Terugblik india
Azië India

Een terugblik op 3 weken India.

Home » India » Een terugblik op 3 weken India.

De laatste weken is het op My Travel Secret erg rustig geweest. Dit had zo zijn redenen en één van de redenen was dat ik druk bezig was met het voorbereiden van een té gekke reis door India. Dit nam naast mijn werk en Instagram zo veel tijd in beslag, dat ik nauwelijks nog aan bloggen toe kwam. Maar deze week kwam er al weer een einde aan deze toffe reis. Natuurlijk is 3 weken veel te kort voor dit immens grote land, maar oh wat hebben we weer genoten! Vandaag blik ik terug op 3 weken India.

Goa

Na een prima rechtstreekse vlucht arriveren we midden in de nacht op Mumbai Airport. We kunnen hier een hotel boeken, maar kunnen ook een paar uur doortrekken en de eerste de beste vlucht naar Goa nemen. We besluiten te kiezen voor het laatste. Het hotel dat we voor de eerste nacht hebben geboekt, blijkt meteen een grote tegenvaller. De ligging is wel prima, op loopafstand van Betalbatim beach, maar het personeel is ronduit onvriendelijk, de kamers stellen niks voor en het zit vol met Russen. En dat voor zo’n 50 euro per nacht! Neem van mij aan, je kan voor dat geld in India écht wel iets beters krijgen ;-) De volgende ochtend gaan we op zoek naar iets anders. Na wat speurwerk op internet besluiten we een brommer te huren en naar Cola beach te rijden. Cola beach staat bekend om haar prachtige groene lagune, maar al snel blijkt dat het ook over één van Goa’s mooiste stranden beschikt. Wij zien ons hier wel een paar dagen zitten, dus boeken een leuke bungalow aan de rand van de lagune.

Overdag trekken we er op uit met de brommer en gaan we op zoek naar meer mooie (onontdekte) stranden. Ook brengen we een bezoek aan een paar oude bekenden, het populaire Palolem beach en het nabijgelegen Agonda beach. Palolem zijn we nooit echt fan van geweest, het is zeker een mooi strand, maar voor ons is het er té druk. Agonda daar en tegen blijkt nog steeds zo fijn als 2 jaar geleden en voor de laatste 2 nachten boeken we hier een prachtige bungalow aan het strand. Na 5 dagen zon, zee, strand en duizenden palmbomen zit ons verblijf in Goa er op en is het tijd om af te reizen naar de jungle.

Terugblik 2,5 week India

Pench Tiger Reserve

Van Goa vliegen we met een tussenstop in Mumbai naar Nagpur, een stad in de staat Madhya Pradesh. Deze staat staat bekend om de vele tijger reservaten en onze eerste stop is bij het Pench Tiger Reserve. Van Pench hebben we geen hoge verwachtingen. De kans dat je hier een tijger spot is niet zo groot, maar omdat het op de route ligt lijkt het ons wel leuk om hier een dag te gaan kijken. We checken in bij Pench Jungle Camp, een super leuk hotel dat in de buurt van de hoofdingang van het reservaat ligt. Samen met één van hun naturalisten gaan we op 2 wildlife safari’s, één keer in de ochtend en één keer in de namiddag. In de ochtend staan we om 05.30u al klaar voor vertrek. Samen met de naturalist, een gids van het reservaat en een chauffeur gaan we er op uit. Vooral de ochtend safari in het Pench Tiger Reserve, blijkt later één van de hoogtepunten van de reis. Na ongeveer 2 uur spotten we hier namelijk totaal onverwacht een tijger! Maar naast deze tijger zien we nog veel meer mooie dieren waaronder Indiase bisons, jakhalzen, verschillende hertensoorten, wilde zwijnen en vele verschillende vogels.

Kanha Nationaal Park

Vanuit Pench reizen we door naar Kanha National Park. De rit duurt zo’n 4-5 uur. Bij aankomst bij Singinawa Jungle Lodge weten we niet wat we zien, deze lodge ziet er namelijk echt zo ontzettend gaaf uit. De eerste dag brengen we een paar uur door bij het zwembad en maken we samen met de naturalist een wandeling over het terrein van Singinawa Jungle Lodge dat in de buffer zone van het nationale park ligt. Ook brengen we een bezoekje aan het castratie/sterilisatie project dat Singinawa momenteel runt in samenwerking met enkele dierenartsen uit Delhi. Erg leuk om dit als dierenartsassistente te zien. Op dag 2 gaan we weer op safari, zowel in de ochtend, als in de namiddag. Kanha is een stuk groter dan Pench en daardoor is het een stuk moeilijker om wildlife te spotten. Naast de “standaard” dieren zoals wilde zwijnen, herten en vogels, zien we wel een lippenbeer en enkele met uitsterven bedreigde Barasinghas, of te wel moerasherten. Ook komen wel in de buurt van 2 tijgers die aan het paren zijn, maar helaas zijn zij druk met andere dingen en laten ze zich niet zien. Op dag 3 besluiten we in de ochtend een extra safari te doen. Niet omdat we nog geen tijger hebben gezien, maar omdat we het park echt zo ontzettend mooi vinden, dat we het zonde vinden om s’ochtends in bed te blijven liggen. Goede keuze, want tijdens deze laatste safari zien we op de valreep toch nog een tijger.

