De AirAsia Asean Pass

Azië Tips en Inspiratie

De AirAsia Asean Pass – mijn mening

AirAsia, dé low budget airline van Azië, komt met een nieuw concept: de AirAsia Asean Pass. Met deze pas koop je voor een vast bedrag een aantal credits, die je vervolgens voor vluchten in kunt wisselen. Er zijn 2 soorten passen:

1. De AirAsia Asean Pass: 160 dollar, waarvoor je 10 credits krijgt, die je binnen een tijdsbestek van 30 dagen moet verzilveren.

2. De AirAsia Asean Pass X: 290 dollar, waarvoor je 20 credits krijgt, die je binnen een tijdsbestek van 60 dagen moet verzilveren.

Het gaat om vluchten binnen 8 landen in zuidoost-Azië, dus de vluchten naar bijvoorbeeld Australië, China of India (de AirAsia X vluchten) doen niet mee. Een lijst met het aanbod en overzicht van hoeveel credits welke vlucht waard is vind je op de AirAsia website. Er zijn alleen maar vluchten die 1 of 3 credits waard zijn,dus komt het er op neer dat je voor 160 dollar dus minimaal 4 en maximaal 10 vluchten krijgt, 16-40 dollar per vlucht dat klinkt aantrekkelijk, maar is het dat ook?

Ik ben een echt AirAsia-fan! Heb de afgelopen 4 jaar vele malen met ze gevlogen en zal dat in de toekomst ook zeker blijven doen. In de eerste instantie was ik laaiend enthousiast over dit nieuwe concept, maar nadat ik me er in ben gaan verdiepen, twijfel ik er aan of dit concept wel zo gunstig is. Er zijn een paar dingen om over na te denken, voordat je deze pas boekt:

 

1. Bagage:

Handbagage is in de prijs inbegrepen, ruimbagage niet! Iets waar je bij AirAsia altijd rekening mee moet houden. Stel je moet voor 8 vluchten nog ruimbagage bijboeken, dan komt dat toch snel neer op zo’n 80-120 dollar extra voor 15 kg ruimbagage. Heb je een backpack die zwaarder is, dan is de prijs uiteraard hoger.

 

2. De houdbaarheid:

Wil je binnen een maand tijd, zoveel mogelijk landen van zuidoost-Azië afstrepen, dan is 30 dagen misschien te doen, maar stel je wilt 8 vluchten verzilveren, dan vind ik de tijd van 30 dagen wel erg krap. Over het algemeen bezoek je tijdens een maand zuidoost-Azië niet meer dan 3 landen, tenminste dat zou ik niemand aanraden. Ik houd er zelf van om de tijd te nemen om een land te ontdekken en heb ik op het einde niet alles gezien wat ik op voorhand eigenlijk wilde, dan heb ik altijd nog een goed excuus om nog eens terug te komen. Daarbij moet de vlucht ook uiterlijk 14 dagen van te voren al geboekt zijn, last-minute beslissingen tellen dus niet mee. Jammer!

 

3. Airport tax:

Niet alleen de kosten van ruimbagage komt er nog bij, ook de airport tax is niet bij de prijs inbegrepen. Hoeveel dit is verschilt per bestemming, maar komt toch snel neer op 8 dollar per enkele reis. Stiekem blijft er zo maar weinig over van de 16-40 dollar vlucht.

 

4. Tickets op basis van beschikbaarheid.

De credits zijn alleen maar inwisselbaar op een beperkt aantal vluchten en zijn dus te boeken op basis van beschikbaarheid. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen, dat je niet tijdens schoolvakanties en/of weekenden kunt boeken. Dit verschilt per bestemming, per vlucht. Ook kan het mogelijk zijn dat op één dag, meerdere vluchten gaan, maar dat je je credits niet op al deze vluchten in kunt wisselen.

AirAsia Asean Pass

 

Of ik de pas zal boeken? Nee! Geen twijfel mogelijk. Over het algemeen zijn vluchten binnen zuidoost-Azië helemaal niet zo duur en is AirAsia zeker niet de enige low-budget airline. Cebu Air, Lion Air, Malindo Air en zelfs Malaysia Airlines is soms goedkoper dan AirAsia. Het voordeel van bijvoorbeeld Lion Air is dat 15 kg bagage in de prijs is inbegrepen. Low budget airlines hebben vaak iedere week andere aanbiedingen en het komt er op neer, dat wanneer je vooraf een vlucht boekt, het aan te raden is, om af te wachten wanneer er voor jouw bestemmingen goede aanbiedingen zijn. AirAsia heeft binnen zuidoost-Azië regelmatig vluchten die niet meer dan 10 euro kosten, incl tax, maar ook excl bagage. Schrik er niet van wanneer zo’n goedkope vlucht een week later ineens 4 keer zo veel kost, mijn ervaring is dat binnen een paar weken de prijs wel weer zakt. Geen paniek dus, gewoon rustig afwachten en niet vergeten ook andere airlines te checken! Ook de maximale houdbaarheid van 30 dagen is in mijn geval echt te kort en ben je uiteindelijk van te veel dingen afhankelijk m.b.t. beschikbaarheid. Ik reis liever iets flexibeler, zelfs al zou me dat meer kosten. Echter denk ik dat wanneer je je vluchten apart boekt, je uiteindelijk goedkoper uit kunt zijn. Je moet er alleen wel iets meer werk voor doen.

Voor wie is de pas dan wel een aanrader? Ik denk dat voor mensen die binnen 30 of 60 dagen zoveel mogelijk landen van zuidoost-Azië af willen strepen, de pas zeker een aanrader kan zijn. Ook mensen die vooraf alles gepland willen hebben en willen weten waar te aan toe zijn, maar laat je dan dus niet misleiden door de 16-40 dollar vluchten, want uiteindelijk ben je altijd duurder uit, zelfs als je alleen met handbagage reist.

 

Wat vinden jullie van de pas? en hebben jullie nog iets hieraan toe te voegen? Ik hoor het graag :-) Heb je vragen over jouw reis naar Azië en eventuele binnenlandse vluchten, twijfel dan niet en neem contact met me op.

 

 

 

 

Share this:

Gek op reizen en groot Azië-liefhebber. Altijd bezig met het plannen van mijn volgende reis. Het liefst trek ik de jungle in, op zoek naar wildlife.

Leave a Comment