De mooiste wandeling in Nationaal Park de Groote Peel

mooiste wandeling de groote peel
Home » Nederland » De mooiste wandeling in Nationaal Park de Groote Peel

Nationaal Park de Groote Peel is een prachtig natuurgebied op de grens met Brabant en Limburg. Het is het kleinste nationale park van Nederland, maar zeker niet de minst mooie. Zelf ben ik opgegroeid op een steenworp afstand van het park, maar kwam ik er in mijn jeugd eerlijk gezegd maar weinig. Wel bracht ik als tiener veel tijd door aan de rand van het park, wanneer ik op mijn pony langs de afrastering reed, op zoek naar de (toen nog) IJslandse paarden die in het park liepen. In mijn herinnering vond ik vroeger het park best wel saai, omdat de wandelmogelijkheden nogal beperkt waren, maar gelukkig is daar in de loop der tijd veel verandering in gekomen.

Nu we door Corona noodgedwongen een aantal maanden in Nederland moesten blijven en we een huis huurden vlakbij mijn ouderlijke huis, ben ik de Groote Peel pas echt gaan waarderen. Vele uren hebben we wekelijks in het park doorgebracht en iedere wandelroute hebben we uitgebreid uitgetest. Mijn favoriete route is een route van zo’n 12,3 kilometer lang. Het is geen standaard route die online te vinden is. Het is een wandeling die het mooiste gedeelte van het nationale park combineert met een wandeling over de beroemde knuppelbruggetjes en langs de nieuwe uitkijktoren. Je kunt deze route makkelijk combineren met een koffiepauze bij bezoekerscentrum de Pelen of bij de Peelboerderij, die vlakbij het bezoekerscentrum en de officiële ingang van het park is gelegen.

mooiste route de groote peel
Inmiddels lopen er geen IJslandse paarden, maar Shetland pony’s in de Groote Peel

Er is alleen één nadeel van deze wandelroute en dat is dat hij helaas niet het hele jaar toegankelijk is. Een groot gedeelte van het park en dus ook van deze route is namelijk tussen 15 maart t/m 15 juli gesloten i.v.m het rust-en broedseizoen van de vogels. Een kleiner gedeelte is daarbij ook nog eens dicht tussen 15 oktober t/m 30 november. Voor deze periodes zal ik de beste alternatieve routes bespreken.

de groote peel

Mijn favoriete startpunt voor een wandeling in Nationaal Park de Groote Peel

Wanneer je gaat wandelen in Nationaal Park de Groote Peel raad ik aan om je auto niet bij het bezoekerscentrum (Buitencentrum de Pelen) te parkeren, maar bij de parkeerplaats tussen de Oude Dijk en de Vossenberg (Meijel) in. Dit is knooppunt nummer 62 van het wandelnetwerk. Check Google Maps voor de exacte plek. Je bereikt deze parkeerplaats door een klein stuk over een fiets/zandpad te rijden. Alle wandelingen die ik in deze blogpost beschrijf, starten op deze plek.

Ik raad dit startpunt aan, omdat het centraal is gelegen ten opzichte van de mooiste plekken van het nationale park en wanneer je hier begint kun je tijdens de wandeling makkelijk een (korte) pauze inlassen bij het bezoekerscentrum en tijd nemen voor koffie met een stuk Limburgse vlaai.

startpunt wandelroute de groote peel
Mijn favoriete startpunt voor een wandeling in NP de Groote Peel, check Google Maps.

Wandelroute 1: de mooiste wandeling in Nationaal Park de Groote Peel (12,3km)

Het gebied waar de mooiste wandeling door Nationaal Park de Groote Peel start, is het gebied waar de Shetlandpony’s lopen. Dit is één van mijn favoriete delen van het park. Om de pony’s te vinden moet je soms een beetje zoeken, maar meestal kom ik tijdens deze wandeling aan het begin of op het einde altijd wel een aantal pony’s tegen. Voer de pony’s niet en probeer afstand te houden. Dit laatste is soms wat lastig, want sommige pony’s zijn hartstikke nieuwsgierig.

wandelen de groote peel

Wanneer je bij het startpunt van de wandeling (knooppunt 62) door de poort het park in loopt, volg je het pad rechtdoor. Je loopt nu door een mooi heidegebied. Op de splitsing (knooppunt 60) houd je links aan. De volgende kruising is knooppunt 61, hier sla je rechtsaf, richting een pad waar aangegeven staat dat het van 15 maart t/m 15 juli gesloten is. Het grootste deel van het jaar is dit pad dus wel gewoon toegankelijk.

wandelen in de peel
Respecteer deze borden altijd, ook wanneer het lijkt dat je gewoon door kunt lopen. Uiteindelijk loopt het pad altijd dood door gesloten een hek iets verderop.

