Europa

Een korte trip door Kroatië en Slovenië

Afgelopen week brachten wij 6 dagen door in Kroatië en Slovenië. Het was een “tussendoortje” voor ons, maar wat voor één!! Als je me voor deze trip had gevraagd wat mijn favoriete bestemming binnen Europa is, had ik er even over na moeten denken, nu zeg ik volmondig Slovenië!! Wat een heerlijke plek om een paar dagen (of natuurlijk langer) door te brengen.

We vlogen vanuit Keulen/Bonn airport naar Zagreb. Nog niet eerder had ik vanaf deze airport gevlogen, maar het beviel goed. De rit er naar toe duurde nog geen 1,5 uur en we konden er gratis parkeren. Een aanrader dus! In Zagreb namen we de bus naar het busstation in de stad en hier boekten we een ticket naar het Plitvice National Park. Dit park stond al lange tijd op mijn wensenlijstje, de foto’s die ik op internet had gezien waren werkelijk prachtig. Plitvice is een park waar door een natuurlijk afzetting proces dammen van een soort kalksteen zijn ontstaan. Deze dammen hebben weer meren, grotten en watervallen gevormd. Op het moment zijn er 16 meren en zo’n 90 watervallen te zien. We waren van te voren gewaarschuwd dat er geen limiet op het bezoekersaantal was en dat het overdag nogal druk kon zijn, dus we besloten een 2-dagen kaart te kopen en de dag van aankomst om 17.00u nog het park binnen te gaan en de volgende ochtend vroeg te beginnen. Een goede keuze, want wij hebben amper last gehad van de drukte. Alleen op de dag dat wij s’ochtends vroeg al in het park waren, werd het tegen het middaguur erg druk.

Het park zelf was werkelijk nog mooier dan verwacht! Het is niet zo heel erg groot en het is mogelijk het hele park te voet te verkennen, maar je kan ook kortere routes afleggen waarbij je gebruik maakt van bus en/of boot. Wij kozen er voor om 2x een korte route te doen, omdat wij ons bezoek over 2 dagen hadden verdeeld. Vooral het lager gelegen gedeelte maakte indruk op mij, mede doordat we hier s’ochtends vroeg (7.30u) helemaal alleen rondliepen. De prachtige turqoise meren, watervallen en alles er om heen mooi groen, maakte de omgeving echt sprookjesachtig.

Benieuwd naar mijn favoriete accommodaties nabij Plitvice National Park? Check deze blogpost.

Plitvice National Park

Vanuit Plitvice namen we de bus via Zagreb naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. We hadden geluk dat we in Zagreb niet al te lang op de aansluiting hoefden te wachten. Wat wel tegenviel was de tijd om de grens te passeren, i.p.v 2 uur waren we zeker 3,5 uur onderweg. De eerste indruk van Ljubljana was goed. Het is een kleine, maar nette en gezellige stad, met ontzettend veel leuke en hippe barretjes en eettentjes. Veel tijd om de stad te verkennen hadden we helaas niet, omdat we de volgende ochtend al weer vroeg richting Lake Bled wilden gaan, maar we besloten wel om de laatste nacht in Ljubljana i.p.v Zagreb te blijven.

Lees ook: 6 redenen om Ljubjana te bezoeken

Ljubljana

Tijdens de 2-uur durende rit van Ljubljana naar Lake Bled begon het ineens ontzettend hard te stormen en regenen, maar gelukkig klaarde het vlak na aankomst weer op en scheen de zon volop. Vooraf had ik geregeld dat we zouden overnachten bij Garden Village , een resort waar je luxe kunt kamperen. Mijn vriend begon bij het woord “kamperen” al te stuiteren, maar gaf het de voordeel van de twijfel. Het resort zag er echt ontzettend mooi uit. Alles was gericht op groen en duurzaamheid en het lag midden in een mooie bosrijke omgeving, langs een stromende beek. Er waren 4 verschillende typen tenten en bungalows, wij hadden de kleinste en goedkoopste Pier-tent. Klein was deze zeker, want staan ging niet en je kon amper je spullen in de tent kwijt. s’ Nachts werden we wakker, omdat het luchtbed half leeg was gelopen en omdat niemand ons had verteld dat je deze heel gemakkelijk automatisch op kon blazen door gewoon op een knop te drukken, was de nacht uiteindelijk niet zo heel erg glampy. Ik ben echt niet zo heel erg verwend wat accommodatie betreft, maar kamperen is gewoon niet echt mijn ding ;-)

Op zoek naar de leukste accommodaties nabij Lake Bled?