foto-11-12-16-15-59-45

Bandhavgarh National Park

Het laatste nationale park dat we bezoeken is Bandhavgarh National Park. Dit park is relatief klein en staat bekend om de grootste dichtheid aan tijgers per vierkante kilometer. We checken in bij Bagh Sarai Resorts, een hartstikke leuke eco lodge die in de buffer zone van het park ligt. De eigenaar verwelkomt ons vriendelijk en overspoelt ons met verhalen over de (wildlife) expedities die hij in het verleden heeft gemaakt. De volgende dag gaan we op safari. Al snel signaleren we de eerste waarschuwings kreten van een aap. We wachten ongeveer 20 minuten af en zien vervolgens een luipaard het pad oversteken. Dit zagen we niet aankomen, want luipaarden zijn echt ontzettend moeilijk te spotten in Banghavgarh National Park. Het is onze geluksdag! Na enkele uren horen we weer een waarschuwings kreet en zien we al snel een Sambar hert uit de bosjes schieten. Het kan niet lang duren voor er een tijger volgt, vertelt de gids, maar hij heeft het mis, want weer springt er een luipaard uit de bosjes en steekt het pas over. Helaas zien we uiteindelijk geen tijger, maar ja wat doe je er aan? Het blijven wilde dieren, je kunt het dus niet afdwingen.

Agra

Vanuit Bandhavgarh reizen we door naar Agra. Eerst 2 uur met de taxi richting Katni en daar stappen we op de trein naar Agra. De grootste fout die we maken is om de “Sleeper class” te boeken. 2 Jaar geleden hadden we hier prima ervaringen mee, maar dit keer is het echt één grote nachtmerrie! De wagon zit echt vol met jonge mannen, die constant op ons bed gaan zitten en vooral mij ongegeneerd bekijken. Ik voel me echt totaal niet veilig! Gelukkig hebben we in Goa een paar mooie, grote dekens gekocht waar we onder kunnen kruipen en ons van alles af kunnen sluiten. s’Nachts word ik wakker van mijn vriend die loopt te schelden op een man die bijna bij hem in bed was gekropen. Ik zie tevens dat de gang vol ligt met mensen die op elkaar gestapeld liggen te slapen. Waar zijn we in godsnaam beland? Nog nooit was ik zo blij dat het buiten weer licht werd, maar als blijkt dat we echt uren vertraging hebben, word ik echt zo ontzettend chagrijnig en ben ik echt helemaal klaar met deze rit. Uiteindelijk bereiken we na 18 uur ellende Agra. Om het nog erger te maken is het hier ontzettend mistig en zie je geen hand voor ogen. Niet erg handig als je hier speciaal voor één van de 7 wereldwonderen, of te wel dé Taj Mahal, komt. Helaas houdt de mist een mooie zonsopgang tegen, maar trekt het na een paar uur open en zien we de Taj alsnog prachtig verschijnen.

Jaipur

We eindigen onze reis in de roze stad Jaipur. Het is onze eerste kennismaking met Rajasthan. We willen niet al te veel meer doen en boeken een mooi, authentiek hotel. In Jaipur ervaren we voor het eerst dat mensen om een fooi gaan vragen. Eerst de chauffeur die ons in ruil heel veel geld van Agra naar Jaipur rijdt en echt heel erg verbaast is dat we niet meer geven dan de afgesproken prijs, later bijna iedere werknemer van ons hotel en de jongen die ons rond rijdt met zijn tuk tuk. Wat is dit? Heb ik iets gemist? Hoezo? Luister, ik ben echt niet te beroerd om een fooi te geven, maar serieus? Op deze manier werkt het bij mij echt averechts ;-) Op zondag ochtend maken we een rondje door de oude binnenstad en bezoeken we het stads paleis. s’Avonds zien we een prachtige zonsondergang over de stad vanuit het Nahargarh fort. Verder doen we even helemaal niks en genieten we van de laatste uren in dit fascinerende land.

Check ook: Ontdek Rajasthan in India

You Might Also Like...

21 Comments

Lisanne
    11 december 2016 at 17:38

Wat een mooie foto’s Sigrid! En zo herkenbaar dat verhaal van jullie treinreis naar Agra. Gelukkig hebben wij niet ‘s nachts met de trein gereisd, maar hebben hier in India ook veel starende mensen gehad. Plus mensen in de bus die doodleuk naast je gaan zitten op je stoel. Echt heel vervelend!

Wij zijn nu ook in Agra en gaan morgen naar de Taj Mahal. Ik ben benieuwd!