Vervolgens loop je alsmaar rechtdoor. Al snel kom je uit bij een groot ijzeren hek/wildrooster en even later arriveer je op een kruising. Deze kruising is de officiële grens tussen Limburg en Noord-Brabant die dwars door het nationale park loopt. Je steekt de kruising over en loopt nu een smaller paadje in. Dit is het gebied rondom het Aan ’t Elfde meer, een prachtig meer dat veel vogels aantrekt. Helaas is dit paadje tussen 15 oktober t/m 30 november gesloten. Voor deze periode kun je wandelroute nummer 2 verder volgen.

wandelroute de groote peel
De officiële grens tussen Limburg en Noord- Brabant, hier loop je rechtdoor het kleine paadje in waar het bord staat. Ben je er tussen 15 oktober en 30 november, sla dan linksaf

Het pad waar je nu loopt is één van mijn favoriete paadjes in het nationale park. In vergelijking tot de meeste paden in het park is dit een veel smaller pad, wat ikzelf veel leuker vind. Het is een rustig en gevarieerd pad dat door het mooie landschap kronkelt. Omdat het pad zo’n 5,5 maand per jaar gesloten is, komt het in de meeste wandelroutes niet voor. Zonde als je het mij vraagt.

mooiste wandeling de groote peel
Eén van mijn favoriete paadjes in het nationale park

Aan het einde van het pad sla je op de T-splitsing linksaf. Dit is kort nadat je door een (klap)hekje bent gelopen. Niet veel later loop je door een groot ijzeren hek/wildrooster en direct daarna sla je op de volgende T-splitsing weer linksaf.

Volg het pad vervolgens tot aan de volgende kruising. Dit is al snel 1,4 km lopen. Op de kruising sla je linksaf. Na een paar honderd meter lopen maakt het pad een scherpe bocht naar rechts. In deze bocht sla je linksaf een smal paadje in. Dit is één van de allermooiste paadjes van het park. Dit paadje loopt dwars door het Aan ’t Elfde meer en is wat mij betreft een plek die je zeker niet mag missen. Aan het eind van het pad kom je weer bij het grote pad uit dat de grens tussen Limburg en Brabant markeert. Hier sla je rechtsaf.

mooiste wandelroute de peel

Omdat je de knuppelbruggetjes natuurlijk niet mag missen tijdens een bezoek aan Nationaal Park de Groote Peel loop je nu richting het drukkere gedeelte van het park, het gedeelte waar het bezoekerscentrum en de officiële wandelroutes van Staatsbosbeheer te vinden zijn.

Loop bij de eerste kruising (knooppunt nummer 54) rechtdoor. Op de volgende kruising sla je linksaf. Wanneer je een hek bent gepasseerd en naar links kijkt, zie je de nieuwe uitkijktoren waarschijnlijk al in de verte liggen. Op de volgende kruising sla je weer linksaf en nu loop je via een lange knuppelbrug richting de uitkijktoren. Neem hier zeker even een kijkje.

de peel

Vanuit de uitkijktoren loop je rechtsaf over een verhard pad (gele route) richting bezoekerscentrum de Pelen of de Peelboerderij. Je komt er door gewoon het pad alsmaar rechtdoor te volgen. Het is nu tijd voor koffie met een stuk Limburgse vlaai.