Lake Bled

Lake Bled is erg mooi en er is genoeg in de omgeving te doen, maar wij vonden het er te druk, dus besloten we na 1 dag door te reizen naar Lake Bohinj, dat op een 1/2 uur rijden van Bled ligt. Lake Bled is mooi, maar Lake Bohinj is echt prachtig! Het is het grootste meer van Slovenië en ligt in het Triglav National Park. Het is omgeven door de Julische Alpen en de omgeving is echt schitterend. In tegenstelling tot Lake Bled liggen de guesthouses hier niet direct aan het meer, maar in kleine gezellige dorpjes in de buurt. Wij vonden een leuk guesthouse in het dorpje Fuzina, dat op zo’n 15 minuten lopen van het meer af ligt. De eerste dag besloten wij op eigen houtje het Nationale park in te gaan en naar een mooi uitzichtpunt te lopen. De klim viel ontzettend tegen, maar misschien kwam dat doordat ik helemaal geen wandelschoenen bij had en de klim op mijn All Stars deed ;-)

De omgeving van Lake Bohinj is een top plek om te gaan fietsen in Slovenië, daarom huurden wij op dag 2 een mountainbike en fietsen we rechtsom om het meer heen richting de Savica waterval. Eigenlijk is het niet toegestaan om dit stuk te fietsen, maar de lokale mensen vertelden ons dat we dat toch maar moesten doen, want het was echt de moeite waard, volgens hen. We moesten er alleen rekening mee houden dat we af en toe de fiets moesten tillen, maar dat was te overzien. Ze hadden gelijk! Deze fietstocht was echt geweldig mooi. Het uitzicht over het meer, met het helderblauwe water en de Alpen op de achtergrond was onbeschrijfelijk. Het was wel fijn dat we vroeg waren vertrokken, want deze route is ook een populaire route voor wandelaars en het is best frustrerend als je om de paar minuten moet stoppen om mensen voorbij te laten gaan. De Savica waterval was leuk, niet meer, niet minder. Het is dé grote trekpleister van Bohinj, maar echt onder de indruk waren wij niet. Vanuit de waterval fietsten we naar de kabelbaan die ons in 4 minuten naar berg Vogel bracht, dat op zo’n 1500m hoogte ligt. We lunchten met geweldig uitzicht over het meer. Na de lunch was het tijd om een beetje te relaxen. In 5 dagen tijd, hadden we zo ontzettend veel gereisd, dat we het nu wel tijd vonden om lekker in het zonnetje te liggen, het was immers zo’n 26 graden. We zochten een leuk plekje op, legden een dekentje neer en de relax-modus ging aan.

Lees ook: Lake Bohinj, de mooiste plek van Slovenië

kroatië en slovenië

Lake Bohinj, Slovenië

Op zoek naar nog meer inspiratie over Slovenië en Kroatië?

De mooiste plek van Slovenië: Lake Bohinj

Tips voor een bezoek aan Plitvice National Park

De leukste hotels nabij Plitvice National Park

*Dit artikel bevat affiliate links. Lees hierover meer in de disclaimer.

You Might Also Like...

4 Comments

Marcella
    6 juli 2015 at 16:02

Wat een onwijs mooooie foto’s zeg! Ik ben echt verrast door de prachtige natuur! Daar wil ik ook graag op ontdekking! #wishlist

Sigrid
      6 juli 2015 at 19:36

Ja gaaf he? Voor mij was het ook echt een verrassing. Als je ooit de kans krijgt hier naar toe te gaan…doen!! Thanks voor het checken :-)

Marieke
    18 november 2018 at 11:56

Wat een leuk verhaal! In welke maand was je er, was dat de reden dat het af en toe zo druk was?

Sigrid
      18 november 2018 at 20:22

Dank je wel! Wij waren er eind mei, dus niet echt in het hoogseizoen. Ik denk dat je het park in juli/aug beter kunt vermijden. Groetjes Sigrid