My Travel Diary #24: De prachtige omgeving van Ella en Haputale

Ella
Home » Azië » My Travel Diary #24: De prachtige omgeving van Ella en Haputale

We zijn inmiddels een maand onderweg. Vanuit Colombo zijn we via Kandy richting het noorden van Sri Lanka gereisd en via de oostkust richting het zuiden. In de vorige update vertelde ik over onze opstart problemen, maar gelukkig hebben we inmiddels helemaal onze draai in Sri Lanka gevonden. We genieten volop van de prachtige landschappen, het heerlijke eten en het fijne weer.

Nadat we een aantal minder drukke/toeristische plekken hebben bezocht is het nu tijd om één van de meest populaire bestemmingen in Sri Lanka te bezoeken, Ella. Deze plek is niet voor niks populair, want het dorp is werkelijk prachtig gelegen in de bergen. Het centrum is ontzettend levendig, met veel leuke barretjes en restaurantje en er is in de omgeving genoeg te doen om je een aantal dagen prima te vermaken.

ella

In eerste instantie schrikken we een beetje van de drukte. We hadden het wel druk(ker) verwacht dan op andere plekken, maar hadden zeker niet dat het zo druk zou zijn, dat je bij het meest populaire restaurant van het dorp in de rij moest gaan staan om een plekje te bemachtigen. En het was niet zo dat dit restaurant maar 3 tafeltjes ter beschikking had, nee het was een gigantisch groot restaurant met misschien wel 80 tafels. Bizar!

Wij zijn voornamelijk naar Ella afgereisd om te gaan hiken. Er zijn 2 populaire hikes die beide de moeite waard zouden zijn en die wilden we sowieso gaan lopen. We beginnen met de hike naar Little Adams Peak, want dit zou de makkelijkste wandeling zijn. En ja, makkelijk was ie zeker. Eerst lopen we via de doorgaande weg naar het startpunt van de hike en vervolgens klimmen we in minder dan een half uur naar de top. Heel veel inspanning vergt de klim niet.

Little adams peak
Little Adams Peak

Wanneer we boven arriveren is het ontzettend slecht weer. Het dreigt te gaan regenen, maar gelukkig waait het over. Het is wel behoorlijk bewolkt, maar we zien het weer met de minuut beter worden. De wolken verdwijnen en binnen no time staan we in de volle zon.

Little Adams Peak op het moment dat we de top bereiken

Op de top van Little Adams Peak is het redelijk druk. Er zijn verschillende uitzichtpunten en we checken ze allemaal. De ene is nog mooier dan de andere. Er ligt een soort bergkam waarover je een behoorlijk stuk kunt lopen en het is apart om te zien dat bijna niemand dit doet, terwijl op het einde het uitzicht vanaf daar echt het allermooist is. Je moet er wel iets voor doen, want het is wel een beetje klimmen en klauteren, maar het is zeer zeker de moeite waard.

Little Adams Peak ella
Little Adams Peak

De volgende dag bezoeken we één van de highlights van Ella, de Nine Arch Bridge. Deze prachtige brug met 9 bogen is één van de populairste Sri Lanka spots op Instagram. Helaas is dit ook aan alles te merken, want het is er erg druk en mensen doen de raarste dingen voor de perfecte foto.

Nine arch bridge
Nine Arch Bridge

Ondertussen verruilen we ons hotel in het centrum van Ella voor één van de gaafste accommodaties van onze hele Sri Lanka reis, Nest of Peak . Dit kleinschalige hotel heeft een fantastisch uitzicht over Little Adams Peak en Ella Rock en vanaf het eerste moment zijn we helemaal verliefd op deze plek. Helaas kunnen we maar 2 nachten blijven.

Nest of peak
Zonsopkomst vanaf ons hotel Nest of Peak , Ella

De laatste dag maken we een hele gave hike naar Ella Rock. Deze hike is een stuk zwaarder dan de hike naar Little Adams Peak, maar nog steeds goed te doen. Het is voor ons in ieder geval niet echt afzien ofzo, maar gewoon iedere minuut genieten van de omgeving en van de meest fantastische uitzichten. Wil je meer lezen (en vooral zien!) over deze hike, check dan zeker even dit artikel

Ella rock
De wandeling naar Ella Rock, Sri Lanka

Vanuit Ella willen we doorreizen richting het zuiden van Sri Lanka, maar we zijn zo onder de indruk van het landschap rondom Ella, dat we eerst nog een paar nachten ergens in de bergen willen overnachten. De keuze valt uiteindelijk op Haputale, zodat we ook nog een stukje van de beroemde treinrit tussen Ella en Kandy mee kunnen pikken.

Lang verhaal kort: die treinrit hadden we beter niet kunnen doen. Wat een ellende! We hebben er geen rekening mee gehouden, dat het volle maan is die dag en dat er daarom heel veel locals onderweg zijn. De trein is zo ontzettend vol, dat je werkelijk je kont niet kunt keren. Last van claustrofobie heb ik niet, maar deze rit was op z’n zachts gezegd alles behalve leuk. Vooral bij het uitstappen breekt er even paniek bij me uit, wanneer er zo ontzettend veel mensen de trein in willen stappen, maar niet even wachten tot iedereen is uitgestapt.

Trein Ella Haputale

De omgeving bij Haputale maakt veel goed. Deze plek is een stuk hoger geleden dan Ella en de uitzichten zijn nog indrukwekkender. Er is één ding iets minder en dat is onze accommodatie. De ligging is top, maar de foto’s op Booking.com lijken in de verste verte niet op de werkelijkheid. Het is net een bouwval.

Eagle Rock haputale
Eagle Rock Haputale

De eerste dag maken we een mooie wandeling door de theevelden in de buurt en bezoeken we Eagle Rock, een uitzichtpunt waar we gigantisch ver kunnen kijken. Op een heldere dag kun je zelfs bijna de zuidkust van het land zien. Eagle Rock is geen plek om te bezoeken als je last hebt van hoogtevrees, want de afgrond voor onze voeten is best behoorlijk heftig.

haputale
Zonsopkomst in de theevelden bij Haputale

Omdat de accommodatie een beetje tegenvalt besluiten we toch na een dag al weer verder te reizen. Via via zijn we in contact gekomen met een te gekke ecolodge op de weg richting het zuiden. Deze lodge ligt aan de rand van Yala National Park en het zou een hele gave plek zijn om een nachtje te verblijven, ver van alles en iedereen, midden in de natuur.

ecolodge sri lanka
Uitzicht over Yala National Park

De Kingdom Ecolodge is echt fantastisch. Voor onze kamer ligt een prachtig, groot meer met ontzettend veel vogels. Ook lopen er rondom het meer honderden buffels. Vaak zijn er ook wilde olifanten in de buurt, nu helaas even niet, maar op de dag van aankomst maken we een jeepsafari en komen we ze wel tegen. In de ochtend maken we bij zonsopkomst een kanotocht over het meer. Helaas is het super bewolkt, maar desalniettemin is dit een mooie afsluiter van een geweldig verblijf.

Safari Sri Lanka
Safari vanuit de Kingdom ecolodge Sri Lanka

Klik hier voor alle artikelen over Sri Lanka

sri lanka travel guide

3 comments

Simone 11 februari 2020 - 14:52

Ziet er prachtig uit!

Fabiën Vlems 4 maart 2020 - 14:01

Wauw je maakt echt mooie foto’s, die regenbogen zijn zo prachtig! Erg leuk om te lezen!

Sigrid 4 maart 2020 - 21:17

Zo lief!! Thanks :-)

Comments are closed.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?