Menu
Azië / Nepal

My Travel Diary #12 : Terug naar het mooie Nepal

Home » Azië » My Travel Diary #12 : Terug naar het mooie Nepal

Na 4 maanden in Nederland doorgebracht te hebben, zijn we eindelijk weer terug in Azië. Er is in die 4 maanden veel gebeurd. Kort samengevat: De eerste 4 maanden van het jaar brachten we door in (zuidoost) Azië. We reisden o.a door Thailand, Taiwan, Maleisië en één van mijn favoriete eilanden ter wereld, Sumatra. Het was een geweldige trip waarin we ontzettend veel te gekke plekken bezochten.

Halverwege mei zat de reis er op en vlogen we weer terug richting Nederland. Voor sommige van jullie bleek dit een verrassing te zijn, maar dit hadden we vooraf gewoon zo gepland. We vinden reizen heerlijk, maar wilden de zomerperiode in Nederland doorbrengen, mede voor het weer, maar vooral ook om bij onze families en vrienden te zijn. In deze periode kon mijn vriend gewoon gaan werken bij zijn eerdere werkgever. Super fijn, want doordat wij allebei op 1 januari onze baan hadden opgezegd, hadden we weinig inkomen, maar liepen de vaste lasten van o.a ons koophuis gewoon door.

Nepal Bhaktapur

Een paar weken na onze reis door Azië besloten we ons koophuis in de verkoop te zetten. De tijd kon niet beter, want er bleek meer vraag dan aanbod en binnen een week was het huis al verkocht. Toen kwam de tijd om nieuwe (reis)plannen te gaan maken. We boekten voor 2 dagen na de sleuteloverdracht een vlucht naar Nepal en daarmee was ons volgende reisavontuur een feit. Naast Nepal zullen we ook Thailand en Sri Lanka gaan bezoeken. Onze trip is 2 weken geleden van start gegaan. Tijd voor de eerste update.

Aankomst in Nepal

Met Etihad Airways vliegen we van Amsterdam naar de hoofdstad van Nepal, Kathmandu. Voor mij is het mijn 3e bezoek aan dit prachtige land, voor mijn vriend zijn 2e. De laatste keer verlieten we het land precies 1 week voor de alles verwoestende aardbeving in 2015. We zijn benieuwd hoe het nu met Nepal is. De vlucht verloopt soepeltjes, zonder vertragingen of andere gekke dingen. Bij aankomst op de luchthaven is het hartstikke rustig. We regelen ons visum, wisselen wat geld en voor we het weten zijn we onderweg naar onze eerste bestemming, Bhaktapur. Het is inmiddels 21.00u en zodra we in ons guesthouse arriveren kunnen we meteen door naar bed.

sporen aardbeving Nepal
Nog steeds zijn er ontzettend veel sporen zichtbaar van de aardbeving van 2015

Historisch Bhaktapur

De volgende ochtend voelen we ons verrassend goed. We hebben amper last van een jetlag en gaan al vroeg op pad om Bhaktapur te verkennen. Bhaktapur is één van de allermooiste steden van Nepal. Het is een historische stad die door Unesco wordt beschermd en één van de 3 koningssteden in de Kathmandu Vallei. Helaas is deze stad tijdens de aardbeving erg hard getroffen en zijn er nog steeds verschillende bouwwerken niet gerestaureerd. Toch had ik op één of andere manier verwacht dat het erger zou zijn en is een bezoek aan Bhaktapur nog steeds een dikke aanrader.

Bhaktapur

We starten de dag met koffie op ons favoriete dakterras met één van de mooiste uitzichten over het belangrijkste plein van de stad, Durbar Square. Vervolgens slenteren we rond door de smalle straatjes en bezoeken we de belangrijkste plekken van de stad. Het historisch centrum van Bhaktapur is net een openluchtmuseum met prachtige oude huizen en tempels. We kijken onze ogen uit en kunnen niet stoppen met het maken van foto’s.

De volgende dag reizen we door naar onze volgende bestemming, maar voordat we op de bus stappen maken we nog een rondje door de stad. Het blijkt een marktdag te zijn en de stad ziet nog kleurrijker en levendiger dan de dag ervoor.

Pittoresk Panauti

Van Bhaktapur reizen we door naar Panauti, een klein en rustig dorpje in de Kathmandu Vallei. We reizen met de lokale bus en deze zit tot de nok toe volgepropt. Gelukkig duurt de rit maar een uurtje. We logeren in Panauti bij een homestay. We worden ontzettend vriendelijk ontvangen met thee en een tikka (rode stip op voorhoofd, die zorgt voor bescherming).

Panauti

Na de thee gaan we het historisch centrum verkennen. Het is klein, maar wel heel erg mooi met de prachtige Indreshwar Mahadev tempel als hoogtepunt. Toeristen zijn er amper. Nadeel is alleen dat er in Panauti bijna geen (leuke) cafeetjes en restaurantjes te vinden zijn. In ieder geval niet in het historisch gedeelte. Om te eten zijn we dus aangewezen op de familie waar we logeren. Op zich geen straf, want het eten is heerlijk, maar ik vind het altijd wel gezellig om in een leuk tentje te zitten en een beetje mensen te kijken.

Indreshwar Mahadev tempel

De volgende ochtend was het plan een flinke hike te gaan maken naar één van de belangrijkste boeddhistische kloosters in Nepal, het Namo Buddha klooster. Helaas zit het weer niet mee en besluiten we om dit uit te stellen tot het einde van onze reis door Nepal. We komen immers toch nog terug in Kathmandu en de Kathmandu Vallei. Als alternatief maken we een hike rondom Panauti en zoeken we een paar mooie uitkijkpunten op.

panauti

Na 2 dagen Panauti reizen we door naar Patan, een andere koningsstad. Daarover meer in ons volgende reisoverzicht.

Klik hier voor een overzicht van alle reisdagboeken

panauti nepal

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Nepal