer van opwinding en ik begin als een gek foto’s te maken, want stel dat hij zich bedenkt en er vandoor gaat. Gelukkig doet hij dat niet en ongeveer 20 minuten lang genieten wij er van, hoe het dier een modderbad neemt en bubbels in het water blaast. Mijn vriend staat samen met Suresh aan de rand van het water te kijken en ik zit rustig met Laksmi op een heuveltje tussen het water en het looppad, het dier te bewonderen.

Neushoorn neemt een heerlijk modderbad

Plotseling schrikt Laksmi. Hij gebaart dat we stil moeten zijn. Ik zie paniek in zijn ogen, maar heb geen idee wat er aan de hand is. Terwijl hij zich omdraait naar het pad toe, doe ik dat ook en zie ik een gevaarte van zo’n 2.000 kg op ons af komen…..NEUSHOORN!!! Laxsmi springt op en roept dat ik richting het water moet rennen. Mijn vriend en Suresh weten dat er iets mis is, maar wat precies, is voor hen nog niet duidelijk. De neushoorn in het water, springt overeind en begint opgewonden te snuiven. Ondertussen rennen wij zo hard als we kunnen langs het water, van de neushoorns weg. Totdat Suresh aangeeft dat de kust veilig is en we ons achter een boom verschuilen. Zenuwachtig beginnen we te lachen. Laxmi vertelt dat hij in een in een fractie van een seconde een takje hoorde breken en voor hij kon reageren de neushoorn al op zo’n 5 meter van ons af stond. Ongelofelijk!

Maar we zijn er nog niet, onze tassen liggen namelijk nog op de plek waar we eerder zaten, dus we moeten nog terug. Laksmi gaat voor op en heel voorzichtig sluipen we door de jungle richting de plek. Wanneer we uiteindelijk het water weer in beeld hebben, zien we de 2 neushoorn op hun gemak in het water liggen, alsof er helemaal niks is gebeurd. Ik voel de spanning van me afglijden en begin te beseffen wat er daarnet is gebeurd. De gidsen zijn door het dolle en lachen hartelijk. Uiteindelijk besluiten we nog 15 minuten te blijven, om weer op adem te komen, maar daarna vinden we het allemaal wel spannend genoeg geweest en lopen we verder.

Kijk ze liggen met z'n tweeën

Kijk ze liggen met z’n tweeën

Onze tassen waren achteraf gezien onze redding, want doordat de reuk bij neushoorns heel goed is ontwikkelt, was het dier waarschijnlijk meer afgeleid door de tassen, dan door ons en hadden wij tijd om weg te rennen. Het advies als een neushoorn je aanvalt is dan ook om zig-zaggend weg te rennen en iets dat je bij hebt of draagt weg te gooien zodat de neushoorn afgeleid wordt of zoals ik al eerder zei, de boom in te vluchten, maar daar hadden wij in dit geval écht geen tijd meer voor. Het is met wilde dieren altijd zo goed oppassen, je weet nooit hoe ze reageren op mensen. Houdt genoeg afstand is de aller belangrijkste les, maar blijf ook altijd rustig en draag geen opvallende kleding. Luister in een spannende situaties altijd goed naar je gids. Hij/zij weet het beste hoe te reageren.

Heb jij ook iets soortgelijks meegemaakt? Ik hoop natuurlijk van niet, maar als iets goed af loopt, zijn het vaak wel mooie verhalen om achteraf te vertellen ;-)

Tot slot nog een kort filmpje van de bubbelende neushoorn ;-)

You Might Also Like...

4 Comments

Sabine
    20 oktober 2015 at 16:43

Wat bijzonder dat je dit van zo dichtbij in het wild mee hebt gemaakt! Dat zijn echt machtige beesten… Best eng ook haha. Ik heb ooit in Ghana met een ranger een wandeltocht door een natuurpark gemaakt. Opeens kwam er een hele groep olifanten mét kleindjes aangelopen. We moesten stokstijf blijven staan. Angst en bewondering tegelijk. De rangr haalde zijn geweer al tevoorschijn en richtte het omhoog. Hij maakt het zelfs al klaar om te schieten. Gelukkig na een aantal minuten stilstaan liepen ze verder. En wij ook gelukkig :) Ook heeft er ooit eens een aap op onze hotelkamerdeur geklopt. Gelukkig hebben we niet open gedaan want we hadden er allemaal eten liggen. Dat was ook een goede les: neem zo min mogelijk eten mee als er wilde dieren zijn :)

Sigrid
      20 oktober 2015 at 18:08

Oooh die olifanten!! Echt hartstikke eng, zeker als er kleintjes bij zijn. En apen en eten in je kamer…daar heb ik ook nog wel wat verhalen over hahaha. Bij een meisje die ik had ontmoet hadden de apen 3 mascara’s meegenomen en haar make-up tasje mee het dak op genomen!! Inderdaad NOOIT etenswaar in je kamer laten liggen :-)

ivonne
    21 oktober 2015 at 13:41

Ik zie het al helemaal voor me hoe jullie rennend voor je leven over dat pad gaan! Ja, wildlife heet niet voor niets wild. Ze laten zich nét niet zien als jij dat wilt, tonen (te) veel interesse in je spullen of proberen je te verjagen. Toch blijft wildlife spotten voor mij het meest geweldige dat er is! Gaaf die neushoorns!

Sigrid
      21 oktober 2015 at 14:51

Whahaha Ivonne! Ja deze passie delen wij ;-)