11 december 2016 at 17:54

Dank je wel!! Ik heb wel het idee dat dat rare gedrag meer voorkomt in het noorden, dan in het zuiden. Ik hoop zo dat het morgen mooi weer is daar! Ga voor je duimen ;-)

Linda | travellersoftheworld
    11 december 2016 at 17:48

Wat een prachtige ervaringen en prachtige foto’s! Dit moet wel een hele mooie reis zijn geweest. Vooral het spotten van tijgers lijkt me zo ontzettend gaaf!

11 december 2016 at 17:55

Dank je wel Linda :-) Tijgers spotten was ook wel het hoogtepunt van de reis, zo gaaf!!

Yvonne
    11 december 2016 at 17:48

Ow, die treinrit… dat soort verrassingen heeft India soms voor je. Gelukkig leidt het dan wel weer tot vermakelijke blogs, maar op dat moment wordt je er echt niet blij van. Wat een superfijne, gevarieerde reis hebben jullie verder gehad! De foto’s op IG zagen er ook super uit!

11 december 2016 at 17:57

Whahaha ja idd, achteraf kun je erom lachen, maar het moment zelf was echt vreselijk. Heb een paar keer op het punt gestaan om gewoon uit te stappen, alleen werkte Maps.me niet zo goed op deze route ;-)

Piet
    11 december 2016 at 18:26

Leuke blog! En met name de ervaringen in de reservaten vind ik leuk om te lezen. En de foto met de tijger van opzij is echt supergaaf!
    Ik heb alleen maar met nachttreinen gereisd. En ik moet heel eerlijk zeggen. IK heb alleen maar vriendelijkheid ervaren. En goed geslapen zonder onveilig te voelen en werd gewaarschuwd die keer dat ik om rond 4 uur ergens eruit moest. Ik geloof dat ik ook maar eens tijgers moet gaan spotten! Dat lijkt mij echt geweldig wanneer zo’n prachtdier ineens voor je staat!

11 december 2016 at 18:30

Had jij ook de Sleeper class Piet? Onze ervaring van 2 jaar geleden was precies zoals die van jou nu, maar richting het noorden was dit dus echt niet te doen, NOOIT meer ;-) Dit is nog maar een samenvatting van de reis, er komen nog uitgebreide blogs over de natuurparken ;-)

Lizette
    11 december 2016 at 19:06

Wat een mooie foto’s! Ik moet zo lachen. In 2006 was ik in mijn eentje van plan jouw reis ongeveer andersom te doen en tussen Agra en Varanasi had ik een vergelijkbare trein ervaring en ik was er zo klaar mee, dat ik daarom toen letterlijk naar Nepal gevlucht ben. En dus het mooie Goa en de nationale parken niet heb bezocht. Misschien toch een keertje terug, want het klinkt wel geweldig!

11 december 2016 at 19:45

Hahaha wat moet Nepal een verademing zijn geweest ;-) Ik heb in die trein echt gezworen om NOOIT meer naar India te gaan hahaha. Nu is het weer een beetje gezakt!

Kirsten | Travelaar.nl
    12 december 2016 at 04:20

Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt Sigrid! Zo gaaf, alle wildlife die jullie gespot hebben. Jammer van de Taj, maar gelukkig heb je ‘m toch nog kunnen bewonderen :) En het klinkt idd als een hel, die treinreis. Ook meteen de reden dat wij in India niet met de nachttrein hebben gereisd. Staat ook niet echt op mn bucketlist ofzo haha.

12 december 2016 at 22:43

Dank je wel Kirsten :-) Hahaha nee van mij hoeven die nachttreinen nu ook niet meer :-p

Hannah T.
    12 december 2016 at 21:55

Ziet er zooo zalig uit! Je post laat me nog meer zin krijgen om een reis naar India te booken :).

12 december 2016 at 22:42

Aaah dat is lief! Thanks :-)

Jessica
    13 december 2016 at 03:29

Wauw wat hebben jullie toch veel geweldige dingen gezien in een vrije korte tijd, vooral die tijger is echt waanzinnig! Die zwarte rok met split is trouwens onwijs leuk en ook nog eens praktisch :) Tot snel chica!

13 december 2016 at 15:09

Dank je wel!! De rok is idd erg handig zeg. Zal wel een vast item in mn reisgarderobe worden :-p tot snel xx

Annemarie
    13 december 2016 at 12:24

Wat een mooie reis weer! Gaaf dat jullie tijgers hebben gespot en de Taj Mahal hebben gezien. Alleen die treinreis, hahaha (sorry).

14 december 2016 at 10:11

Hahaha achteraf kan ik er ook om lachen :-p

Rowan
    13 december 2016 at 18:47

Wat een prachtige rondreis! Bijzondere dingen hebben jullie gezien en gedaan, vooral de Taj Mahal lijkt mij echt adembenemend mooi!

ivonne
    27 december 2016 at 12:50

ha, vraag bij de andere post beantwoord;)
    Mooie route hebben jullie gemaakt. Jaipur en Agra bezochten wij ook, maar Goa en meer natuurparken staan zeker ook op onze verlanglijst!

28 december 2016 at 17:19

Thanks :-) Het fijne aan deze route was dat je van alles iets had: strand, cultuur en natuur en dat in redelijk korte tijd.