Midden-Amerika

Reisdagboek: 1 week Aruba in snapshots

Afgelopen maand bracht ik 1 week door op het enige echte One Happy Island, Aruba. Samen met 2 super leuke meiden reisde ik af naar Oranjestad en ging ik op zoek naar wat er naast zon, zee en strand nog meer te beleven is op dit prachtige eiland. Vandaag een overzicht van 1 week Aruba in snapshots. Kijk je mee?

Manchebo Beach Resort

Na een lange vlucht vanuit Amsterdam landen we eindelijk op de luchthaven van Oranjestad. We worden opgewacht door de uiterst vrolijke Jasmine. Zij brengt ons naar ons hotel, Manchebo Beach Resort. Dit kleinschalig boutique hotel is gelegen op het mooiste stand van Aruba, Eagle Beach. Ik ben op slag verliefd op het prachtige uitzicht vanaf mijn balkon.

Mangel Halto, Aruba

Op dag 2 brengen we na het ontbijt, een bezoek aan Mangel Halto, een paradijselijk stukje Aruba. Het valt me op dat hier eigenlijk alleen maar lokale mensen zijn en verder geen toeristen. Helaas hebben we geen tijd om het oh zo heldere water in te duiken, want Dennis van Aruba Surf School staat op ons te wachten om te gaan SUPPEN. Voor wie niet weet wat SUPPEN is, het staat voor “Stand Up Paddle”. Je staat als het ware op een soort surfboard en peddelt jezelf vooruit. Op foto’s ziet het er altijd zo lekker makkelijk uit, maar in het echt vond ik het best tegenvallen. Waarschijnlijk kwam dit door het onstuimige water in het Spaans Lagoon en doordat ik net voor het einde nog even lekker vol op m’n bek ging. Beetje jammer natuurlijk ;-)

Zeiltrip met Jolly Pirates

s’ Middags gaan we zeilen op een piratenboot, ontzettend leuk, maar ook spannend, want het is altijd weer afwachten hoe erg ik zeeziek word. Onderweg gaan we snorkelen en op het einde van de trip mag iedereen nog even aan een touw het water in slingeren. Voor veel mensen duidelijk het hoogtepunt van de trip.

De Hooiberg, Aruba

Dag 3 beginnen we met het beklimmen van de Hooiberg, een heuvel van zo’n 165 meter hoog, die de vorm heeft van (hoe kan het ook anders) een hooiberg. Het beklimmen van de bijna 600 treden valt me zwaar, maar het uitzicht boven, maakt alles goed. Na de beklimming gaan we ontbijten bij een super leuk lokaal bakkerijtje (Huchada), waar we kunnen kiezen tussen allerlei lekkere lokale hapjes en heerlijke verse sapjes.

Street Art Tour, San Nicolaas

Na het ontbijt rijden we naar San Nicolaas en krijgen we een rondleiding in het Museum of Industry, waar we iets meer over de geschiedenis van het eiland komen te weten. Super interessant! Vervolgens hebben we een street art tour, die helaas door de regen voortijdig wordt afgebroken. Ontzettend jammer, want de kunstwerken in dit plaatsje zijn echt een bezoek waard.

Charlie’s Bar, Aruba

Lunchen doen we bij Charlies Bar, één van mijn favoriete plekken van het eiland. Dit rommelige, maar super gezellige café, serveert de meest heerlijke gamba’s en is een echte must visit voor iedereen die Aruba bezoekt.

Yoga @ Manchebo Beach Resort

Dag 4 start met een goddelijk ontbijt en een yogasessie bij Manchebo Beach Resort. Hoewel ik gek ben op Ashtanga yoga, blijk deze sessie niet echt mijn cup of tea te zijn. Op één of andere manier word ik te veel afgeleid door het iets te diepe decolleté van de lerares.

Arashi Beach

De rest van de dag mogen we zelf indelen en ik besluit de proef op de som te nemen door te gaan backpacken over het eiland of te wel te gaan reizen met het openbaar vervoer. Ik bezoek de noord-west kant van het eiland met o.a Arashi beach en de omgeving van de California Vuurtoren. Of backpacken in Aruba volgens mij een aanrader is, lees je later.

