Off the beaten path: Bardia National Park, Nepal.

bardia national park
Home » Azië » Off the beaten path: Bardia National Park, Nepal.

Bardia National Park is een prachtig park in het westen van Nepal. Het is een park dat door de afgelegen ligging vaak door reizigers wordt overgeslagen tijdens hun reis door Nepal, maar als je het mij vraagt maakt dat dit park juist zo bijzonder. Bardia is dé perfecte plek voor echte natuur-en wildlife liefhebbers en ook dé plek in Nepal om tijgers in het wild te zien. Wie wil dat nou niet?

Bardia National Park is met een oppervlakte van zo’n 968km² het grootste nationale park van Nepal. Er leven ongeveer 53 verschillende soorten zoogdieren en meer dan 400 vogelsoorten. Naast tijgers komen er o.a ook neushoorns, olifanten, luipaarden en beren voor.

bardia national park

Als je het mij vraagt is Bardia National Park dé plek voor avonturiers en mensen die graag van de gebaande paden stappen. Niet alleen Bardia is een aanrader, ook een bezoek aan aan het onontdekte west-Nepal is meer dan de moeite waard en daarvoor is Thakurdwara, de toegangspoort tot Bardia National Park, het ideale uitgangspunt.

Inmiddels hebben wij Bardia National Park 2 keer bezocht. De eerste keer in maart 2015 en de 2e keer in november 2019. Na ons eerste bezoek aan het park waren we al verkocht, maar tijdens ons tweede bezoek zijn we echt verliefd geworden op deze plek. Dit kwam waarschijnlijk, omdat we toen echt de tijd hebben genomen om ook de omgeving van het park beter te leren kennen. Al mijn tips voor een bezoek aan Bardia National Park deel ik hier met je.

Thakurdwara, Nepal

Ons eerste bezoek aan Bardia was tijdens een rondreis van 3 weken door Nepal. Omdat we niet heel veel tijd te besteden hadden, zijn we 3 nachten in Thakurdwara gebleven en hebben we o.a een jeepsafari door het park gemaakt en een jungletocht te voet. De ervaring was geweldig, we hadden alleen de pech dat het op dat moment bijna 40 graden was en dat bleek voor ons ietwat te heet. We zijn echt wel iets gewend, maar dit trokken we behoorlijk slecht.

In november 2019 gingen we terug en deze periode beviel ons een stuk beter. De temperatuur was een stuk aangenamer, waardoor we veel meer konden doen. Dit keer zijn we een nacht of 10 in Thakurdwara gebleven en hebben we een bezoek aan Bardia National Park gecombineerd met een (mini)rondreis door west-Nepal. Tijdens deze rondreis bezochten we o.a een aantal authentieke dorpjes in de regio waar de Karnali en Bheri rivier bij elkaar komen. Hier komen amper toeristen. Ook bezochten we het prachtig Shuklaphanta National Park en het Godha Godhi meer.

Lees hier alles over onze rondreis door het onbekende West-Nepal

rondreis west-nepal
Rondreis door west-Nepal

Hoogtepunt van dit bezoek was toch wel het slapen in een boomhut in de bufferzone van Bardia National Park. Dit is de zone waar wilde dieren over kunnen steken van Bardia National park naar India. Er komen hier dus ook tijgers en neushoorns voor.  Op dag 1 werden we in de loop van de middag van ons guesthouse in Thakurdwara naar de boomhut gebracht. Ondertussen maakten we een wandeling door het natuurgebied en zagen we o.a verse tijgersporen.

boomhut Bardia National Park
Boomhut in de bufferzone van Bardia National Park

In de boomhut werden we achtergelaten met alleen wat eten/drinken, een kaars en wat slaapspullen. Daar zaten we dan, in de middle of nowhere. Een toilet was er niet, daarvoor moest je naar buiten en vooral midden in de nacht was dit behoorlijk spannend.

