My Travel Diary #17: Tansen en Bardia National Park

west nepal
Home » Azië » My Travel Diary #17: Tansen en Bardia National Park

De laatste reis update is alweer van een week of 6 geleden, tijd dus om jullie eindelijk weer eens te praten, want er is in de tussentijd ontzettend veel gebeurd. Mocht je je niet meer kunnen herinneren waar we precies waren gebleven, dan kun je hier alle updates nogmaals nalezen.

Na 2 weken in het prachtige Pokhara te zijn gebleven reizen we door richting het westen van Nepal. Dit gedeelte wordt door veel reizigers overgeslagen, omdat het best wel lastig is om hier te komen, maar omdat je hier één van de mooiste nationale parken van Nepal (Bardia National Park) vindt, besluiten wij om toch die richting op te gaan.

tanssen
Tansen, Nepal

De rit van Pokhara naar Bardia National Park is lang, heel erg lang (+14 uur) en bovendien ook nog eens ontzettend oncomfortabel. We besluiten daarom een extra stop in te lassen in Tansen, een dorp in de bergen op ongeveer 5-6 uur rijden van Pokhara. Tansen is leuk voor 1 of maximaal 2 nachten, maar heel veel is er niet te beleven. Wel hebben we het geluk hier net tijdens het Diwali festival (het festival van het licht) te zijn, waardoor er (vooral in de avonduren) allerlei festiviteiten gaande zijn. Aan de andere kant hebben we pech, want net de dag dat we door willen reizen naar Bardia National Park, blijkt de belangrijkste dag van het festival te zijn. Gevolg: er rijden geen bussen. We zijn dus genoodzaakt een dag extra in Tansen te blijven.

diwali tansen
Diwali festival in Tansen

Eenmaal aangekomen in Bardia National Park voelt het als vanouds. We verblijven bij dezelfde fijne homestay als 5 jaar geleden en wandelen rond langs de rivier die dient als grens tussen het dorp en het Nationale Park. Hier spotten we o.a apen, herten en veel verschillende vogelsoorten. Ook maken we een mooie wandeling door het platteland en worden we overal begroet met een vrolijke lach en een vriendelijke “namaste”. Je merkt aan alles dat de mensen hier niet zo gewend zijn aan toeristen dan in de andere plekken die we tot nu toe hebben bezocht.

bardia

De eerste 5 dagen van ons verblijf in West-Nepal maken we vanuit Bardia National Park een tour naar een totaal onbekend gebied van Nepal. We bezoeken o.a dorpen rondom het Karnali-en Bheri rivierengebied, gaan vogelspotten bij het Ghoda Ghodi meer en op zoek naar wilde dieren in Shuklaphanta National Park. Een uitgebreid verslag van deze trip lees je op de site van Travel Nepal. Een tipje van de sluier: we hadden een ontmoeting met een luipaard, die we niet zo snel meer zullen vergeten en we sliepen in een ontzettend gave boomhut.

west-nepal
West-Nepal

Na deze 5-daagse tour zijn we ook nog samen met een gids Bardia National Park in geweest. Bardia staat bekend als dé plek in Nepal om tijgers te spotten en uiteraard hebben wij ons best gedaan en waren we even heel erg dichtbij, maar is het uiteindelijk niet gelukt. Tijgers zijn nu eenmaal ontzettend moeilijk te spotten en je moet ook wel heel erg veel geluk hebben. Wel zagen we een neushoorn, wat in dit park een stuk moeilijker is, dan in het meest bekende park van Nepal, Chitwan National Park. In Chitwan leven er meer dan 600 neushoorns, in Bardia nog geen 50. En dat terwijl Bardia National Park groter is. Dan begrijp je wel dat deze ontmoeting toch best wel heel erg bijzonder was.

neushoorn bardia
neushoorn nepal

Na 10 dagen west-Nepal reizen we door naar Chitwan National Park. Hier gaan we een nieuwe poging doen om de tijger te spotten. De kans is hier aanzienlijk kleiner, maar we gaan het toch proberen. Het verslag van dit bezoek lees je hier

Klik hier voor een overzicht van alle reisdagboeken

Bardia national park
bardia np
Trekking in Bardia National Park

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Nepal

nepal travel guide

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?