Renaissance Marina Hotel, Aruba

Tijd voor een nieuw hotel! We checken uit bij Manchebo Beach Resort en checken in bij het Renaissance Marina Hotel in hartje Oranjestad. Renaissance heeft 2 hotels op Aruba, één resort is adults-only en één resort speciaal voor families. Gelukkig voor mij zitten wij in het adults-only.

Flamingo Beach, Aruba

Zodra we bij het Renaissance Marina Hotel arriveren, weten we niet hoe snel we de boot moeten nemen naar Flamingo eiland. Dit eiland is exclusief te bezoeken voor gasten van de Renaissance hotels en de rit er naar toe duurt zo’n 10-15 minuten. Ik vind het te gek om de prachtige dieren van zo dichtbij te zien, toch bekruipt mij een naar gevoel. Zitten deze dieren hier omdat het goed is voor hun of zijn ze er alleen maar om de hotelgasten te vermaken?

Stadstour Oranjestad met Aruba Downtown Walking Tours

Op dag 5 starten we met een stadstour door Oranjestad. We lopen langs de belangrijkste monumenten en gebouwen van de stad. Ook maken we een tochtje met de tram en proeven we typisch Arubaanse lekkernijen.

Jeeptour met ABC Tours langs de ruige noordkust van Aruba

In de middag gaan we een hele andere kant van Aruba bekijken, dan dat we tot dan toe hebben gezien, we gaan namelijk een jeeptour maken langs de noordkust van het eiland.  Al snel begint het te hozen, terwijl wij in een open jeep zitten, maar gelukkig knapt het na een half uurtje op. Het landschap is verrassend mooi en heel erg ruig, iets wat ik nooit had verwacht.

Flying Fishbone restaurant Aruba

s’Avonds gaan we dineren IN de zee bij restaurant Flying Fishbone. Het is weer eens iets anders zullen we maar zeggen. De setting ziet er echt geweldig uit, zeker met zonsondergang. Praktisch is het niet helemaal, zeker niet als het vloed wordt, maar dat maakt niet uit bij deze “once in a lifetime” ervaring.

Noordkust Aruba

De laatste 2 dagen mogen we zelf indelen. Ik wil echt dolgraag naar het Arikok National Park en een natural pool  Helaas blijkt dit lastig op eigen houtje te regelen en zou met name de natural pool moeilijk bereikbaar zijn. Het werkt ook niet mee dat ik in Nederland te lui was om mijn nieuwe rijbewijs op tijd op te halen, dus een auto huren is helaas geen optie. Jasmine biedt uiteindelijk aan om me terug naar de noordkust te brengen (de schat!), niet naar het National Park, maar dit is al beter dan niks.

Spa @ Manchebo Beach Resort

Omdat een reis naar Aruba natuurlijk niet compleet is zonder een spa behandeling mét aloë vera, genieten wij van een heerlijke massage bij het Manchebo Beach Resort. De ambiance is echt helemaal top, met prachtige, open bungalows in Balinese style, direct aan het strand. Echt top!

Flamingo Island Aruba
Flamingo Island

De laatste dag besluit ik vooral niet meer te veel te doen en breng ik luierend door op Flamingo eiland. Helaas zit de reis er weer op, maar oh wat is het heerlijk geweest. Aruba blijkt veel meer te zijn dan alleen maar prachtige stranden en een helder blauwe zee. Aruba is ook ruig en avontuurlijk, iets waar ik persoonlijk nog veel meer van had willen zien.

Trekt Aruba jou als reisbestemming? Of ben jij er al ooit geweest? Wat is jouw ervaring? Ik hoor het graag!

1 week Aruba
Uitzicht over Arashi beach, vanuit de vuurtoren

* Ik ging naar Aruba op uitnodiging van Aruba Tourism Authority.

Gek op reizen en groot Azië-liefhebber. Altijd bezig met het plannen van mijn volgende reis. Het liefst trek ik de jungle in, op zoek naar wildlife.