Het mooiste moment van de dag, was de vroege ochtend. Tijdens zonsopkomst zagen we hoe de jungle ontwaakte en genoten we van het prachtige landschap. Op wat vogels na zagen we geen wilde dieren, maar dat maakte helemaal niks uit, want de ervaring alleen al was meer dan de moeite waard.

boomhut nepal
Zonopkomst in de bufferzone van Bardia National Park

Naast de overnachting in de boomhut en de rondreis door west-Nepal brachten we ook weer een bezoek aan het nationale park. Dit keer te voet en weer was het een te gekke ervaring met o.a een hele gave ontmoeting met een neushoorn. We klommen tijdens deze trekking in bomen en liepen door de rivier, maar zagen helaas geen tijger. Wel waren we heel dichtbij, want de verschrikte reactie van onze gids sprak boekdelen.

Jungle trek in Bardia National Park, met in de verte een neushoorn

Entree Bardia National Park

De entreeprijs tot Bardia National Park is voor buitenlanders NRs 1500 p.p, ongeveer €11. Naast dit bedrag betaal je ook nog een bedrag voor een gids en eventueel de huur van een jeep. Een gids is ten alle tijden verplicht! Via de meeste hotels kun je een compleet safaripakket boeken. Prijzen variëren nogal, dus het is de moeite waard om even rond te vragen.

Zelf hebben wij  iedere keer onze jungletrek via Bardia Homestay geboekt. Hier zijn de prijzen heel erg schappelijk en betaal je ongeveer €30 p.p voor een jungle trek te voet, inclusief entree fee, lunchpakket en gids. Een jeepsafari kost ongeveer €50 p.p voor een halve dag en €70 p.p voor een hele dag.

Bardia National Park is dagelijks geopend van zonsopkomst tot zonsondergang.

Entree Bardia National Park
Toegangspoort Bardia National Park

Bereikbaarheid Bardia National Park

Zo reis je van Kathmandu naar Bardia National Park

Om vanuit Kathmandu naar Bardia National Park te reizen heb je een aantal mogelijkheden:

• De (nacht)bus (15-18 uur): de goedkoopste optie (€14-18 p.p), maar veruit het meest oncomfortabel.
  • Met het vliegtuig van Kathmandu naar Nepalganj (ongeveer $150 p.p) en vanuit daar de bus of taxi (ongeveer €45/auto) naar Ambassa/Thakurdwara (2 uur): het duurste, maar hiermee bespaar je een hoop tijd en energie.
  • Met de taxi/privé vervoer (11-13 uur): ook prijzig (ongeveer €250/auto), maar een stuk comfortabeler dan de bus.

Zo reis je van Pokhara naar Bardia National Park

Om van Pokhara naar Bardia National Park te reizen, kun je kiezen tussen de bus of taxi. Qua tijd en prijs is de bus van en naar Pokhara ongeveer gelijk aan de bus van en naar Kathmandu. De taxi is vanuit Pokhara net iets goedkoper (ongeveer €215/auto

Om je reis iets op te breken kun je overwegen een extra stop in te lasten. Een stop in Lumbini of in Tansen ligt het meest voor de hand. Vanuit  beide plekken is het ongeveer 9-10 uur met de bus of 8-9 uur met de taxi naar Bardia National Park.

Wanneer je met de bus vanuit Kathmandu of Pokhara naar Bardia National Park reist neem je de bus richting Mahendranagar en stap je uit in Ambassa. Dit is de kruising naar Bardia National Park. Vanuit Ambassa reis je per bus/brommer voor een paar euro naar het dorp Thakurdwara, dat op zo’n 13 kilometer ligt. Thakurdwara is als het ware de toegangspoort tot Bardia National Park.

Kruising Ambassa naar Bardia National Park, Nepal

Bardia National Park ligt in het zuidwesten van Nepal, niet ver met de grens van India. Sterker nog, wilde dieren kunnen via de bufferzone makkelijk op en neer lopen tussen Bardia National Park naar India. Reizigers die via India reizen moeten iets verder om, via de grensovergang bij Mahendranagar (4-5 uur) of via Nepalgunj (2-3 uur).

