My Travel Diary #41: het prachtige nevelwoud van Mindo

Home » Latijns-Amerika » My Travel Diary #41: het prachtige nevelwoud van Mindo

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn wij momenteel op reis in Zuid-Amerika, in Ecuador om precies te zijn. Mocht je nu denken “Huh heb ik iets gemist?” check dan even het  voorlaatste reisdagboek voor een update. Hierin beschrijf ik de weg naar deze reis en onze eerste dagen in de hoofdstad van Ecuador, Quito.

Heel lang zijn we niet in Quito gebleven. Na 2 dagen reisden we namelijk al door naar Mindo, een dorp op 2 uur rijden van de hoofdstad. Ons plan was om met de bus te gaan en ik had helemaal uitgezocht hoe we dit het beste aan konden pakken: eerst de taxi naar het busstation (30-45 minuten) en daar zouden we op de bus naar Mindo stappen. De rit zou in totaal zo’n 2 uur in beslag nemen.

mindo

Eenmaal aangekomen op het busstation is het er wel erg rustig. In de eerste instantie hebben we niet in de gaten wat er precies aan de hand is, maar al snel komen de eerste taxichauffeurs naar ons toe met het nieuws dat de bussen vanwege een staking niet rijden. Heel even denken we nog “Ja duh, die smoes kennen we wel” maar ze blijken helaas gelijk te hebben.

Daar staan we dan op een leeg busstation in een achterbuurt van Quito. Onze taxichauffeur was natuurlijk al lang weer weg en niemand om ons heen spreekt Engels. Niet echt een fijne situatie. Gelukkig blijkt er een jong lokaal stel te zijn dat ook naar Mindo wil en die een taxi hebben geregeld voor maar $40. En het mooie is…wij mogen mee. Zo fijn!

Mindo is een klein dorp dat prachtig is gelegen. De hele omgeving is er bedekt met nevelwoud en er leven heel veel bijzondere vogels waaronder kolibries, toekans en quetzals. Vooraf las ik dat veel reizigers Mindo overslaan, omdat ze ook al naar de Amazone gaan, maar deze twee natuurgebieden zijn volgens mij niet te vergelijken en omdat wij nou eenmaal gek zijn op jungle en avontuur willen we er graag naartoe.

Vanaf het moment dat wij in Mindo arriveren weten wij dat we een goede keuze hebben gemaakt. Deze plek blijkt echt fantastisch. De omgeving heeft veel weg van diverse mooie plekken in Costa Rica en ons hotel, Casa de Vista Alta, bleek een ware droom. We slapen in een te gekke boomhut met uitzicht op een adembenemende groene vallei en onze kamer is ontzettend comfortabel en stijlvol. Dit is misschien wel de allerfijnste  jungle lodge waar we ooit hebben geslapen.

casa de alta vista mindo
Casa de Vista Alta, Mindo

Op dag 1 verkennen we vooral een beetje de omgeving van het hotel en gaan we op zoek naar leuke restaurantjes en winkeltjes in de buurt. We merken dat het in het dorp behoorlijk rustig is en dat veel tentjes (nog steeds) gesloten zijn. Waarschijnlijk een gevolg van de crisis. Toch maakt Mindo een erg fijne indruk en is het een plek waar wij graag een paar dagen vertoeven.

mindo

Op dag 2 worden we eerst verwend met een heerlijk ontbijt op het dakterras van het hotel. Terwijl we zitten te eten zien we toekans van boom naar boom vliegen. Zo leuk is dat. Na het ontbijt gaan we een mooie wandeling maken in het Mindo Nambillo natuurreservaat. Hier vind je een aantal mooie watervallen die de moeite waard zijn. Om aan de goede kant van de vallei te komen worden we met een kabelbaan naar de overkant gebracht. Alleen dat al is de entreeprijs van $5 waard.

De wandeling is nog veel mooier dan verwacht. Ook zwaarder, want in totaal lopen we meer dan 20 kilometer en veelal op en neer. Maar de watervallen zijn mooi, de omgeving prachtig en we komen amper andere toeristen tegen. Een bezoek aan deze plek is zeker de moeite waard wanneer je Mindo bezoekt.

De volgende ochtend gaan we al voor het ontbijt op pad. Dit keer gaan we samen met een gids vogels spotten. Marcelo, onze gids, is enorm gepassioneerd en laat ons ontzettend veel verschillende vogels zien en horen. We zien o.a toekans, kolibries en ontzettend veel andere kleurrijke vogels waarvan ik de naam inmiddels alweer vergeten ben.

Vogels spotten met Marcelo Arias

De meest bijzondere vogel van het gebied, de Andean Cock of the Rock, zien we helaas niet, maar horen we wel. Evenals de Quetzal, maar die hebben we eerder al eens in Costa Rica en Guatemala gespot, dus dat vinden we minder jammer.

Na de tour en weer een heerlijk ontbijt genieten we vooral van onze fantastische boomhut. Een beetje vogels kijken vanaf het balkon en een poging doen om kolibries te fotograferen, want daar barst het hier van. De eigenaar van Casa de Vista Alta, Fernando, laat ons ook nog even zijn nieuwe project zien, een prachtige, nieuwe boomhut met minstens zo’n fijn uitzicht en zo veel privacy als de onze. Mocht je naar Mindo gaan en op zoek zijn naar een fijne accommodatie, met het allermooiste uitzicht van Mindo, dan is Casa de Vista Alta een hele dikke aanrader.

Na 3 nachten moeten we Mindo helaas weer verlaten. Het was onze eerste stop na Quito van onze reis door Ecuador en wat voor een. Mindo was voor ons dé ideale plek om rustig aan je reis door Ecuador te beginnen. Het ligt iets lager dan Quito, namelijk op 1300 meter en de temperatuur is er ideaal (24-26 graden). Prima plek om te acclimatiseren. Van Mindo reizen we via een korte stop in Quito door naar Otavalo, een stad ten noorden van Quito die bekend staat om haar markten. Daarover later meer.