Leave a Comment

Comments (27)

1. Ooo wat een heerlijke blog weer Sigrid!!! Aruba staat zeker op mn lijstje en nu nog meer, klinkt als een mooie gevarieerde reis en super foto’s. Krijg helemaal zin om NU een ticket te boeken👌 xxx Naomi

2. Wat een verschrikkelijk lelijke foto’s! ;) Meeennnnn! Maar even serieus, het ziet er echt prachtig uit! Nu wil ik ook naar Aruba, je wordt bedankt Sigrid!

3. Oooh, ik was een paar jaar terug voor het eerst op Curacao en vond dat al een geweldige ervaring. Volgende keer naar Aruba dus!

Enne, dat restaurant in het water… zolang het bij natte voeten blijft, lijkt het me lekker fris maar anders, oei!

1. Jaaa Ik vond Curaçao ook al zo leuk! Volgende keer dus Aruba ;-) Hahaha idd, Maar hoe later het werd, hoe hoger het water. Op den duur moesten we ons verplaatsen.

4. Wow, wat heb je een prachtige foto’s gemaakt! Ik krijg direct een zomers gevoel van je foto’s. Gaaf die Street Art tour en het uitzicht vanaf de Hooiberg ziet er ook mooi uit. Het doet me denken aan Curacao waar ik al wel eens ben geweest. Toch zou ik hier ook nog wel naartoe willen. Al was het om die mooie roze flamingo’s tegen de blauwe zee te kunnen fotograferen ;-)

5. Aruba trekt mij zeker aan als vakantiebestemming! Je foto’s zijn prachtig! Welke camera gebruik je?
    Van dat flamingo eiland had ik ook al gehoord en ik vraag me ook af of ze daar zitten omdat het daar goed voor hun is of vooral om de toeristen te vermaken…
    Ik ben net ook naar een Caribisch eiland geweest! Naar Caye Caulker, waarschijnlijk niet zo mooi als Aruba maar toch ook het bezoeken waard als je er nog niet geweest bent natuurlijk. :)

1. Dank je wel Christina! Ik heb een Sony HX400V. Ik denk stiekem dat een eiland als Caye Caulker wel echt meer iets voor mij is als Aruba. Ik ben gek op de backpackers vibe namelijk;-) Ik kom nog bij je lezen!! xx

1. Er zijn wel veel mensen die hoe dan ook met de beestjes op de foto willen en zich in alle bochten wringen voor de “perfecte foto” Ik heb de flamingo’s van de stress over het strand zien “rennen”, omdat ze achterna gezeten werden door toeristen. Vliegen kunnen ze niet, omdat ze gekortwiekt zijn. Ik ben blij dat jij een andere ervaring had. Maar inderdaad Aruba is verder echt GEWELDIG!! Zeker one happy island <3

6. Aruba trekt me eigenlijk niet zo, maar was wel altijd heel benieuwd naar die flamingo’s. Jammer dat je daar niet zo’n goed gevoel aan over hebt gehouden, dat zou ik namelijk ook vervelend vinden!

7. Wauw, dat ziet er te gek uit! Het ruige noorden ziet er tof uit, maar ook de flamingo’s vind ik tof. Ik wil zeker eens naar Aruba, al denk ik dat ik het dan combineer met een andere reis als een soort stopover/strand afsluiting. Voor alleen Aruba is het wat lang vliegen vind ik.

8. Ziet er een gevarieerde reis uit voor een weekje, al heb je mij nu toch ook nieuwsgierig gemaakt naar de ruigere kant van het eiland. Maar jij hebt daarna jouw portie “groen” wel gehad in de prachtige Azoren natuurlijk. ;-)

9. Ik ben hier ook geweest, als reisagente heb ik toen enkele hotels bezocht en ook de jeep safari en dergelijke gedaan !
    TOP eiland ! hun slogan ‘One happy Island’ klopt echt ! Alles en iedereen is er vriendelijk, kleurig en vrolijk !