My Travel Diary #29: Bella Italia

hiken amalfikust italie

Het is alweer veel te lang geleden dat ik een reisupdate schreef, dus hoog tijd om jullie bij te praten over de huidige ontwikkelingen. Waar zijn we nu en wat hebben we in de afgelopen maanden allemaal gedaan?

Nadat wij eind juni terugkwamen naar Nederland vanuit Albanië is er niet zo heel veel spannends gebeurd. Zoals gepland is mijn vriend gedurende 3 maanden gaan werken bij zijn vroegere werkgever en heb ik ondertussen aan My Travel Secret en de nieuwe website gewerkt. Gelukkig begon het toerisme ondertussen weer rustig aan te trekken en kregen we weer steeds meer inkomsten via de reiswebsite.

We verbleven ondertussen in het appartement van een vriendin in Eindhoven. Zij ging in de zomermaanden voor 2 maanden naar Zwitserland en wij pasten op haar huis. Eindhoven beviel ons super goed, maar helaas moesten we voor de 3e maand op zoek naar een andere woonruimte, want ze kwam weer terug naar Nederland. Het werd uiteindelijk een chalet op een camping in de buurt van onze ouders. Voor 1 maand was dit een prima oplossing, maar het had niet heel veel langer moeten duren.

In september moesten we gaan bedenken wat we in oktober zouden gaan doen. Het plan om 4 maanden door zuid-Amerika te gaan reizen hadden we allang in de ijskast gezet en helaas zat een ticket naar Azië er voorlopig ook niet in. We wilden in ieder geval naar een bestemming waarbij we onze winterjassen niet mee hoefden te nemen en waar de Corona situatie een beetje onder controle was. Na lang wikken en wegen kozen we voor Italië. Voor Napels en de Amalfikust om precies te zijn.

Cetara amalfikust
Cetara, Amalfikust

Begin oktober vlogen we van Eindhoven naar Napels. De eerste dagen brachten we door in de stad. We sliepen in een heerlijk hotel aan de rand van het historisch centrum en verkenden de stad op de fiets en te voet. Napels bleek veel mooier dan verwacht. Het heeft wel een rauw randje, maar het voelde er helemaal niet gevaarlijk aan of zo.

Na een aantal dagen namen we de boot van Napels naar Procida, het kleinste eiland in de Golf van Napels. We hadden veel goede dingen over deze plek gehoord en gelezen en wilden het graag zelf ervaren. We brachten 2 nachten op het eiland door bij één van de fijnste hotels waar we ooit hebben geslapen, San Michele Procida. Wat hebben we hier ontzettend genoten.

boutique hotel Procida
San Michele Procida

Op Procida gingen we op zoek naar de mooiste uitzichten en stranden en we verkenden het eiland te voet. Het bleek er wel iets drukker te zijn dan verwacht, want ondanks dat het eiland maar een kleine 4 km² groot is, leven er toch nog zo’n 11.000 locals. Meer over ons verblijf op Procida, lees je hier.

procida
Procida Italië

Vanuit Procida gingen we terug naar Napels en vervolgens door naar een bestemming die al heel lang op onze bucketlist stond, de Amalfikust. De Amalfikust ligt ongeveer 50 kilometer ten zuiden van Napels op het Sorrento schiereiland. Het is wat mij betreft één van de mooiste regio’s van Italië die we tot nu toe hebben bezocht.

De eerste dagen aan de Amalfikust brachten wij door in een prachtig dorpje vlakbij Vietri sul Mare, Raito. We sliepen bij Il Rigiuolo en hadden een fantastisch mooi en groot appartement tot onze beschikking. Ondanks dat het weer erg wisselvallig was mocht dat de pret niet drukken.

vietri sul mare
Vietri sul Mare, Amalfikust

Omdat wij wat langer in de buurt van de Amalfikust wilden blijven, gingen we ondertussen op zoek naar een appartement om te verblijven. Via Instagram kwamen we in contact met Felicia van Salerno Travel en via haar vonden we een fijn appartement in de oude binnenstad van Salerno, een stad op een steenworp afstand van de Amalfikust. Aan de Amalfikust zelf verblijven was ook een optie, maar de prijzen lagen daar 2x zo hoog en de prijs/kwaliteit verhouding een stuk minder. Bovendien bleek Salerno een hele fijne, rustige stad te zijn, waar ook genoeg te doen en te zien was.

Na ons verblijf in Raito gingen we richting Amalfi, de plek waaraan de Amalfikust haar naam dankt. We verbleven in een authentiek, Italiaans appartement op 15 minuten lopen van het dorp. Vanuit hier maakten we geweldig mooie wandelingen en verkenden we verschillende dorpen. We werden nog meer verliefd op deze regio.

Amalfi

Inmiddels zitten we al een week in ons appartement in Salerno en het bevalt ons super goed. Het is fijn om een basis te hebben en om niet continue te hoeven reizen. Dit uiteraard ook met het oog op het nog altijd heersende Covid19. Vanuit hier zijn we binnen 5-10 minuten in Vietri sul Mare en naar Amalfi is het een uur met de bus. Het weer is over het algemeen super goed. De zon schijnt veel en het is zelfs nog warm genoeg om in zee te kunnen zwemmen. De enkele dagen dat het regent gebruiken we om (online) te kunnen werken. We willen de zonnige dagen nu zo efficiënt mogelijk gebruiken, mocht er een lockdown komen, dan hebben we de dingen die we perse wilden doen en wilden zien in ieder geval (zo veel mogelijk) gedaan.

amalfikust
Ravello, Amalfi kust

Klik hier voor een overzicht van alle Italië artikelen