De eerste keer dat wij Bardia National Park bezochten deden we dit vanuit Kathmandu met een vlucht naar Nepalgunj. We kozen hiervoor omdat we maar 3 weken in Nepal te besteden hadden en het beste uit de reis wilde halen. Ondanks de prijs van de vlucht (destijds ongeveer $180 p.p) vond ik dit meer dan de moeite waard, want door de vlucht kwamen we gewoon fit in Bardia National Park aan.

De tweede keer hadden we veel meer tijd te besteden en kozen we ervoor om geld te besparen op de dure vlucht. We reisden van Pokhara naar Bardia National Park en maakten een tussenstop in Tansen. Op de terugweg reisden we van Bardia National Park met de nachtbus richting Bharatpur voor een bezoek aan Chitwan National Park. Deze bus reed verder naar Kathmandu. Lang verhaal kort: dit was één van mijn meest verschrikkelijke busritten ooit! Het was verschrikkelijk afzien en zeker geen aanrader. Als ik dit over zou kunnen doen zou ik er eerder voor kiezen om overdag te reizen, eventueel met een tussenstop in Lumbini (of Tansen als je hier nog niet bent geweest).

bus naar Bardia national park
Bus naar Bardia National Park, Nepal

De leukste hotels nabij Bardia National Park

Je vindt aan de rand van Bardia National Park veel verschillende accommodaties. Mijn favoriet is met stip Bardia Homestay van de Nederlandse Sonja en haar Nepalese man Budhi. Hier verbleven wij zowel de eerste als tweede keer dat wij Bardia National Park bezochten. De tweede keer zijn we wel nog even rond gaan kijken bij andere accommodaties, maar al snel kwamen we tot de conclusie dat Bardia Homestay gewoon de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft en dat de excursies die zij aanbieden ook gewoon heel erg schappelijk zijn geprijsd. Bovendien is het eten bij Bardia Homestay overheerlijk en werken zij samen met hele fijne gidsen. Bardia Homestay is één van mijn favoriete plekken om te overnachten in Nepal.

Je boekt bij Bardia Homestay al een kamer vanaf €14 per nacht. De kamers zijn mooi en sfeervol en de bedden zijn ,voor nepalese begrippen, erg goed.

Klik hier voor meer informatie en actuele prijzen van Bardia Homestay

Bardia Homestay
Bardia Homestay, Nepal

1 Nachtje sliepen wij bij Wild Planet Jungle Retreat. Hier betaalden we maar €4 per nacht voor een prima kamer, maar zij vroegen vervolgens de dubbele prijs voor een (wandel)safari’s in Bardia National Park. Ik raad daarom aan niet alleen naar de kamerprijs te kijken wanneer je op zoek gaat naar een accommodatie nabij Bardia National Park, maar naar het totaal plaatje. Het is trouwens niet verplicht om je safari via je accommodatie te boeken, maar het wordt uiteraard wel gewaardeerd.

Klik hier voor een overzicht van alle beschikbare hotels nabij Bardia National Park

Nog wat praktische dingen

• Waar je rekening mee moet houden is dat er in Thakurdwara wel een ATM is, maar dat deze lang niet altijd werkt. Betalen met creditcard is soms wel mogelijk, maar de commissie is meestal hoog en je bent afhankelijk van internet, dus niet 100% zeker. Ik raad aan om voldoende cash mee te nemen, dan zit je altijd goed.
  • De beste reistijd om Bardia National Park te bezoeken zijn de maanden oktober/november en maart/april. Dit zijn veelal de droogste maanden. De periode van maart/april is het wel heel erg heet en droog, maar daar tegenover staat dat de kans op het zien van tijgers iets groter is, omdat ze dan vaker in de buurt van de rivier te zien zijn.
  • De meeste hotels in Thakurdwara hebben wel wifi, maar de verbinding is vaak niet heel erg stabiel. Je mail lezen of een beetje surfen op internet gaat prima, maar films kijken gaat helaas niet lukken.
Bardia national park

Op zoek naar nog meer tips en inspiratie voor jouw reis naar Nepal? Check dan ook:

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen over Nepal