Menu
Azië / Sri Lanka

My Travel Diary #22: Kalpitiya, Wilpattu NP en Jaffna

Home » Azië » My Travel Diary #22: Kalpitiya, Wilpattu NP en Jaffna

Na een dag of 4 doorgebracht te hebben in Sigiriya reizen we door naar een onbekend stukje Sri Lanka, het schiereiland Kalpitiya. Kalpitiya ligt aan de westkust op ongeveer 180 kilometer ten noorden van de hoofdstad Colombo. We hebben alleen geen idee hoe we er met het openbaar vervoer naar toe moeten reizen en of het überhaupt mogelijk is deze rit in 1 dag af te leggen. Gelukkig hebben we 1 dag speling, dus mochten we ergens stranden, dan is het prima. Uiteindelijk valt de rit reuze mee en arriveren we na 3 busritten en 2 tuk tuks op het schiereiland. De rit duurt in totaal een uurtje of 8.

Kalpitiya is een redelijk onbekende plek onder reizigers, maar is beroemd om het kitesurfen. Ook is het een ontzettend goede plek om dolfijnen en walvissen te spotten en kun je er fantastisch kayakken. Wij verblijven bij Anawasal Sri Lanka, het kleine yoga-en welness paradijs van de leuke Shibi, een enthousiaste Sri Lankaanse die een paar jaar geleden haar goede baan bij de bank opzegde, om op Kalpitiya haar droom na te jagen.

kalpitiya

Ons verblijf bij ‘Anawasal’ is helemaal top. We komen tot rust bij het heerlijke zwembad, genieten van het heerlijke eten en we gaan kayakken in de directe omgeving van de accommodatie. Tijdens het kayakken zien we met eigen ogen hoe ongerept Kalpitiya nog is.

Vanuit Kalpitiya reizen we door naar een plek waar ik op voorhand misschien wel het meest naar uitkeek, Wilpattu National Park. Het is waarschijnlijk wel bekend dat wij allebei gek zijn op dieren spotten in het wild. We doen dan ook niks liever dan nationale parken bezoeken, op zoek naar wildlife. Sri Lanka heeft veel van dit soort parken en er zijn 2 parken waar de kans groot is om luipaarden te spotten: Yala National Park en Wilpattu National Park. Yala is erg populair en dus ook erg druk, daarom gaat onze voorkeur uit naar een bezoek aan Wilpattu National Park. Dit bezoek staat daarom ook al ver van te voren gepland.

Purple Faced Langoer

Op mijn verjaardag arriveren we bij The Backwaters Lodge, ons hotel aan de rand van Wilpattu National Park. Het hotel is prachtig gelegen aan de rand van een rivier, midden in de jungle. De kamers bestaan uit gerecyclede containers en bij de bouw van de accommodatie is er zorgvuldig op gelet dat er geen negatieve invloed is op de natuur er om heen. Er is zelfs geen boom gekapt. Zo gaaf!

‘s Middags maken we een wandeling in de buurt van ‘The Backwaters‘. Tijdens deze wandeling komen we al veel verschillende dieren tegen waaronder 2 van de 3 apensoorten die in Sri Lanka voorkomen, de grijze langoer en de purple faced langoer. De omgeving is echt veel mooier dan verwacht en we kunnen niet wachten om de volgende dag op safari te gaan.

wilpattu national park
Een grote groep grijze langoeren

Wanneer we de volgende ochtend wakker worden regent het. Niet zomaar een beetje, nee het regent pijpestelen. We balen ontzettend, maar zijn stiekem wel opgelucht wanneer we horen dat de safari niet doorgaat, want een safari in de regen zien we al helemaal niet zitten. De volgende ochtend hebben we een nieuwe kans.

Helaas regent het de hele dag en nacht zo ontzettend veel dat de ingang van Wilpattu National Park een paar dagen gesloten blijft vanwege overstromingen. We kunnen dus niet op safari. Zwaar teleurgesteld maken we een nieuw plan.

the Backwaters Lodge

We besluiten om van Wilpattu National Park helemaal naar het noorden van Sri Lanka te reizen, naar de stad Jaffna. Onderweg wordt ons pas echt duidelijk waarom Wilpattu tijdelijk gesloten is, want overal rondom het park zien we zwaar overstroomde gebieden. We hopen dat het over een paar dagen een stuk beter is, zodat we alsnog een bezoek kunnen brengen aan dit park.

jaffna
Jaffna

Eind van de middag arriveren we in Jaffna. Het was een lange, maar verrassend comfortabele rit met de lokale bus. Omdat Jaffna eigenlijk pas later op de planning stond hebben we ons niet zo goed voorbereid. Daarom besluiten we de eerste dag een tuktuk tour langs de hoogtepunten van de stad te maken. Helaas valt de tour een beetje tegen, want de “gids” spreekt geen woord engels en we zijn niet echt onder de indruk van de hoogtepunten van de stad. Het fort, de markt en de hindoeïstische tempels zijn wel leuk, maar niet ontzettend indrukwekkend. Wel hangt er in Jaffna een hele fijne sfeer en voelt het een klein beetje alsof we weer in India zijn. Ook is de stad verrassend groen en een een stuk minder hectisch dan de meeste steden.

Nederlands Fort, Jaffna

De volgende dag worden we wakker met regen en het ziet er niet naar uit dat het in de eerste uren gaat stoppen. Het plan om Delft eiland te bezoeken valt daarbij in duigen. Plan B is Point Pedro te bezoeken, het meest noordelijke stukje Sri Lanka. Een behoorlijk slecht plan, want het blijft regenen en Point Pedro blijkt mede hierdoor een behoorlijk troosteloze plek. Geen aanrader wat ons betreft.

‘s Middags gaan we de stad nog even in en besluiten de volgende dag weer verder te reizen. Jaffna is leuk voor een paar dagen, vooral doordat er een hele andere sfeer hangt dan op andere plekken in Sri Lanka. Toch weet de stad ons niet echt te overtuigen. Het is prima zo.

jaffna
Jaffna

Na Jaffna willen we doorreizen naar Trincomalee, een stad aan de oostkust van Sri Lanka. De weersvoorspellingen zijn goed en we zien het wel zitten om een paar dagen aan het strand door te brengen. Toch blijft Wilpattu National Park aan ons knagen en besluiten we voordat we naar Trincomalee gaan, eerst nog een stop te maken bij de hoofdingang Wilpattu National Park.

De safari in Wilpattu National Park is ontzettend leuk, maar door het slechte weer van de laatste tijd zijn de wegen erg slecht en zijn niet alle delen van het park bereikbaar. Gevolg  is dat we helaas niet zo heel veel wilde dieren zien. Toch is de safari meer dan de moeite waard, want het park en de omgeving zijn prachtig.

Klik hier voor een overzicht van alle reisdagboeken