Vanuit het bezoekerscentrum of de Peelboerderij pik je de gele wandelroute weer op. Normaal gesproken is dit het startpunt van deze officiële wandelroutes. Aan het begin van deze wandelroutes vind je aan je linkerhand een mooi platform van waar je een mooi uitzicht hebt over de Meerbaansblaak. Mis dit platform niet. Iets verderop ligt verderop liggen nog een aantal uitkijkpunten die de moeite waard zijn.

wandelroute de peel
Uitzicht over de Meermaansblaak

Na ongeveer een kilometer wandelen over een verhard pad, arriveer je bij een kruising. De officiële wandelroutes lopen hier verder over een verhard pad dat linksaf slaat, maar je kunt hier ook rechtdoor of rechtsaf een zandpad in. Deze zandpaden zijn beide tussen 15 maart t/m 15 juli gesloten. Op deze kruising sla je rechtsaf. Volg het pad tot het eind en sla op het einde linksaf. Vanaf hier is het als het ware alsmaar rechtdoor richting het startpunt/de parkeerplaats (knooppunt 62) van de wandeling (ongeveer 1,8km lopen). Je arriveert nu weer in het gebied waar de pony’s lopen.

De totale route is zo’n 12,3 km lang en ik ben er meestal zo’n 3-3,5 uur mee kwijt. Het is een prachtige route en dé ideale route om de allermooiste plekken van Nationaal Park de Groote Peel te zien. Maar zoals eerder gezegd is deze route helaas niet het hele jaar toegankelijk. De alternatieven bespreek ik hieronder.

routes de groote peel

Wandelroute 2: de verkorte route door de Groote Peel (9,2 km)

Wandelroute nummer 2 is wat mij betreft het beste alternatief wanneer bovenstaande route iets te lang voor je is en een goed alternatief voor het (kleine) gedeelte in het park dat tussen 15 oktober t/m 30 november gesloten is.

Deze wandelroute komt voor zeker 90% overeen met bovenstaande route. Het enige verschil is dat wanneer je op het kruispunt staat waar je rechtdoor het paadje inloopt dat dus van 15 oktober t/m 30 november is gesloten, je hier niet rechtdoor gaat, maar linksaf. Vervolgens sla je direct na de ijzeren poort/wildrooster rechtsaf een klein paadje in. Wanneer je de maps.me/route.nl app gebruikt, zul je zien dat er 2 opties zijn, maar beide komen uit bij hetzelfde mooie paadje dat dwars door het In ’t Elfde meer loopt. Het verschil met wandelroute 1 is dat je dit pad nu in tegenovergestelde richting loopt.

Aan het einde van het pad sla je vervolgens linksaf en op de volgende kruising (wandelknooppunt nummer 54) ga je rechts. Nu zit je weer op bovenstaande route en kom je door 2 keer linksaf te slaan uit bij de knuppelbrug en de uitkijktoren.

wandelen de groote peel

Wandelroute nummer 3: het beste alternatief tussen 15 maart en 15 juli (9,5km)

Tussen 15 maart en 15 juli is het grootste gedeelte van Nationaal Park de Groote Peel helaas dus gesloten. Dat wil alleen niet zeggen dat een bezoek aan het park gedurende deze periode niet de moeite waard is, integendeel. De vraag is alleen: wat is van 15 maart t/m 15 juli de beste alternatieve wandelroute?

Ik raad aan om tussen 15 maart en 15 juli één van de officiële wandelroutes van Staatsbosbeheer te combineren met het gebied waar de pony’s lopen. Je kunt bijvoorbeeld starten bij mijn favoriete startpunt dat ik hier eerder heb besproken. Vanuit daar wandel je via de knooppunten 63-64-80-81 richting het bezoekerscentrum (=knooppunt 82). Dit is ongeveer 2km lopen. Vervolgens start je met één van de officiële wandelroutes van Staatsbosbeheer. Het 5,6km lange Boswachterspad is daarvan mijn favoriet, maar je kunt ook kiezen voor één van de kortere routes.

mooiste wandeling de peel

Zodra je klaar bent met de wandeling kun je wat drinken/eten bij het bezoekerscentrum of bij de Peelboerderij en vervolgens loop je weer 2km terug naar het startpunt. Je kunt dezelfde knooppunten terug volgen, maar je kunt ook een alternatief pad nemen dat parallel loopt aan deze route. De totale route, inclusief het Boswachterspad, is zo’n 9,5km.

wandelroute de groote peel
mooiste wandelroute de peel
de groote peel

Klik hier voor meer reisinspiratie over Nederland